يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

نگرانی معاون فرهنگی ارشاد از صنعت‌چاپ

يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 374434
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدبین نیستم اما اتفاقات صنعت نشر خوب نیست و من نگرانم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، شامگاه شنبه (۱۸ مردادماه) جمعی از دبیران و خبرنگاران حوزه کتاب در نشستی با عنوان «بررسی مشکلات دبیران و خبرنگاران حوزه کتاب» که با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد، برخی از مشکلات و دغدغه‌های حوزه‌ کاری خود را با این مقام مسؤول در میان گذاشتند.

همچنین در این نشست تعدادی از خبرنگاران حوزه کتاب از تأسیس انجمن خبرنگاران کتاب و ادبیات به شکل مستقل و بدون دخالت دولت سخن گفتند.

در ابتدای این نشست که تعدادی از مدیران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آن حضور داشتند، سیدعباس صالحی پس از گرامی‌داشت روز خبرنگار و یادکردی از شهید صارمی، خطاب به خبرنگاران حوزه کتاب گفت: چرخه نشر از مجموعه‌های مختلفی چون پدیدآورندگان، مؤلفان، مترجمان، مصصحان و تصویرگران در حال هویت یافتن است. این در حالی است که حوزه کتاب قبلا در زیرمجموعه‌های دیگری قرار داشت و در بهترین حالت مخلوط با حوزه فرهنگ بود و حوزه نشر و کتاب در لابه‌لای حجم حجیم حوزه فرهنگ گم بود، اما به مرور فضای نشر دارد دارای هویت می‌شود.

او در همین چرخه خبرنگار حرفه‌یی کتاب را نیز ضلع مقوم حوزه نشر خواند و گفت: با داشتن خبرنگاران حرفه‌یی کتاب می‌توانیم به بهبود فضای نشر امیدوار باشیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس با برشمردن ویژگی‌های خبرنگاران کتاب و ذکر این نکته که توسعه نشر کشور در گرو رسانه و خبرنگاران حرفه‌یی عرصه نشر است، گفت: تکمیل و تعمیق و تصحیح حوزه نشر، اطلاع‌رسانی از کتاب‌های ارزشمند و مفید، ارتقای سطح مصرف و تقاضا در عرصه کتاب، تکان دادن اقتصاد نشر، نقادی کردن سیاست‌های حمایتی نظام‌ها و سیاست‌های نشر، ورود به عرصه مشکلات حوزه حقوقی نشر و تعلق خاطر به آینده‌پژوهی عرصه نشر انتظاراتی است که از خبرنگاران کتاب وجود دارد.

او با بیان این‌که خبرنگار چشم توسعه اجتماعی است، گفت: هویت پیدا کردن خبرنگاران عرصه نشر اقتضائاتی دارد که از جمله آن‌ها ارتقای سطح اطلاعاتی-مهارتی خبرنگاران کتاب است، بنابراین نمی‌توان در یک چرخه به نویسنده، مؤلف، پدیدآورنده و مترجم توجه کرد اما خبرنگاران این حوزه را نادیده گرفت.

صالحی ادامه داد: اگر قبول کنیم توسعه اجتماعی بر مبنای کتاب است و همچنین اگر نگوییم فضای نشر کشور بحرانی است اما معتقدم این فضا پرمسأله است و حل این مسائل در گرو کار تیمی است. کارها را باید با کار تیمی جلو برد و نباید حاشیه‌ها باعث شوند که ما سرگرم شویم و متن از یادمان برود. در حال حاضر اتفاقات صنعت نشر خوب نیست و من نگرانم. البته بدبین نیستم و معتقدم این مسئله را باید با کمک یکدیگر حل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *