جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزیر ارشاد: شعر حافظ شراره به جان بشر می‌زند

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۷
کد مطلب: 556810
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عمق هنر حافظ به این است که شراره به جان‌های بشر می‌زند.
وزیر ارشاد: شعر حافظ شراره به جان بشر می‌زند
به گزارش جهان نيوز؛ سید عباس صالحی امشب در آیین بزرگداشت حافظ در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ اظهار کرد: از عالمان تا مردمان عادی ترنم‌سرای اشعار وی شده‌اند و شب تیره یلدا را با شعر وی به صبح رساندند.
وی افزود: اینکه این‌گونه شاعر به دل‌ها نشست پرسشی است که پاسخ‌های خود را دارد که به مواردی اشاره خواهم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته نخست اینکه شاعران با قدرت اسطوره‌سازی خود ماندگار می‌شوند و هر مقدار که بتوانند از جهان مادی به جهان ابدیت پل بزنند، شعرشان ماندگارتر و شاعر را جاودانه‌تر می‌کند، حافظ نیز با نمادهای زمینی که به آسمان سر می‌آساید خود را ماندگار کرده است.
صالحی افزود: حافظ گرچه دانشمند است و بر دانش‌های مختلف مسلط است اما شراره‌های وجودی برپا می‌کند و به جان‌ها می‌زند و جان‌مایه شعر وی معرفت است.
وی ادامه داد: حافظ هستی‌ساز ما بوده و هست و با جان سروکار دارد و به همین خاطر ماندگار شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: حافظ معلم زندگی است و زیست انسانی را به ما یاد داد و با ویژگی خاص خود، زیست وارستگی از ریا و دروغ و دغل را به انسان‌ها یادآور شد، بنابراین ما ایرانی‌ها بخشی از زیست رندانه خود را مدیون حافظ هستیم.
صالحی خاطرنشان کرد: حافظ دل‌نگرانی‌های خیام را ندارد و زیست شادمانه و رندانه را به ما یاد داد و این‌ چنین است که حافظ معلم زندگی ما شد.
وی افزود: حافظ یک منتقد و مصلح اجتماعی بود و در زمانه خویش یک روشن‌فکر بود و برای فرا زمانه خود نیز یک روشن‌فکر ماند و وی با پلشتی‌های زمان خود به‌عنوان یک منتقد درگیر است، کسی که نقدهایش تنها مختص زمانه‌اش نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حافظ یک سخندان و سخنور بی‌بدیل بود و هنوز نیز هست، کلامش فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است و برای وی بدیلی نمی‌توان شناخت.
وی با بیان اینکه کل جهان گنجینه واژگان حافظ است و با موسیقی کلام سحاری می‌کند، اضافه کرد: عمق اندیشگی حافظ در کنار قدرت تأویل گری موجب شده که ترکیبی مختص وی به وجود آید و همگان را مجذوب خود کند.
صالحی افزود: انس وی با کلام وحی باعث شده که کلامش چنان جان‌فزا باشد که هر کس بتواند از آن توشه‌ای بردارد، حافظ از دین و مفاهیم بلند وحی در اعماق وسیعی برخوردار بود و همین موجب شده که جامعه دینی ما با وی پیوند داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه محتوا حافظ در استفاده از معارف قرآنی توانمندترین شاعر مفسر قرآن بوده و بیت به بیت وی تفسیر کلام وحی است.
وی در پایان گفت: این ویژگی‌ها حافظ را در قله زبان و فرهنگ و معرفت ایرانی قرار داده است و ما قرن‌های متوالی با شعر حافظ زندگی کرده‌ایم و این زندگی قرن‌ها نیز ادامه خواهد داشت.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *