شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱
۴

جلوگیری از کاهش حافظه

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب: 380433
مشکلات یادگیری و کاهش تمرکز نگرانی‌هایی است که در هر سنی رخ می‌دهد اما با ورزش، تمرین‌هایی برای مغز و فعالیت‌های اجتماعی و مخصوصاً رژیم غذایی می‌توان از آن پیشگیری کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فراموشی، مشکلات یادگیری و کاهش تمرکز نگرانی‌هایی است که می‌تواند در هر سنی رخ دهد؛ ممکن است این اختلال کم یا زیاد باشد اما به طور موقت است.

ورزش، تمرین‌های مغزی و فعالیت‌های اجتماعی همه راه‌هایی برای حفظ حافظه ما است اما رژیم غذایی نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

تقویت حافظه از طریق مصرف مواد غذایی سالم و صحیح:



صبحانه کامل بخورید؛ ترجیحاً غلات سبوس‌دار باشد.

از قندها مانند شکر سفید، شکلات و مربا، غذاهای چرب مانند سوسیس، سیب‌زمینی سرخ شده اجتناب کنید.

مغز دارای تمام مواد مغذی و انرژی مانند (کربوهیدرات‌های پیچیده) برای عملکرد بهینه مغز لازم هستند و اجتناب از آنها به مغز ضربه می‌زند و باعث خستگی‌های روحی در صبح می‌شود.

برای ناهار از کربوهیدرات‌ها مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی اجتناب کنید.

ترجیحاً غذاهایی مانند مرغ، ماهی و سبزیجات بخورید و از خوردن دسرهای شیرین اجتناب کنید.



قندهای ساده و تصفیه شده به سرعت جذب بدن می‌شوند و باعث کاهش تمرکز و عملکرد فکری و حافظه می‌شود.

برای شام کربوهیدرات‌های تصفیه شده مجاز است؛ شب این مواد سریع جذب شده و باعث آرامش می‌شوند و عملکرد صحیح مغز و یادگیری را تثبیت و حمایت می‌کنند.

همیشه از پرخوری اجتناب کنید؛ در صورت لزوم میان وعده‌های کوچک صبح و بعدازظهر مانند میوه‌های تازه یا خشک، کم شکر و محصولات لبنی مصرف کنید.

خوردن امگا ۳:



با خوردن سه بار ماهی در هفته مانند ماهی ساردین، ماهی آزاد و غیره و برخی از میوه‌های خشک مانند بادام و آجیل برزیل، حتی روغن کلزا و آجیل امگا ۳ به بدنتان می‌رسد.

اسیدهای چرب امگا ۳ وارد غشاء و فرآیندهای غشایی سلول‌های عصبی می‌شوند. بنابراین امگا ۳ برای عملکرد مناسب مغز ما و پیشگیری از بیماری آلزایمر ضروری است.

میوه و سبزیجات به صورت روزانه و زیاد مصرف کنید؛ این مواد غذایی دوز خوبی از ویتامین‌ها را دارا هستند که برخی از آنها آنتی اکسیدان هستند و از مغز محافظت می‌کنند.

آهن نقش مهمی در صحت مغز ایفا می‌کند و در انتقال اکسیژن به مغز نقش مهمی دارد. گوشت قرمز، امعاء و احشاء دارای آهن فراوانی هستند. اما فراموش نکنید آهن در سبزیجات سبز، صدف، غلات و حبوبات هم وجود دارد. نرم‌تنان، سبزیجات و غلات و حبوبات نیز دارای آهن هستند.

کم آبی بدن می‌تواند موجب کاهش حافظه شود. بنابراین روزانه نوشیدن آب فراموش نشود.

یک رژیم غذایی سالم اجازه می‌دهد حافظه ما حفظ شود ؛ فراموشی و کمی حافظه مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی امکان آن وجود دارد. در هر سنی باید با مصرف مواد غذایی مناسب مغز را بهینه‌سازی کرد.

این دستور غذایی نه تنها به عملکرد مغز و حفظ حافظه کمک می‌کند بلکه موجب جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لااقل می نوشتند از کجا ترجمه کرده اند.
هفته ای 3بار ماهی میوه خشک و مغز میوه و...بابا نفست از جای گرم بلند میشه...میدونی پولش چند میشه؟
United States
خداي نكرده اگه دور ازجون عزيز تون بيمار بشين بايد كلي پول دوا درمون بدين غذاي خوب بخورين بهتره يا پولتون رو بدين دكتراي محترم نشون جون كنن .خودتون قضاوت كنين.
مهدیه بهرامی
آخه صدف و نرم تنان جز غذاهای حلال هستند که تو این متن آورده شده؟؟
چیزی رو باید بنویسید که مطابق با شرع اسلام باشه