پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱

اعترافاتی سنگین‌تر از قتل عبدالرئوف ریگی

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 379222
گروهک تروریستی جیش العدل که تاکنون تعداد قابل تاملی از رقبا و گروه های رقیب خود را با شیوه های مختلف، گروگانگیری، ترور، اخاذی و باج مالی و... از صحنه حذف کرده پس از چندین روز از قتل عبدالرئوف ریگی سکوت خود را با صدور یک بیانیه قابل تامل شکست.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، گرچه اصلی ترین پیامی که تلاش شده در این بیانیه پررنگ شود معطوف به این مسئله است که کارنامه جیش العدل در حذف رقبا، گروگانگیری ، تهدید مالی و اخاذی و ... در حذف شخصیت ها و گروه های رقیب همانند جیش النصر و انصار ایران به افراد خود سر این سازمان نسبت داده شود ولی بررسی این بیانیه حاوی دو نکته بسیار مهم امنیتی می باشد.

الف: در قسمت از بیانیه جیش العدل هدف استراتژیک این گروه رسیدن به خودمختاری در چارچوب ایرانی فدرالیته بیان شده است. گروهک جیش العدل که به عنوان ابزاری در دست سرویس های اطلاعاتی عربی و آمریکایی اقدام می کند از زمان آغاز موجودیت تاکنون همواره به عنوان بخشی از طرح های امنیتی عربی و آمریکایی عمل نموده است. به عنوان نمونه پیش از این جیش العدل رسما در بیانیه های متعدد هدف از عملیات های خود در جنوب شرق ایران را فشار به جمهوری اسلامی برای تعدیل سیاست هایش در سوریه عنوان کرده بود. این گروه تروریستی در ماجرای گروگان گرفتن ۵ مرزبان ایرانی، با صدور بیانیه ای خواستار معاوضه اعضای مرزبانان با تعدادی از زندانیان سوری که به ادعای آن ها در اختیار سپاه پاسداران هستند، شده بود!

با این وجود این گروه که پیش از این اهداف خود را تنها معطوف به دست آوردن برخی حقوق مذهبی و شهروندی عنوان می کرد در بیانیه اخیر سخن از خودمختاری در چارچوب ایران فدارلیته بیان کرده است. این در حالیست که طرح فدارلیته شدن برخی کشورهای مهم اسلامی منجمله عراق اخیرا به صورت ویژه توسط جوی بایدن معاون اول رییس جمهور آمریکا در حال پیگیری است. این طرح که دارای ابعاد پیچیده ای است قرار است در صورت فرآهم شدن فضا ابتدا از کشور عراق آغاز بشود. به اعتقاد تحلیلگران تعلل دولت آمریکا در مواجه با داعش در عراق برای فرآهم شدن چنین فضایی صورت گرفته است. اصلی ترین ابزار آمریکا نیز برای تحقق چنین طرحی در عراق گروه داعش بوده است. نکته قابل تامل تر اینکه طی چند ماه اخیر تلاش ویژه ای برای اتصال سازمانی بین گروهک جیش العدل و داعش صورت گرفته است. چندی قبل نیز گروهک داعش در یک حرکت تبلیغی از اقدامات جیش العدل در جنوب شرق ایران تمجید کرد.

ب: بیانیه جیش العدل تاکید می کند که این گروهک قصد دخالت در کشورهای همسایه ایران را ندارد. عدم دخالت در کشورهای همسایه اعتراف تلویحی به حضور در این کشور ها یعنی کشور پاکستان می باشد. این در حالیست که برخی اخبار دریافتی حاکیست که برخی درگیری های گروه تروریستی مانند جیش العدل و جیش النصر سبب برخی ناامنی ها در بلوچستان پاکستان شده و حتی به برخی گروه های وهابی پاکستانی نیز کشیده شده است. به همین دلیل سرویس اطلاعاتی پاکستان از سرایت ناامنی به سطح گسترده تر ابراز نارضایتی کرده است. در این بیاینه جیش العدل تلاش می کند به نوعی با اعلام عدم مشکل آفرینی در پاکستان به سرویس اطلاعاتی این کشور نیز به نوعی تضمین بدهد که در چارچوب انتظارات این سرویس اقدام خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *