شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۵
۴۰

چالش لاریجانی با نمایندگان در صحن علنی/ 'من دیکتاتور نیستم'

يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 376665
انتخاب ناظر مجلس در شورای نظارت بر مطبوعات در جلسه علنی امروز مجلس حاشیه‌هایی را به همراه داشت.
چالش لاریجانی با نمایندگان در صحن علنی/
به گزارش جهان، انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عضویت در شورای نظارت بر مطبوعات در دستور کار جلسه علنی صبح امروز مجلس قرار داشت که این موضوع مانند جلسات گذشته نیز که انتخاب این عضو ناظر در دستور کار قرار می‌گرفت، حاشیه ‌ساز بود.

کمیسیون فرهنگی در جلسات خود حجت‌الاسلام نبویان و رسایی را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود به صحن علنی مجلس معرفی کرده است و علی مطهری نماینده مردم تهران که در کمیسیون فرهنگی کاندیدای این مسئولیت شده بود و نتوانسته بود رای اکثریت اعضای کمیسیون فرهنگی را به دست بیاورد، جزو گزینه‌های پیشنهادی کمیسیون فرهنگی نبود و همین موضوع از چندی قبل حواشی و اختلافی را بین نمایندگان مجلس بوجود آورده بود.

در جلسه علنی امروز، پس از بیان تذکرات متعدد از سوی برخی نمایندگان که معتقد بودند کمیسیون فرهنگی نباید مجلس را محدود کند و باید گزینه‌های پیشنهادی بیش از دو نفر باشند، مطرح شد و پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از این تذکرات گفت: مشخص است که آرای نمایندگان در این باره کاملا متفاوت است. دو نظر وجود دارد. در هیئت رئیسه هم آرا مختلف بود و هیئت رئیسه هم نتوانست به یک رای واحد برسد. البته ما رای‌گیری نکردیم و توصیه‌ای به کمیسیون فرهنگی مطرح کردیم که می‌تواند بیشتر از دو نفر به صحن معرفی کند.

وی ادامه داد: حتی معاونت نظارت مجلس به کمیسیون فرهنگی نیز گفته بود که واژه حداقل که در ماده ۲۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس قید شده، به این معناست که شما می‌توانید بیش از دو نفر معرفی کنید. لذا اگر کمیسیون فرهنگی از روز اول به این کلمه حداقل توجه می‌کرد، اینقدر وقت مجلس گرفته نمی‌شد.

رئیس مجلس در نهایت تصمیم گرفت تا این موضوع را به رای استمزاجی نمایندگان مجلس بگذارد که در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۰ رای موافق، ۹۴ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان بر این اعتقاد بودند که کمیسیون فرهنگی می‌تواند بیشتر از دو نفر از داوطلبان واجد شرایط را برای عضویت در شورای نظارت بر مطبوعات به صحن علنی مجلس معرفی کند.

علی لاریجانی نیز پس از این رای گیری گفت که من این نظر را قبول می‌کنم و بهتر است نمایندگان را محدود نکنیم. از کمیسیون فرهنگی هم می‌خواهیم که رای را بپذیرد و بر این اساس عمل کند.

پس از این سخنان لاریجانی اعتراضات زیادی نسبت به این موضوع مطرح شد و یکی از نمایندگان خطاب به رئیس مجلس گفت که این موضوع استبداد است.

رئیس مجلس هم در پاسخ به این نماینده گفت: اگر استبداد بد است، استبداد اقلیت که خیلی بدتر است.

پس از آن یکی از نمایندگان خطاب به هیئت رئیسه گفت: این اقدام یک دیکتاتوری است و لاریجانی نیز در پاسخ به این نماینده گفت: دیکتاتوری را کسانی می‌کنند که به رای مجلس احترام نمی‌گذارند.

پس از آن جمعی از نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه جمع شدند که جواد جهانگیرزاده، حسین گروسی، ایرج عبدی، علیرضا زاکانی، مرتضی آقاتهرانی، رحیم زارع و ... از جمله این نمایندگان بودند که در این میان یکی از نمایندگان باز هم خطاب به نمایندگان گفت که این اقدام شما دیکتاتوری است.

رئیس مجلس هم در پاسخ با لحنی که عصبانیت از آن مشخص بود خطاب به نمایندگان گفت: چطور در جاهای دیگر که رئیس مجلس نظر می‌دهد دیکتاتوری نیست و اینجا دیکتاتوری شده است؟

وی افزود: دیکتاتوری را کسانی انجام می‌دهند که برای رای مجلس احترام قائل نیستند؛ ما می‌گوییم که نمایندگان مجلس حق دارند که گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند و در این موضوع نیز ابهامی وجود داشت که من رای استمزاجی از مجلس گرفتم و حالا که رای‌گیری کرده‌ایم باید به رای مجلس احترام بگذاریم.

یکی از نمایندگان مجلس در همین زمینه به تسنیم گفت: سال گذشته بر اساس همین مکانیزمی که امروز کمیسیون فرهنگی مجلس به آن عمل می‌کند، آقای مطهری به عنوان ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد ولی سال گذشته جناب آقای لاریجانی هیچگاه چنین چیزی را به استمزاج نمایندگان نگذاشت.

به گزارش تسنیم، بر اساس بند ۱ ماده ۲۱۸ آئین‌نامه داخلی مجلس: برای انتخاب ناظران کمیسیون‌های تخصصی و یا مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ذی‌ربط موظف است حداقل به تعداد دو برابر مورد نیاز از نمایندگان داوطلب واجد شرایط را به مجلس معرفی نماید تا مجلس نسبت به انتخاب تعداد مورد نیاز اقدام کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس امروز تاکید کرد که به نظر وی، بر اساس این بند از ماده ۲۱۸، باید بیش از ۲ نفر به صحن علنی مجلس معرفی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شکوفه
مد شده!هرجا قانون نظر مارو تامین کنه ،خوبه .به محض اینکه مخالف نظرمونه اونوقت تبصره وتفسیرپذیری وو....پیش میاد...
درود به علي لاريجاني كه قاطعانه در مقابل بعضي از نمايندگان بي سواد ايستادگي ميكند .
بی سواد و با سواد را شما مشخص نمیکنین جناب
بهتره شما هم بجای طرح منطقی مباحث مدام برچسب نزنین مثل رییس جمهورتون!!!
جناب لاریجانی هم دستش برای مردم رو شده.
همون رای ریاست جمهوری کافیش بود
....
البته با جلسه استیضاح معلوم شد نماینده ها دیگه رایشون وابسته به اقای رییس نیست ُخودش کلی عصبانیت داره دیگه.
مجلسیها که باید فوق لیسانس داشته باشند تا بتونند کاندید شوند!هرکس مخالف نظر شماست بی سواد وبی شناسنامه وو.....هست وباید بره جهنم!
فک میکنم لاریجانی سال بعد رئیس مجلس نشه... در جریان استیضاح 145 نفر به حرفش گوش نکردن و حالا هم که اینطوری میکنه
Iran, Islamic Republic of
سال ديگه نه اون 145 نفر هستن نه لاريجاني
عالی
طرح عبور از لاریجانی کلید خورد
سرور
ظاهرا استیضاح وزیر دانای دولت بدجور حال برخی ها را گرفته است.حالا شما پیدا کنید دیکتاتور را.
یزد
آخرش نفهمیدیدم
کمیسیون فرهنگی (میتواند) بیش از دو نماینده معرفی کند یا (باید) بیش از دو نماینده معرفی کند؟
اظهارات تناقض دارد
این بستگی داره به اینکه اون دو نفر کی باشن ؟؟
Latvia
همه جا رد پاي رسايي ديده ميشه !!!!!
چه دشمنی علنی دارید شماها با رسائی
Iran, Islamic Republic of
يه موي گنديده رسايي مي ارزه به همه مدعيان دروغگويي كه نون بيت المال رو ميخورن و به انقلاب خيانت مي كنن
Iran, Islamic Republic of
ضرب المثل یک موی گندیده انصافن راجع به رسایی مصداق نداره ... بس که نچسبه این بشر
فارض
پرونده ارشاد قم رو هم داشته باش داداش!
به نظر میرسه که رسایی جواب این قضیه رو یه بار داده خواهش میکنم که تقوای سیاسی رو رعایت کنیم من طرفدار ایشون نیستم چون اصلن طرفداری از یه نماینده مجلس معنی نداره اما واقعا یاد بگیریم که سر ابروی مردم حتی اگر مطمین هستیم معامله سیاسی نکنیم
رسایی ها و امثالهم در 8 سال پیش کجا بودند؟!
فارض
خدا پدرتو بيامرزه كه حرف حق رو گفتى
نرگس
Iran, Islamic Republic of
اگر استبداد بد است، استبداد اقلیت که خیلی بدتر است.
بسیار زیبا بود
لاریجانی بسیار مدبر و عاقل و بدور از احساسات عمل میکند خداوند یاورش باشد.
دقیقا.فقط نمیدونم چرا در فتنه۸۸که اقلیت به زور به اتش کشیدن مملکت میخواستند نظرشون رو به اکثریت تحمیل کنند!این صراحت محکوم کردن وجود نداشت!
کمال
نمایندگان بایستی به مشکلات مردم ازجمله پائین آوردن تورم و رفع بیکاری واشتغال جوانان و.....وقت صرف کنندوگرنه تعبیر حداقل ویا میزان دستمزد فوتبالی ها ویا داوری فوتبال و.......به نظر میرسدنتیجه ائی نخواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی آیا همین روش را برای دیگر موارد نیز لحاظ خواهد کرد و یا اینکه فقط چون آبرو مطهری در میان بود ورود کرد.
فارض
مطهرى كه انصراف داد با انصاف!
حالا خودمونیم پایداری ها داشتند زرنگی میکردند در واقع از دو نفر هر کدام انتخاب می شد برایشان فرقی نداشت حالا اگر فکر میکنند که اکثریت مجلس با گزینه آنها موافق است حتی اگر یکنفر باشد رای می آورد، این سرو صداها برای چیست؟!!
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود ایین نامه داخلی مجلس را به عنوان ایین نامه مصوب رییس تغییر نام بدهند
مهیار
Iran, Islamic Republic of
این حرف آقای لاریجانی بسیار زیبا را باید بنر کنند در سطح شهر نصب کنند.
استبداد بد است استبداد اقلیت که خیلی بد تر است

لاریجانی
مثال هم بیارن.سال 88 اقلیتی با به اشوب کشیدن شهر میخواستند نظرشون رو به اکثریت تحمیل کنند.
کوروش گاری چی
مثل سال 88 که حتی کروبی که 400 هزار رای آورده بود کمتر از آرای باطله با دیکتانوری تمام میگفت من رئیس جمهورم ولی این حیوونکی ربون بسه هم آبروش رفت و هم تو حصر منتظر محاکمه است
محمد
خوب این که معلومه سال گذشته آقای دکتر مطهری از طرف کمیسیون مربوط انتخاب شده بود اما امثال انتخابش نکردند باید این فامیل بازی حاکم بر کشور هر روز محکم و محکمتر شود لیست منسوبین منصوب آقای دکتر روحانی را هم دیدیم . بابا مردم بخدا می فهمند .
حسين
امان از دست فاميل بازي
Iran, Islamic Republic of
چرا از عنوان يكي از نمايندگان استفاده مي كنيد و به صراحت نام نمايندگان را اعلام نمي كنيد؟
خيال مي كنيد شما اعلام نكنيد سايتهاي ديگر هم العانم نمي كنند؟ از چي واهمه داريد؟
انصاف
اتفاقا نظر کمیسیون فرهنگی درست است چون گفته حداقل دونفر و اینجا الزامی در کار نیست اگر کمتر از حداقل معرفی میکردند اشکال داشت پس عمل به حداقل منع قانونی ندارد اما چون لاریجانی دارای گرایش است میخواهد هم عقیده خودش یعنی علی مطهری نیز حضور داشته باشد
جناب لاریجانی شما بخاطر یک نماینده باید مقابل کل مجلس و اختیارات قانونی نماینده ها بایستید؟ این شیوه مذموم است شما که قدیس نیستید
زنده باد کوچک زاده و رسایی
برجی
حرف دل این سایت رو زدی
لاریجانی به شدت هوای هواداراشو داره ،به هر قیمتی!
مگه قرار نیست این نماینده ناظر انتخاب مجلس باشه پس این کارها یعنی چی؟! اصلا برای چی باید گزینه ها محدود باشه؟!
کمی با لاریجانی همدردی کنین بابا.استیضاح نشون داد که دوران فرمانروائی مطلقش تموم شده....