يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

افزایش ۱۲میلیون‌لیتری تولید بنزین در سال۹۴

جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 375227
با بهره برداری فاز نخست ستاره خلیج فارس در سال ۹۴ تولید بنزین کشور ۱۲ میلیون لیتر افزایش می یابد.
به گزارش جهان به نقل از فارس چند سالی است که کار ساخت بزرگترین پالایشگاه کشور که با سوخت میعانات گازی تغذیه می شود در کشور اغاز شده است.

براساس طراحی اولیه روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی (گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می شود.

۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ۶۰ درصد مابقی سهم نیز در اختیار شرکت شستا و یک شرکت خارجی است که بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ۲٫۶ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار می کند با رفع مشکلات پیش روی در تامین منابع مالی، تا پایان سال آینده فاز اول ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین در روز به بهره برداری خواهد رسید که با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها نیاز داخلی به بنزین رفع می شود، بلکه می توان بنزین تولیدی در داخل کشور را صادر کرد.

با احداث خط لوله دوم انتقال از بندرعباس به تهران، همه بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس که یورو ۴ است در داخل کشور مصرف می شود.

با تامین نیاز داخلی از طریق ستاره خلیج فارس، بنزین تولیدی در پالایشگاه های آبادان و بندرعباس صادر می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *