جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

عملکرد وزارت‎نفت در مستند جنگ نفتکش‌ها

جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 379822
مهرداد کاظمی کارگردان مستند «جنگ نفتکش‌ها» گفت: از دل این مجموعه، مستندی ۹۰ دقیقه ای جهت شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی و به تصویرگذاشتن قدرت ایران و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تهیه خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،مهرداد کاظمی کارگردان مستند «جنگ نفتکش‌ها» در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس در توضیح این مستند که کاری از گروه مستندسازان آزاد است، عنوان کرد: از آنجائی که جنگ نفتکشها رویدادی مهم در تاریخ جنگ‌های دریایی در جهان است و این جنگ بعد از نبردهای دریایی جنگ جهانی دوم دومین نبرد بزرگ دریایی قرن بیستم به‌ شمار می‌رود که آمریکا در آن درگیر شده است و متاسفانه با توجه به شکل گیری فیلمهای مستند به زوایای مهم این جنگ پرداخت نشده است و اگر بجای ایران آمریکا در منطقه قرار داشت و در این جنگ با ایران روبرو شده بود، کمپانی های هالیوودی با بزرگ نمایی کردن از این جنگ بر افتخارات آمریکا طبل توخالی می کوبیدند و قدرت نمایی این کشور را به رخ جهانیان می‌گشودند.

وی تاکید کرد: حال که ما با رشادت‌های دلیرمردان نیروی دریایی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با توجه به تحریم های سنگینی که در زمان جنگ بر ما تحمیل شده بود و توانسیتم ضربات سنگینی به عراق و آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس که با ارائه کمک‌های بلاعوض خود به عراق این کشور را حمایت می کردند وارد سازیم، متاسفانه زوایای اصلی و مهم این جنگ که با درایت های هوشمندانه امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری که رئیس جمهور وقت بودند، آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگر مسئولین نظام و رشادت‌های غیورمردان سپاه و ارتش برای نسل امروز و آینده به تصویر کشیده نشده است.

تهیه کننده و کارگردان مستند جنگ نفتکش‌ها با اشاره به ویژگی‌های این مستند تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات اصلی، مهم و تاثیر گذار این فیلم، عمکلرد وزارت نفت در طول جنگ نفتکشها است که با توجه به تهاجمات عراق و آمریکا به نفتکشها و اسکله های نفتی ایران و نا امن کردن منطقه با برنامه ریزی های دقیق سعی در تنظیم بازار جهانی نفت (اوپک) و صادرات نفت با توجه به حجم سنگین بیمه های شرکتهای خارجی طرف قرارداد و ورود ارز و کالاهای تجاری به ایران را بر عهده داشت.

وی افزود: شیوه داکیودراما در گفتمان سینما و تلویزیون به فرمی گفته می‌شود که با استفاده از مصالح و قراردادهای مستند، وقایع تاریخی را دراماتیزه کرده و به نمایش می‌گذارد. در فیلم‌های مستند هالیوودی و کمپانی های اروپایی برای به تصویر کشاندن صحنه های جنگ به طور واقعی، از این شیوه استفاده نموده و مستندهای مهمی با این روش ساخته شده‌اند که در کشور ما شیوه داکیودراما فقط برای مجموعه آخرین روزهای زمستان به کار گرفته شد و جنگ نفتکشها نخستین مستندی است که جدای از اینکه با این شیوه ساخته می‌شود تمام صحنه‌های جنگ با استفاده از جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری در سطح کاملا حرفه ای به آن پرداخت می‌شود.

کاظمی متذکر شد: در مجموعه مستند «جنگ نفتکشها» به تمام زوایای تاریخی و اتفاقاتی که در طول جنگ ۸ ساله در خلیج فارس صورت پذیرفت، اشاره خواهد شد. قدرت نمایی نیروی دریایی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و نگاه هوشمندانه شرکت ملی نفت ایران در ارسال نفت خام به کشورهای درخواست کننده جلوه دیگری در این فیلم خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه مجموعه مستند جنگ نفتکشها کار بسیار سنگین و پر هزینه ای است، حمایت همه جانبه وزارت نفت، نیروی دریایی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد شهید برای تولید این مجموعه الزامی است و امید است با همکاری و مساعدت همه جانبه این دستگاهها مجموعه قابل توجهی جهت به نمایش گذاشتن این تحول تاریخی بزرگ صورت پذیرد.

کارگردان مستند «کافه مروارید» تاکید کرد: از دل این مجموعه، مستندی ۹۰ دقیقه ای جهت شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی و به تصویرگذاشتن قدرت ایران و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تهیه خواهد شد تا با رونمایی از این مستند قدرت دفاعی ایران در برابر تهاجمات دشمنان به نمایش گذاشته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *