شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰
۱

صدور کارت هوشمندبرای مستمری بگیران

يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 373377
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی زمان اجرایی شدن حذف فرانشیز و صدور کارت هوشمند برای مستمری بگیران را حدود ۲ تا ۳ ماه آینده اعلام کرد.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، سید تقی نوربخش در برنامه نگاه یک، شنبه شب ، تعداد مستمری بگیران زیر پوشش این سازمان را براساس آخرین آمار ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: این تعداد به همراه خانواده به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می رسند.

وی تعداد افراد بیمه شده تحت پوشش را هم ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ذکر کرد و افزود: علاوه بر پرداخت مستمری به بازنشستگان، درمان و ۱۶ خدمت دیگر را تامین می کنیم.

نوربخش تصریح کرد: حدود ۵۵ درصد مستمری بگیران حداقل حقوق را می گیرد که سازمان در تلاش برای ارتقای سطح معیشتی آنهاست از جمله این که در سال ۹۳ ما افزایش مستمری ها را برابر ۲۵ درصد قرار دادیم و سعی کردیم این میزان را از ابتدای سال پرداخت کنیم.

وی گفت: ‌در مورد درمان این قشر هم سازمان برنامه حذف فرانشیز و صدور کارت هوشمند را در دستور کار دارد تا مستمری بگیران بتوانند علاوه بر مراجعه به مراکز خود سازمان تامین اجتماعی بتوانند به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی هم مراجعه کنند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی زمان عملیاتی شدن این طرح را حدود ۲ تا ۳ ماه آینده اعلام کرد و افزود: در مورد نظام ارجاع هم ما در مراکز درمان ملکی این کار را شروع کردیم تا به این وسیله مقداری از مشکلات کاسته شود.

وی در ادامه گفت: تامین اجتماعی و هر سازمان بیمه گر دیگر تابع محاسبات بیمه ای یعنی تابع متغیرها و عوامل ریاضی است از این رو اگر تکلیفی بدون دیدن منابع برای آن تعیین شود، شکافی بین مصارف و منابع به وجود می اید که امکان انجام درست تکالیف را سلب می کند.

نوربخش یکی از چالش ها را موضوع بیمه کارگران ساختمانی ذکر کرد و افزود: محل تامین بخشی از منابع این بیمه از سهم پرداختی سازندگان ساختمان و در زمان اخذ پروانه قرار بود تامین شود ولی در سال ۹۲ و با ابلاغ بودجه در تیرماه فرآیند تغییر یافت و براساس مالیات بر ارزش افزوده قرار گرفت امری که موجب شد مراجعات بسیاری به سازمان برای بازپس گیری وجوه پرداخت شده انجام شود.

وی تصریح کرد: حجم منابعی هم که قرار بود از این منبع به سازمان وارد شود مقدار زیادی کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال ۹۳ مجددا فرآیند تغییر یافت و به همان شکل پیشین یعنی براساس متراژ ساختمان برگشت این در حالی است که هم اینک در برخی مراکز استان ها حتی یک پروانه ساختمانی به تامین اجتماعی مراجعه نمی کند.

وی همچنین درباره یکسان سازی تصریح کرد: با توجه به عقب افتادگی هایی که افزایش حق بیمه به نسبت نرخ تورم دارد، ما سعی کردیم در سال ۹۳ به صورت نسبی آن را جبران کنیم.

نوربخش گفت: در سال ۸۸ برای یک بار همسان سازی انجام شد و حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای همان سال پیش بینی شد که از این مبلغ، ۹۰۰ میلیارد تومان پرداخت گردید و ۱۳۰۰ میلیارد تومان باقی ماند.

وی افزود: تا کنون بین ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان هزینه همسان سازی شده است و در طی این ۵ سالی که می گذرد، مبلغی نیامده است، البته امسال اولین بار حدود ۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نوربخش تصریح کرد: همسان سازی و درست کردن حقوق مستمری بگیران آرزوی ماست ولی سازمان تابع اعداد ریاضی است یعنی منابع و مصارف از هم تبعیت کند تا بتواند تعهدات خود را انجام دهد.

در این برنامه عبدالرضا مصری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت:‌ اگر افزایش حقوق بازنشستگان متناسب به تورم نباشد، حقوق بازنشسته بلعیده می شود این در حالیست که به علت شرایط بازنشسته مخارج وی بیشتر هم شده است.

وی با انتقاد از تصویب برخی طرح ها در مجلس که منجر به تحمیل بار سنگین به تامین اجتماعی می شود گفت: هیچ مجلسی در دنیا برای تامین اجتماعی کشورها قانون وضع نمی کند مگر این که خواسته خود تامین اجتماعی باشد.

وی افزود: یکی از اشکالات در کشور ما تحت تاثیر قرار گرفتن قوانین از بودجه هاست آن هم قوانین بیمه ای که باید ثبات داشته باشد.

مصری از جمله این موضوعات را مسئله تامین منابع برای بیمه کارگران ساختمانی ذکر کرد و گفت: ابتدا قرار بود هنگام صدور پروانه ساختمانی و بر مبنای متراژ زیربنا حق بیمه واریز شود و هر کارگری هم که ۷ درصد سهم خود را واریز نماید،‌ بیمه شده تلقی می شد.

وی افزود: سال بعد با فشار پیمانکارها چیزی در مجلس آوردند که شهرداری ها این مبلغ را بدهند که یک مرتبه قانون لغو شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اکبر
Iran, Islamic Republic of
با سلام, اقدام بسیار عالی است. بنظر می آید می تواند کاربری بسیار گسترده داشته باشد. از همه مهمتر استفاده جامع بیمه تکمیل درمان همگانی مستمری بگیران به ویژه بازنشستگان با پوششهای مناسب و با حداقل هزینه خصوصاً برای بازنشستگان دارای حداقل سنوات بیمه (10سال) که انصافاً مستمری دریافتی بسیار اندک دارند (200 هزار تومان) و اما هزینه های زندگیشان بسیار بالا می باشذ. حال با این شرایط اگر بابت بیمه تکمیل درمان خود و افراد تحت تکفل خود نیز هزینه ای پرداخت کنند عملاً دریافتی نخواهند داشت و یا بسیار بسیار اندک خواهد بود.