جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

روزه اولی ها، نخستین ارتباط رسمی با خدا

سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب: 370501
زمانی که کوچک هستیم، می خواهیم هر چه زودتر بزرگ شویم وقتی بزرگتر شدیم پشیمان هستیم ازچنین آرزویی که داشتیم و حسرت آن دوران را داریم، شاید این پشیمانی ازمشکلات و سختی های زندگی باشد، شاید هم از بار مسوولیت ها و شاید هم از ...
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، یکی از این سر شوق آمدن ها و احساس نشاط و بزرگی کردن ها رسیدن به سن تکلیف است که اگر انسان بتواند ارتباط خود را با خدا اصولی حفظ کند نه فقط از بزرگ شدن پشیمان نخواهد بود، بلکه از آن برای رسیدن به قرب الهی مدد خواهد گرفت.

بیشتر بزرگترها نخستین ماه رمضان زندگیشان را به یاد می آورند و خاطرات شیرین آن شب ها که با چه ذوق و شوقی حتی زودتر از بزرگترها برای سحری از خواب بیدار می شدند را فراموش نمی کنند.

- مامان، بلند شو دیر شده الان اذان میشه.

- مامان جون نگران نباش هنوز وقت داریم، سفره را پهن کن غذاهارو بچینم تو سفره.

- به داداشت بگو باباتو هم بیدار کنه تا وقت کم نیاره برای سحری خوردن.

- چراغ همسایه رو ببین روشن باشه یه وقت خواب نمونند، سپردند حواسمون بهشون باشه.

- خانم، چایی تازه دمه، با خرما می خوام بخورم، یه قطره آبلیمو هم تو استکان چای بریز تا برای فردا تشنگی نداشته باشیم.

- پسرم تلویزیون رو روشن کن ببینیم چند دقیقه مونده تا اذان.

-مامان سحری رو تا پایان اذان هم میشه خورد؟

- نه دخترم، الله اکبر که گفته شد دیگه تا اذان مغرب و عشا نباید چیزی بخوریم یا بیاشامیم.

و صدای اذان از مناره مسجد محل ...

یکی دوسال قبل از به سن تکلیف رسیدن روزه گله گنجشکی تمرین خوبی برای روزه داری است که خاطرات مشترک و شیرینی را در این ارتباط برای همه تداعی می کند.

روزی که روزه کله گنجشکی می گرفتیم یادمان می رفت روزه ایم و بعد از اینکه یک دل سیر ناهار می خوردیم، تازه یادمان می افتاد، که دیگر کار از کار گذشته بود، آب خوردن را هم دیگر نگویید، راه به راه فراموش می کردیم و آب می خوردیم!

۲۰۰ نفر از روزه اولی های دختر و پسر در باغ رضوان تبریز افطار کردند که برای شنیدن احساس، دعا و آرزوهایشان با آنها هم کلام شدیم...

در مراسم افطاری روزه اولی ها در تبریز علی ناصری قاری قرآن و موذن، می گوید: با رسیدن به سن تکلیف احساس می کنم ارتباطم با خدا افزایش پیدا کرده و رسمی شده است و این برقراری ارتباط جدید دقتمان را افزایش داده تا روزه را فراموش نکنیم و ناخواسته چیزی نخوریم یا آب ننوشیم.

وی اظهار کرد: وقتی صحبت از روزه گله گنجشکی می شد، دیگر احساس خوبی نداشتم اما حالا روزه کامل به عنوان یک فرد بالغ و مکلف وظیفه شرعی ام است.

وی افزود: شفای مریضان و آزادی زندانیان بی گناه آرزوی من است که در دعاهای افطار و سحر از خداوند می خواهم.

ˈ خدا بندگانش را محتاج در خود کندˈ آرزوی ˈعلی دلالˈ دیگر روزه اولی است که با صداقت و بی ریا از درگاه الهی مسئلت می کند.

وی رسیدن به سن تکلیف را دلیلی برای توانایی داشتن برای انجام کارهای بزرگ می داند و می گوید: در جامعه بیشتر مرا پذیرش خواهند کرد و پله به پله ارتباط خود را با خدا تقویت خواهم کرد.

ˈفاطمه فرهادیˈ نیز در خصوص احساس خود نسبت به روزه اولی بودن می گوید: احساس می کنم توجه خدا به من بیشتر شده همانطور که توجه من به خدا بیشتر شده است و باید در انجام اعمالم بیشتر دقت کنم.

طول عمر و سلامتی پدر و مادر، ظهور امام زمان (عج)، قبولی حاجت حاجتمندان و سربلندی ایران دیگر دعا و آرزوهایی بودند که روزه اولی ها بیان داشتند که هر روز در افطار مخلصانه از خدایشان می خواهند.

ˈناهید منیریˈ دیگر روزه اولی اظهار می دارد: روزه داری این حس را ایجاد کرده که بزرگ شده ام و در برابر خداوند و جامعه مسوولیت دارم.

وی اضافه می کند: سن تکلیف آغاز مسوولیت پذیری و نخستین گام در نزدیکی به معبود است و در همین گام اول باید تلاش کنم تا ادامه گام ها را راسخ تر در راه خدا بردارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *