جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۵
۲۵
نایب رئیس شورای شهر تهران:

کدام پدر راضی به منشی‌گری دخترش برای مرد غریبه است؟

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 374589
آیا پدری راضی به منشی گری دخترش برای مردی از صبح تا آخروقت می باشد؟ / به دنبال افزایش ممیزی در همشهری هستند/ مدیریت شهری ماه پرحاشیه‌ای در رسانه‌های و افکار عمومی پشت سر گذاشت
کدام پدر راضی به منشی‌گری دخترش برای مرد غریبه است؟
سرویس جامعه جهان نيوز: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان منتقد این طرح اجرایی کردن آن را خلاف کنوانسیون بین‌المللی کار دانست و شهرداری هم در مقابل پاسخ‌های خود را ارائه کرد. در جدیدترین اتفاق هم بعضی از اعضای شورای شهر طرحی را تحت عنوان نظارت بر موسسه همشهری ارائه کردند که به‌نوعی موازی کار با فعالیت‌های گروه فرهنگی اجتماعی شورای شهر به‌حساب می‌آمد. این مسائل بهانه‌ای شد تا گپ و گفتی با مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم داشته باشیم و نظر وی را در خصوص این تنش‌های اخیر بین شهرداری و اشخاص مختلف جویا شویم:

آقای طلایی چند تن از اعضای شورای شهر اخیراً طرحی را تحت عنوان نظارت بر مستقیم سه نفر از اعضای شورا بر موسسه همشهری مطرح کرده‌اند، نظر شما در این خصوص چیست؟

بنده در این خصوص روز یکشنبه هم اظهارنظر داشتم و در صحن علنی شورا به‌عنوان مخالف این طرح نظراتم را عرض کردم. ما اگر به کلیت مطلب نگاه کنیم تقریباً حوزه‌های تخصصی شهرداری گروه‌های مشابهی دارند در شورای شهر که ناظر بر حسن انجام وظایف آن‌ها هستند مثال حوزه‌های عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک و حوزه‌ای که گروه عمران نظارت بر آن دارد و طرح‌ها و لوایح آن را نظارت می‌کند و گزارشی هم پیرامون آن به شورا می‌دهد در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی ورزشی اجتماعی حوزه‌هایی است که کمیسیون فرهنگی اجتماعی بر آن‌ها نظارت دارد و گزارش آن‌ها را هم به شورا می‌دهد. حالا حوزه‌های دیگری هم وجود دارد مانند خدمات شهری و محیط‌زیست سلامت درواقع در شورا گروه سلامت و محیط‌زیست هم همین نظارت را دارد بنابراین حرف ما این است اصلی‌ترین کار شورا و مهم‌ترین وظیفه شورا و حق مسلم شورا و نمایندگان محترم آن بحث نظارت است اما این نظارت باید تعریف بشود و با مکانیسم صورت بگیرد و نظارتی صورت بگیرد که سرانجام آن صحت عمل سرعت عمل و دقت عمل در آن لحاظ بشود اگر این اتفاق رخ دهد این نظارت خوب و مفید است اما اگر بگوییم نظارت می‌کنیم اما یک سازوکار نظارتی نداشته باشیم نمی‌توانیم پاسخ مناسب را بگیریم.

اگر بخواهید قدری تخصصی‌تر در خصوص نظارت بر موسسه همشهری صحبت کنید چه نظر‌گاهی را مطرح می‌کنید؟

ما به دوستانمان که ارائه‌دهنده این طرح هستند گفتیم که نظارت بر موسسه همشهری در دوره سوم هم از طریق گروه فرهنگی اجتماعی صورت می‌گرفته است تمام تبصره بودجه بوده است که موسسه همشهری را موظف می‌کرده است کلیه برنامه‌هایش را به تائید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برساند و بنابراین کل برنامه هایش به تایید کمیسیون می رسیده است و کمیسیون هم موقعی آن ها را می خواسته و گزارش می گرفته است نماینده ناظری داشته است که می رفته و از نزدیک نظارت می کرده است و گزارش می آورده است برای کمیسیون که موسسه همشهری در این حوزه فعالیت می کند. بنابراین وقتی این امر نظارت هم به صورت تخصصی و هم با روش مشخصی در حال انجام است پس ورود سه نفر به عنوان ناظر بر موسسه همشهری چه معنا و مفهومی دارد؟ حالا اگر این سه نفر با هدف رفتن نظارت بر محتوا به این موسسه بروند که اساسا نوعی ممیزی به حساب خواهد آمد چون محتوا که قبل از انتشار نباید مورد دخالت قرار بگیرد بنابراین قبل از انتشار که نمی توانیم به مطالب همشهری ورود داشته باشیم پس باید بعد از انتشار ورود کنیم و بعد از انتشار هم که در هر زمان نظارت بر همشهری وجود دارد می توانیم توضیح راجع به آن بخواهیم می توان در خصوص آن از مسئولین همشهری سوال کرد توجیه خواست و یا هر کدام از اعضای شورا در موسسه حضور داشته باشند. در حالی که یک سال از فعالیت شورای چهارم گذشته است هیچ کس تا حالا موسسه همشهری را دعوت نکرده است که گزارش در خصوص طرح های شورا ارائه دهد اما ما یک زمان طرح نظارتی سه نفر را انتخاب بکنیم و به این موسسه به عنوان ناظر شورا بروند و به نظر ما این یک امر نشدنی و فاقد قابلیت اجرایی و اثر بخشی است بنابراین ما استدلات خودمان را عرض کردیم و بعد از رای گیری دو فوریت این طرح رای نیاورد.

در خصوص طرح تکریم کارمندان بانوی شهرداری تهران هم حرف و حدیث های فراوانی مطرح شده است و عده ای این تلقی را به جامعه منتقل می کنند که این طرح همان تفکیک جنسیتی است، نظر شما در این خصوص چیست؟

من بازهم اعتقادم این است که متاسفانه ما قبل از آن که به یک مسئله ورود پیدا بکنیم و عمق آن را و ابعاد و زوایای آن را بررسی کنیم به شنیدن یک مسئله یا موضوعی بلافاصله شروع می کنیم به اظهار نظر کردن بعد مشکلاتی بعدی به وجود بیاید اما این مسئله بخش عمده آن ناشی از فهم اشتباه دوستان ما از اقدام شهرداری است. یعنی من تعبیر خودم فهم اشتباه از اقدامی بوده است که شهرداری تهران انجام داده است. حالا اقدام شهرداری چه بوده است عبارت از این بوده است که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از سال های قبل در سال ۷۲ داشته است مبنی بر این مدیران دستگاه های دولتی حق استفاده از منشی زن را ندارند اجرایی کردن کامل موضوع بوده است و در جلسه شورای معاونین هم آقای شهردار روی این موضوع سوال می کنند گزارش گیری می کنند و تمرکز می کنند که این کار باید کامل انجام بگیرد و این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و قانونی لازم الاجرا است و بالاخره شهرداری ورود پیدا کرده است که این کار را انجام دهد و به سرانجام برساند این اصل موضوع بوده است حالا تدبیر برای انجام کار در اختیار شهردار بوده است اساسا ما و هیچ کس در دین ما و انقلاب ما این اجازه را به ما نمی دهد که ما تفکیک جنسیتی داشته باشیم و برابری زن و مرد در استفاده از فرصت های خدادادی و استفاده از فرصت های جسمی و روحی و روانی شان یک مسئله اعتقادی برای ما است. ما معتقد بر این هستیم که حفظ کرامت شخصیت و شان زن در این است که ما شرایطی را برای او فراهم بکنیم که امنیت آسایش و رفاه او را تامین بکنیم نه این که زن را در یک شرایط نا امن و به دور از یک فضای مناسب رفاهی و آسایشی قرارش بدهیم و بعد هم به او بگوییم چرا این طور شد و چرا آن طور شد. شهرداری آمده است گفته است من الان در یک طبقه ساختمان ده تا کارمند زن دارم شش نفر از کارمندان زن من در موضوع مربوطه بر فرض مثال بودجه در شش اتاق متمایز با همکاران مرد کار می کند آن ها می آیند آن ها را در همان کار تخصصی خود در همان طبقه خود برایشان شرایطی را فراهم می کنند کارشان را یک فضایی که همه با هم باشند انجام دهند نه زوری است و نه اجباری است و نه تحکمی. شرایط را فراهم می کند و مورد استقبال کارمندان زن شهرداری هم قرار می گیرد و همه از این طرح استقبال می کنند و به این ترتیب ما یک فضای مناسب همراه با اسایش و رفاه را برای بانوان فراهم می کنیم و بعد یک چنین کار ارزشمندی در جامعه ما تبدیل می شود به یک موضوع تفکیک جنسیتی و این حاشیه هایی که برای ان به به وجود آمد لذا ما این اقدام شهرداری را در راستای اولا کلیت سیاست های انقلاب و نظام می دانیم و مبتنی بر فرهنگ دینی و انقلابی و ملی می دانیم و خودمان می دانیم و در کنار همه این ها انجام می دهیم و قانون را از طریق شهرداری اجرا می کنیم و از این بابت تشکر هم می کنیم. این نظر خواهی و نظر سنجی را که در شهرداری از کارمندان زن داشته ایم حکایت از رضایت مندی خود این خانم ها دارد.

شخص خودتان در این خصوص دغدغه ای دارید؟

من خودم واقعا همیشه به عنوان یه پدر دو تا سه تا دختر دارم همیشه دغدغه من بوده است که دختران من که می خواهند فعالیت اجتماعی انجام دهند در چه شرایطی کار می کنند. آیا پدری راضی به این هستند که دخترم منشی یک آقایی بشود که صبح تا آخر وقت منشی این آقا باشد در حالی این اقا خسته می شود و می خواهد استراخت کند و در اتاق استراحت می رود در عین حال کار دارد مراجعه کننده به برای او می آید و منشی باید مرتب رفت و آمد داشته باشد و او چگونه در اتاق استراحت قرار بگیرد که این منشی خانم در آن رفت و آمد داشته باشد و این کار سختی است خود ما یک منشی را قرار دهیم که آقا باشد و هر وقت این رفت و آمد انجام شود معذوریتی صورت نپذیرد .

در خصوص اطلاعیه اخیر وزارت کار در مورد خلاف بودن این مسئله با کنوانسیون بین المللی کار چه نظری دارید؟ آیا قوانین جمهوری اسلامی بالاتر از قوانین بین المللی به حساب نمی آید؟

این ها که هست همین مسئله هم ناشی از فهم غلط از موضوع است مگر ما خلاف کنوانسیون کار و توان خانم ها از آن ها انتظار داریم در این کنوانسیون چه چیزی مشخص شده است؟ ضمن اینکه دو تا مسئله مطرح است اولا آیا ما عبور از اعتقادات ملی و اسلامی خودمان را به رضایت مندی چهار تا کشور در اجرای کنوانسیون ترجیح دهیم؟ هرگز آیا کشورهایی که خودشان این کنوانسیون ها را امضا کرده اند خودشان در کشورهایشان حداقل حقوق زن را رعایت می کنند؟ من با مطالعه به شما عرض می کنم این کشورهایی که مدعی تمدن و دموکراسی هستند وقتی به تاریخشان مراجعه می کنیم همین امریکا بعد از جنگ جهانی دوم نیازمند نیروی کار شد نیروی کار ارزان می خواست به خاطر اینکه ظرفیت تقاضا از این کشور بالا بود نیروی کار کم داشت زمینه ورود زن را به بازار به عنوان نیروی کار ارزان فراهم کرد. خرده خرده زن تبدیل به یک کلای تزیینی و کلای مصرفی جامعه آمریکایی شد. آیا جامعه ای که این فرهنگ در آن وجود دارد باید از آن تبعیت کرد؟ در واقع که ارزش زن بر این است که یک کالا باشه و قیمت ان متناسب با چهره و سن آن و پوشش آن باشد؟ آیا شانیت زن این است؟ بنابراین ما فکر می کینم اساسا همان هایی هم که خیلی مدعی هستند اول تعریفشان را از حقوق زن داشته باشند آن ها به زن به عنوان یک کالا نگاه می کنند و ما در جامعه مان زن را در واقع به عنوان مامن پناهگاه و تکیه گاه و شان آن را شانی می دانیم که خلیفه الله بر دامن او پرورش پیدا می کند. کرامت زن منزلت زن و شانیت زن نقشی به مراتب از نگاه ما به مراتب بالاتر از مرد در تربیت انسان دارد آیا زن با این کارکرد با این جایگاه و با این شانیت کاری بکند در جامعه مان که تبدیل بشود به یک کالا؟ منشی آقای فلانی و یا بهمانی بشود؟ با ماهی صد هزار تومان حقوق و وارد دفاتری شود که هر رسانه ای خواست ما بدون اطلاع قبلی برود و ببیند در خیابان های این شهر ببینم که دفاتر بخش خصوصی با درب بسته نوامیس مردم با چه شرایطی برای ماهی سیصد هزار تومان کار بکند آیا این جایز است؟ کدام مرد می طلبد و غیرتش اجازه می دهد که ناموسش در این شرایط قرار بگیرد؟ کدام زنی اجازه می دهد که شوهرش برود در این دفاتر با یک زن نامحرم کما اینکه شرایط شرعی و قانونی هم داشته باشد برای ازدواج کردن را همسرش آنجا باشد؟ نه هیچ زن با غیرتی می پذیرد نا هیچ مرد با غیرتی می پذیرد. بنابراین اگر مسئله را درست مطرح بکینم اگر درست به آن نگاه بکنیم ارزش ها هم به طور طبیعی درست خواهد بود. اما اگر به طور طبیعی فرضیه را اشتباه بگوییم تا آخر اشتباه پیش خواهیم رفت.
منبع: پارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پدر بی غیرت راضی به این کار می شود .
س.م
Iran, Islamic Republic of
حرفاي آقاي طلائي درسته و كاملاً هم صحيحه ولي اون چيزي كه توي شهرداري اتفاق افتاده و گزارش دادن توي سايت ها اين موضوع نيست. اونا توي شهرداري خانم ها و آقايان رو جدا كردن . اين تفكيك جنسيتيه نه يك اقدام شرعي و اخلاقي.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تفکیک جنسیت هم شرعیه و هم اخلاقی و اگر این باشد باید دست قالیباف را بوسید
Germany
کدام مرجع و کدام عالم اخلاق ، تفکیک محیط کاری آقایان و خانمها را ، ممنوع اعلام کرده است؟
س.م
Iran, Islamic Republic of
مگه كسي اين حرفو زدهههه؟؟!! تو توهمييييي؟؟1
خوب جداکردن که جدا کردن اختلاط کمتر زندگی بهتر
اینه که یه زن به خاطر فقر کارش به جاهای دیگه بکشه غیرت رو اذیت نمیکنه؟ فقط نشستید و شعار میدید
Iran, Islamic Republic of
خوب چی کار کنیم پدر ش رو بکنیم مدیر دخترش . دختر ها چکار کنن برن از گشنگی بمیرن همه خانم ها را متاهل نیستند تازه اگر متاهل هم باشند با این گرانی نمی توانند که زندگی کنند دوما هر روز تبلیغ بچه دار شدن می کنن با حقوق 700 تومنی شوهر که سه نفر نمی توانند زندگی کنن . برادر اینجا ایرانه نه عراق و داعش .
ug
Iran, Islamic Republic of
اقا زوج فردش کنید راحتره
من
کاش مردها تو یه کره دیگه بودن چه نفسی میکشیدیم ماااااااااااا
Germany
تمسخر هم برای بعضی هنر است!
ناشناس
این ترفندیست برا خانه نشین کردن زنها.اگراینقدر به فکر مایید لطفا درفکر دادن حق وحقوقمون باشیدمتاسفم برا کسانی که هرچیزی را بدون فکر قبول میکنن ............
محض اطلاع اینقدر فشار اقتصادی بر جمعیت زیاد شده که بعضی ها حاضرند دخترشون تن فروشی کنه لطفا دنبال راه حل باشید چرا یه دختر 25 ساله با مدرک لیسانس حاضر میشه بره منشی مردی باشه با چندرغاز حقوق و وضعیتی که تو ذهنتون متصور هستید؟ به جای پاک کردن صورت مسئله اصل موضوع رو حل کنید
nahid
Iran, Islamic Republic of
اگر دختر (زن) واقعا با شخصیت باشد .هیچ مشکلی نیست اگر نباشد.میخواهد منشی باشد (در خانه)درحصار کار خودش میکند
United States
ایا هواسها همیشه باید پرت مسایل جنسی باشد؟ کار و مشکل و وظیفه کاری و ایمان بکار دیگر اهمیت ندارد که باید روی این مسایل وقت گذاشت……؟ مگر مردم وحشی هستند که تا جنس مخالف را میبینند مغزشان از کار می افتد….؟

از این نوع مقاله ها خجالت نمی کشید؟ حیا ندارید که به حیای مردم را زیر سوال می برید؟
جهان چرا پاسخها رو منعکس نکردی؟
بابا نگفتیم این رو بگذاری . پاسخها ؟
تا غریزه قویی مثل غریزه جنسی هست مراقبت های بهداشتی هم نیاز است. چه ضرورتی دارد آن جایی که نیازی نیست نامحرمان محیط های مشترک داشته باشند؟
اتفاقا به خاطر ممانعت از مزاحمت های کاری ، اعمال چنین طرح هایی ضرورت می یابد
تحریک غریزه عوامل مختلفی دارد که عامل های دیداری و شنیداری از مهمترین آنها هستند وقتی معصومان علیهم السلام خود را ملزم به رعایت می کردند تکلیف ما دیگر روشن است.
اتفاقا این رسانه حیا را احیا می کند و ارتقای آن را به مثابه هدیه ای گرانبها به همه جامعه عرضه می دارد
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فساد و سو استفادگران از زنان با شعارهای غربی
آنقدرمردم ماهواره آنهم سریالها ومسائل ضد اخلاقی دیده ودرمجالس لهو ولعب راحت شرکت واعمال منافی عفت انجام داده اند که پذیرش اینگونه طرحها برایشان سخت است
Iran, Islamic Republic of
زوال حیا، زوال عقل است.
جواب من
از جهان همچین بعیدم نیست که نظرات ما را چاپ نکند بقول یکی از همکاران اگه چاپ می شد جای تعجب داشت . خجالت بکشید