جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

۲میلیون و۶۵۰هزارفرصت شغلی‌در تعاونی‌ها

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 373863
وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تعداد کل اعضای تعاونی ها حدود ۵۱ میلیون نفر ، میزان فرصت شغلی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر برآورده شده و میزان سرمایه اولیه حدود ۷۹ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال است.
به گزارش جهان به نقل از خبرنگار واحد مرکزی خبر، علی ربیعی در"سومین جشنواره جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی" تاکید کرد: برای توسعه زیرساختی در بخش تعاون به تغییر نگرش و تغییر فرهنگ در این حوزه نیاز داریم .

گفت: بخش تعاون، بخش مغفول مانده اقتصاد است و تغییر در نگرش در حوزه تعاون ، بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگ تعاون مشکل داریم گفت: فرهنگ غنی ما بخش تعاون را به علت روحیات فردگرایانه تقویت نمی کند و این مهم نیاز به کار زیاد دارد.

ربیعی افزود: باید تعاون را به صورت چهره ای نورانی و فرهنگی عرضه کنیم و توانمندی هایش را ارتقا دهیم و اهمیتش را بیشتر کنیم .

وی گفت: ادبیات تعاون نیازمند تغییر است و باید الگوهای عملی خوب تعاون را استخراج و به جامعه معرفی کنیم زیرا جامعه باید به سمت انتقال تجارب و دانسته ها حرکت کند اما متاسفانه یکی از خصلت های ایرانیان این است که تجربیات خود را به دیگران منتقل نمی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در تغییر فرهنگ تعاون ، صدا وسیما و سایر رسانه ها نیز با پرداختن به موضوع تعاون نقش به سزایی در ترویج این فرهنگ دارند .

ربیعی ادامه داد: فرهنگ تعاون به فرهنگ سنتی و دینی ما نزدیک تر است و بخش تعاون بهترین بخش برای اجرای روند خصوصی سازی در کشور به شما می رود و می تواند کارکردهای عدالت اجتماعی درحوزه اقتصادی ناشی از فرآیند خصوصی سازی را ارتقاء دهد .

وی گفت: به هیچ عنوان در وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی حق مهندسی کردن نداریم و تنها باید مراقبت و صیانت را عهده دار باشیم.

ربیعی افزود: ارزش اجتماعی کارکردهای بخش تعاونی مهم تر از کارکردهای اقتصادی آن است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و به جامعه منعکس شود .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطالعات نشان می دهد در اقتصاد سرمایه داری اگر نامی از تعاون نیست اما بین ۵ تا ۸ درصد از بخش اقتصادی به مقوله تعاون اختصاص دارد .

وی افزود: امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون شغل در تعاونی های جهان ایجاد شده است ، بیش از ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان عضو تعاونی ها هستند و روز به روز به تعداد اعضاء ، تعداد شرکت های تعاونی ، نقش و حضور آنها در اقتصاد ملی کشورها افزوده می شود .

ربیعی گفت: بر اساس گزارش های اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی بخش تعاون تا پایان سال ۱۳۹۲ ، تعداد ۱۹۶ هزار و ۵۲۵ تعاونی و هزار و ۱۲۴ اتحادیه در کل کشور به ثبت رسیده است .

وی ادامه داد: تعداد کل اعضای این تعاونی ها حدود ۵۱ میلیون نفر ، میزان فرصت شغلی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر برآورده شده و میزان سرمایه اولیه حدود ۷۹ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از این تعداد تعاونی ۷۹ هزار و ۱۲۳ واحد فعال هستند و ۲۴ هزار و ۵۳ واحد که عمدتا تولیدی هستند هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده اند .

ربیعی افزود: رشته فعالیت امور عمومی، دفاعی و تامین اجتماعی از بخش دولتی قلمداد می شوند، بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی توسط شرکت های دولتی اداره می شوند و زمینه فعالیت تعاونی ندارند، خدمات واحدهای مسکونی شخصی برآورد می شود و مشمول فعالیت تعاونی نمی شوند با در نظرگرفتن این نکات ارزش افزوده کل اقتصاد سهم بخش تعاون بالغ بر ۳ و هشت دهم درصد است .

وی گفت: نتایج این طرح نشان می دهد سهم ارزش افزوده بخش تعاون در هر یک از زیر بخش های اقتصادی متفاوت و در بعضی از زیربخش ها از جمله خدمات کسب وکار ، دارای سهمی بیش از ۱۶ درصد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بررسی سهم هر یک از بخش های اقتصادی در ارزش افزوده کل تعاونی ها نشانگر رتبه اول برای بخش عمده فروشی، خرده فروشی ، تعمیر وسایل نقلیه وکالاهاست که ۱۹ و دو دهم درصد کل ارزش افزوده بخش تعاون را داراست .

ربیعی ادامه داد: رتبه های بعدی به ترتیب بخش صنعت ۱۶ و ۴ دهم درصد، خدمات کسب وکار ۱۶ و دو دهم درصد و ساختمان ۱۰ و۷ دهم درصد اختصاص دارد .

وی گفت: نتایج این طرح نشان می دهد میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سهم واقعی بخش تعاون در کل اقتصاد با در نظر گرفتن سه نکته گفته شده حدود ۱۷ هزار و ۸۶۶ و یک دهم میلیارد ریال و معادل ۲ و ۴ دهم درصد است تعداد کارکنان بخش بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر و قریب به ۶ درصد کل شاغلین کشور است .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارکرد نهایی تعاونی ها،عدالت اجتماعی و ریشه کنی فقراست بنابراین تعاونی ها می توانند بین نخبگان و رشد و توسعه در کشور ارتباط برقرار کنند .

وی در ادامه، تشکیل ۵ تعاونی سهامی عام تا پایان سال ۹۳، تشکیل ۲۴۷۲ تعاونی خدماتی تا پایان سال ۹۳، تشکیل ۴۹ تعاونی دانش بنیان تا پایان سال ۹۳، تشکیل ۳۳ تعاونی دهیاری تا پایان سال ۹۳ ، و تشکیل ۴۱ تعاونی فراگیر ملی و ۳۰ تعاونی جدید توسعه و عمرانی شهرستانی را از جمله برنامه های بخش تعاون در اقتصاد مقاومتی برشمرد.

ربیعی افزود: واگذاری امور نظارت بر تعاونی های خدماتی به ۴۴ اتحادیه طراحی، اجرای دوره ای آموزشی مناسب به میزان ۱۰ هزار نفر ساعت ،تدوین واجرای دوره ای برنامه حمایت از توسعه شبکه نمایندگی انحصاری و فروش برندهای داخلی، حمایت مالی از خرید کالاهای تولید داخلی از طریق انعقاد تفاهم نامه با نمایشگاه های عرضه کالای ایرانی برای اعطای تسهیلات خرید کالای ایرانی را می توان از جمله اقدامات دیگر بخش تعاون در اقتصاد مقاومتی بیان کرد.

وی گفت: تلاش ما تسهیل و حمایت از فعالیت های تعاونی بدون کوچکترین مداخله گری بخش دولتی است و نبود ذهنیت منسجم از تعاونی و تفکرات نادرست از جمله مشکلات در راه توسعه این بخش است .

ربیعی افزود: همه چشم امید این دولت به تعاونی ها و تعاونگران است چون راهی به جز اتکا به مردم و نهادهای مدنی نداریم .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: درحال حاضر نقدینگی موجود در جامعه ۱۰ برابر شده است و باید این نقدینگی به چرخه تولید بازگردد تا بتوان رویکرد اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرد به این ترتیب مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه کم اثر خواهد شد.

وی گفت: درکشور ما الگوی تعاون توسط سازمانهای دولتی وارد کشور شد و عمده توسعه تعاون نه توسط گروه های اجتماعی بلکه توسط دستگاه های دولتی سامان یافته و همواره مورد تایید و حمایت دولت قرار داشته است .

سومین جشنواره جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی به کوشش خانه تعاونگران ایران در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

تجلیل از فعالان و پیشکسوتان بخش تعاون فعالان و پیشکسوتان بخش تعاون در "سومین جشنواره جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی" با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اعطای نشان تعاون یار و گواهی تعهد به تعالی معرفی و تجلیل شدند.


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در این جشنواره همچنین تعدادی از تعاونی‌های تولیدی ، توزیعی و خدماتی و اتاق‌های تعاون که در فرآیند کسب تعالی به رقابت پرداخته‌اند نیز با اعطای نشان تعاون یار و گواهی تعهد به تعالی معرفی و تجلیل ‌شدند.

صاحبنظران و فعالان بخش تعاونی در این جشنواره در دو پنل درباره راهکارهای تعالی و بهبود مدیریت تعاونی‌ها و توسعه بخش تعاون و روش های تامین منابع مالی تعاونی‌ها سخنرانی و تبادل نظر کردند.

همچنین در این جشنواره مراسم معارفه سید حمید کلانتری معاون جدید امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تودیع حسینی نیا برگزار شد.

در این مراسم از زحمات حسینی نیا با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

از زمان ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه سابق ؛ غلامحسین حسینی نیا عهده دار سمت معاونت امور تعاون در وزارت کار بود.

سومین جشنواره جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی به کوشش خانه تعاونگران ایران در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

خانه تعاونگران ایران از سال ۱۳۹۱ اقدام به ارزیابی تعاونی‌ها و اعطای جایزه ملی تعالی مدیریت تعاونی کرده است و حضور تعاونی‌ها در این فرآیند زمینه افزایش توان رقابتی آنها با یکدیگر و اطلاع از وضع عملکردی را فراهم می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *