سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

کاهش تولید گوشت در کشتارگاه‌ها

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب: 378946
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌ها در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن بیانگر کاهش 9 درصدی مقدار تولید گوشت در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بررسی مقایسه‌ای نتایج طرح آمار گیری از کشتار دام نشان می‌دهد که تعداد کشتار گوسفند، بره، بز و بزغاله در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱ افزایش یافته و کشتار گاو و گوساله، گاومیش، بچه گاومیش، شتر و بچه شتر نیز با کاهش همراه بوده است.

براین اساس مقدار تولید گوشت نسبت به سال قبل برای گوسفند و بره ۱۰ درصد و برای بز و بزغاله چهار درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که مقدار تولید گوشت گاو و گوساله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر کشتارشده نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۰، ۳۴ و پنج درصد کاهش یافته است.

همچنین بررسی روند تعداد و وزن لاشه کشتاری گاو و گوساله حاکی از کاهش قابل توجه کشتار این نوع دام در سال ۱۳۹۲ است که دلایل اصلی این موضوع از سوی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت گوشت گاو و گوساله، افزایش مصرف گوشت‌های منجمد وارداتی و افزایش مصرف گوشت سفید در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران از نتایج آمار کشتار دام در سال ۱۳۹۲ مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور برحسب وزن لاشه‌های کشتار شده ۳۷۷ هزار تن بوده است.

جزییات کشتار دام در استان‌ها

همچنین تعداد لاشه قابل مصرف گوسفند و بره ذبح شده هفت میلیون و ۴۵۰ هزار لاشه به وزن ۱۳۸ هزار تن گزارش شده که استان تهران با یک میلیون و ۶۷۸ هزار لاشه به وزن ۲۶ هزار تن بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

تعداد لاشه قابل مصرف بز و بزغاله ذبح شده دو میلیون و ۲۰۶ هزار لاشه به وزن ۳۳ هزار تن بوده که استان اصفهان با ۶۰۲ لاشه به وزن هشت هزار تن بالاترین مقدار را داشته است.

در عین حال تعداد لاشه قابل مصرف گاو و گوساله ذبح‌شده بیش از یک میلیون لاشه به وزن ۱۹۸ هزار تن بوده که بیشترین تعداد مربوط به استان تهران با ۱۹۸ هزار لاشه به وزن ۳۲ هزار تن بود.

بنابراین گزارش تعداد لاشه قابل مصرف گاومیش و بچه گاومیش ذبح شده ۲۰ هزار لاشه به وزن سه هزار تن بوده که استان خوزستان با هفت هزار لاشه به وزن هزار تن بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد.

این درحالی است که تعداد لاشه قابل مصرف شتر و بچه‌ شتر ذبح شده ۲۴ هزار لاشه با وزن پنج هزار تن بوده که بیشترین تعداد مربوط به استان یزد با حدود هشت هزار لاشه به وزن دو هزار تن است.

مرکز آمار ایران، متوسط وزن یک لاشه گوسفند و بره را ۱۸.۵ کیلوگرم، بز و بزغاله ۱۵ کیلوگرم، گاو و گوساله ۱۹۱ کیلوگرم، گاومیش و بچه گاومیش ۱۶۶ کیلوگرم و شتر و بچه شتر را ۲۰۸ کیلوگرم گزارش کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *