دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

درخواست تملک باغ‌های شمال پایتخت

يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 370096
بافت فرسوده، کمبود فضای پارک، افزایش معتادان ولگرد و... مشکلات فراگیر مناطق مختلف پایتخت است. فرقی نمی‌کند در مناطق شمالی شهر زندگی کنی یا جنوب. آسمان این شهر همه جا یک رنگ است. به همان اندازه که همسایگان شمالی اتوبان امام علی (ع) درگیر آلودگی صوتی و ترافیک هستند ساکنان خانه های همجوار بخش جنوبی نیز دل پری دارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، منطقه یک شهرداری تهران در منتهی‌الیه شمالی شهر تهران قرار دارد. این منطقه از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به رودخانه درکه، از جنوب به بزرگراه‌های شهید چمران و آیت‌الله صدر و از شرق به جاده لشکرک و پارک جنگلی قوچک محدود می‌شود.

شهرداری منطقه یک دارای ۱۰ ناحیه و ۲۶ محله شهری است. مساحت منطقه بدون احتساب حریم ۴۶ کیلومترمربع و با احتساب حریم منطقه حدود ۲۱۰ کلیومترمربع است. منطقه یک کوهستانی است و دارای باغات فراوان، رودخانه، دره‌ها و مسیل‌ها و دو گسل مهم شهر تهران و با سابقه رانش است.

اما این منطقه خوش آب و هوا چه مشکلاتی دارد. سید مهدی اعرابی، دبیرشورایاری منطقه یک مشکل اصلی منطقه را گسترش شبکه معابر می‌داند و می‌گوید: بیشتر این منطقه بافت قدیمی است که معابر آن بر اساس پنجاه سال قبل تعریف شده است. شاید یکی از دلایل ترافیک سنگین آن کم‌عرض بودن معابرباشد اما تملک معارضین و توسعه معابر میلیاردها تومان پول نیاز دارد.

زمین‌های این منطقه بسیار ارزشمند است. به طور مثال، برای راه‌اندازی بزرگراه شهید اندرزگو، سالها زمان صرف شد و هر شهردار، بخشی از آن راانجام داد چون تملک آن رقم قابل‌توجهی بود.

او درباره ساخت‌وسازهای گسترده در این منطقه هم می‌گوید: در تمام محلات ساخت و ساز وجود دارد اما قرار نیست که به هر ساخت و سازی به دیده تخلف نگاه کنیم. شاید قبل از ابلاغ طرح تفصیلی، اتفاقاتی در منطقه می‌افتاد و بساز و بفروش‌ها تلاش می‌کردند در منطقه بلندمرتبه‌سازی کنند اما پس ازاجرایی شدن طرح تفضیلی، تخلفات به پایین‌ترین حد خود رسیده است. وقتی شعار نوسازی می‌دهیم، مربوط به همه شهر است. البته سرمایه‌گذاران به دلیل مرغوبیت زمین و ارزش افزوده بالاتر، تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری درمنطقه یک دارند.

* هر ۱۰۰تخت بیمارستانی ۲۵ جای پارک

دبیر شورایاری منطقه یک مشکل دیگر منطقه را حضور برندها می‌داند و می‌گوید: مراکز درمانی مشهور، مراکز خرید، رستوران‌های معروف، بیشتر در این منطقه تمرکز دارند، برخی از این برندها، ریشه سی ساله در منطقه دارند، مثل برخی بستنی‌فروشی‌ها. اما متاسفانه پیش‌بینی جای پارک برای آنها نشده است. وقتی در این منطقه چند بیمارستان بزرگ وجود دارد و به ازای هر صد تخت بیمارستانی باید ۲۵ واحد پارکینگ پیش‌بینی شود، چرا ما بازنگری در فضای پارک این منطقه نمی‌کنیم؟ چرا در زمان صدور پروانه بر این موضوع تأکید نمی‌کنیم؟

* جدایی شمیران از پایتخت خردمندانه نیست

اعرابی در پاسخ به پرسشی در خصوص این که چند سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی برجدایی شمیران از تهران مطرح شد، چقدر مردم منطقه با آن موافق بودند می گوید: این حرف خردمندانه نیست، همانقدر که جدایی ری از پایتخت اشتباه است، جدایی شمیران برخوردار نیز از پایتخت خطرناک است. شمیران ریه پایتخت است و ری، قبله آن. ما باید نگاه سیستمی به شهر داشته باشیم. این نوع
دیدگاه‌ها علمی و دانشگاهی نیست و با هویت شهر در تضاد است.

* مترو به تجریش ختم نشود

او خواستار توسعه مترو در تمام منطقه شمیران شد و گفت: نباید مترو به تجریش ختم شود بلکه باید وارد مناطق مختلف منطقه شود تا قابل استفاده باشد.

دبیر شورایاری منطقه یک توسعه پارکینگ‌های طبقاتی، توسعه بی‌آر‌تی اما با سایز کوچک‌تر و توسعه شبکه ون را از راهکارهای حل مشکل حمل و نقل این منطقه می داند و می گوید: متاسفانه هنوز در این منطقه با مینی‌بوس‌های آلوده مسافران را جابه‌جا می‌کنند. این ماشین‌دودی‌ها قاتلان شهروندان هستند وباید به فکری به حال نوسازی این ناوگان شود.

اعرابی رسیدن دو بزرگراه امام علی و صیاد، در یک نقطه را برای منطقه مشکل‌زا دانست و خواستار ساماندهی پایانه اتوبوسرانی میدان قدس شد.

* معابر شمیران برای ۲۵ هزار نفر طراحی شده است

ساماندهی روددره‌های منطقه و نوسازی بافت فرسوده که در شمال شرق شمیران وجود دارد و مانند مناطق جنوب شهر برای آنجا ایجاد مشکل کرده است، ازدیگر خواست‌های این شورایار از مدیران شهری بود.
او با اشاره به رشد جمعیت در منطقه می گوید: معابر شمیران برای ۲۵ هزارنفرایجاد شده اما در حال حاضر ۴۰۰ هزار نفر در آن ساکن هستند .

دبیر شورایاری منطقه یک اضافه می کند:بتدا از شورایاری ها به عنوان قفل مدیریت شهری یاد می شد، اما عملکرد شورایاری ها امروز به حدی گره گشاست که از آنها به عنوان کلید حل مشکلات شهری یاد می شود.

اعرابی تأکید می‌کند: مطالبات ما بر اساس خواست کل اهالی منطقه است و به صورت خاص و موردی، کم‌تر مطالبه داریم، بنابر این شهردار نیز شفاف و روشندرخواست مردم را می‌داند. دلیل صحبت من نیز پروژه‌های متعددی است که درسالیان اخیر در این منطقه به بهره‌برداری رسیده است.

دبیر شورایاری منطقه یک اضافه می‌کند: باید برخی محدودیت‌های اعتباری رانیز برای تحقق خواسته‌هایمان در نظر بگیریم. برخی خواسته‌های ما آنقدرهزینه‌بر است که اگر نصف بودجه کل شهرداری را به ما بدهند، تحقق آنها امکان پذیر نیست. به طور مثال، تملک باغ‌های ارزشمند منطقه، و تبدیل آن به فضای عمومی قابل دسترس، و در امان نگه داشتن آنها از برج‌سازان نیازبه اعتبار بالایی دارد. و نمی‌توان توقع داشت یکساله تمام آنها تملک شود.

* درخواست تملک باغهای ارزشمند

به گفته وی، یازده باغ در سال گذشته در شمیران تملک شد. ما درخواست تملک چند باغ دیگررا داده‌ایم اما اینها در حرف آسان است. اگر کار به عمل برسد، رقم سنگینی باید برای تملک این باغ‌ها هزینه او به وجود ۱۰۲ باغ در این منطقه اشاره و می گوید: باید تا پایان سال ۱۱ باغ دیگر تملک شود.

اعرابی همچنین به تدوین دانشنامه شهر تهران در سه بخش تهران، ری و شمیران اشاره می کند و می گوید:نخستین بخش از این دانشنامه مربوط به بخش شمیرانات است که سه هزار مدخل به آن وارد شده که ۷۰۰ مدخل آن راشورایاران انجام دادند.

او در خصوص نیازهای منطقه یک بر ضرورت تبدیل خانه های شادروان حسن حبیبی،جلال آل احمد، نیما یوشیچ و استاد انتظامی در این محدوده به خانه موزه تاکید می کند و همچنین خواستار منتقل نشدن کتابخانه تخصصی معماری و شهرسازی از این منطقه می شود.

دبیر شورایاری منطقه یک، همچنین سرانه فضای ورزشی در منطقه یک را بسیار پایین دانست و گفت: با توجه به وجود برخی اراضی وسیع در منطقه سوهانک این قابلیت وجود دارد که ورزشگاهی برای منطقه شمال تهران در آن ساخته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *