دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۲
۱

سیب برای ایرانی‌ها ۴ برابر گران‌تر از صادرات!

يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 373388
در حالی که نرخ صادراتی سیب در بهار امسال نسبت به سال گذشته با کاهش بیش از ۴۰ درصدی مواجه شده و نسبت به عرضه آن در داخل حدود چهار برابر ارزان‌تر است، باغداران معتقدند سیاست‌گذاری‌های بازرگانی نامناسب، ازدیاد محصول تولید‌شده، انبارداری نادرست و کاهش کیفیت سیب‌ از عوامل آن بوده است.
به گزارش به نقل از ایسنا، در بهار امسال ۷۹ هزار و ۳۰۰ تن سیب تازه به ارزش ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به کشور‌های مختلف صادر شده که این میزان صادرات از نظر وزنی بیش از ۱۳ درصد افزایش را نسبت به سه ماهه نخست پارسال نشان می‌دهد.

این در حالی است که علی‌رغم افزایش وزنی صادرات سیب تازه در سه ماهه نخست امسال ارزآوری این محصول بیش از ۳۲ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است.

مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران در این باره به ایسنا گفت: در بهار امسال علی‌رغم تمام داشته‌ها و ذخائر سیبی که از سال گذشته مانده بود و باید از همان زمان زمینه‌ صادرات آن فراهم می‌شد به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و فضاسازی درست وزارت تجارت در بهمن‌ پارسال در حالی که هنوز وظایف قانون انتزاع به وزارت کشاورزی منتقل نشده بود، واردات بی‌قید و شرط سیب را بدون تعرفه آزاد کرد که پس از پیگیری‌های متعدد تولید‌کنندگان، کارشناسان و وزارت جهاد کشاورزی پس از سه روز آن هم از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد که واردات هرگونه میوه ممنوع است.

وی افزود: همین خبر و اعلام آزاد‌ شدن واردات سیب در شرایطی که مازاد تولید بسیاری روی دست تولید‌کنندگان و تاجران سیب مانده است به تنهایی توانست جو و شرایط بازار را برهم زند و همین علت باعث شد تا در کنار دیگر عوامل از جمله انبارداری نامناسب و کاهش کیفیت محصول نرخ صادراتی سیب کاهش پیدا کند یعنی اگر هر کیلوگرم سیب سال گذشته حدود ۳۰۰۰ تومان صادر می‌شد، در بهار امسال نرخ صادراتی این محصول به حدود ۲۰۰۰ تومان رسید.

رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: زمانی که سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های نامناسب برای تنظیم بازار داخلی و خارجی یک محصول وجود دارد باید انتظار داشت که چنین اتفاقی بیفتد چرا که مشتریان خارجی به رفتار تجاری و بازرگانی کشور مبدا نگاه می‌کنند و برهمان اساس تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین هنگامی که قیمت این محصول در بازار داخلی به دلیل تولید زیاد و ماندن محصول روی دست تولید‌کنندگان به شدت کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر مسئولان علی‌رغم این شرایط دستور آزاد‌ شدن واردات سیب را می‌دهند مسلما قیمت صادراتی این محصول نیز با توجه به همین شرایط کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، در سه ماهه نخست امسال هر کیلوگرم سیب تازه به ارزش ۰.۴ دلار معادل حدود ۱۲۰۰ تومان به کشور‌های مختلف صادر شد در حالی که در همین بازه زمانی در سال گذشته ارزش صادراتی هر کیلوگرم سیب تازه به طور متوسط حدود ۰.۷ دلار معادل ۲۱۰۰ تومان بود و این وضعیت کاهش بیش از ۴۲ درصدی ارزش هر کیلوگرم سیب صادراتی در بازار‌های جهانی را نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روحانی مچکریم!!!!