سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱

از خطای ما روستاییان به فکر مهاجرت اند

سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 366889
معاون وزیر کشور با بیان اینکه در ساخت‌وسازها و عمران کشوری به خطا رفته‌ایم، گفت: تفکر مهاجرت به شهرها به دلیل افزایش امکانات رفاهی در ذهن روستاییان نقش بسته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در همایش ملی توسعه پایدار ملی در اردبیل اظهار کرد: با وجود اینکه بعد از پیروزی انقلاب به عمران و آبادانی روستاها توجه ویژه‌ای شده ولی همچنان روستاهای ما از بسیاری نارسایی‌ها و بی‌توجهی‌ها رنج می‌برند که میانگین جمعیت ساکن در روستاها به نسبت شهرها بیانگر این موضوع است.

وی میانگین سکونت روستاییان را ۳۰ درصد به نسبت ۷۰ درصد در مناطق شهری بیان کرد و یادآور شد: این ۳۰ درصد سکونت در روستاها نیز گاه دوزیست و گاه برای خوش‌نشینی است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه تفکر مهاجرت به شهرها به دلیل افزایش امکانات رفاهی در ذهن روستاییان نقش بسته است، عنوان کرد: نتیجه این حرکت توسعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که در اکثر کلان شهرها بر معضلات اجتماعی و حتی سیاسی دامن زده است.

نجار با بیان اینکه این سکونت‌گاه‌های غیررسمی بیشترین آسیب‌ها را در حوادث و بحران‌های طبیعی می‌بینند، گفت: به دلیل اینکه این سکونت‌گاه‌ها از لحاظ ساخت و ساز بی‌‌کیفیت هستند همواره کانون‌های بحران به شمار می‌روند.

این مسئول با اشاره به کمبود تولید در روستاها، افزود: باید در روستاها به دنبال تقویت جبهه تولید و رونق اقتصادی باشیم تا آنها به دنبال اشتغال کاذب در مناطق شهری نباشند.

معاون وزیر کشور برگزاری این همایش را در نشان دادن راهکار درست و منطقی در پیشرفت توسعه پایدار روستایی مهم و خطیر عنوان کرد و ادامه داد: این همایش می‌تواند نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد اگر چه از خرد جمعی و حرکت اندیشمندانه بهره‌برداری کنیم.

نجار با انتقاد از بی‌توجهی برخی دستگاه‌های دولتی در عدم نظارت بر ساخت و سازهای کم‌دوام و بی‌دوام در نوسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی، ساختن خانه در مسیر مسیل‌ها و همچنین بی‌توجهی به گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی را از آفت‌ها بیان کرد و گفت: ما اگر امروز ترس از زلزله و تخریب واحدهای مسکونی داریم به دلیل آن است که در ساخت و سازها اصول فنی و مهندسی رعایت نشده و یا در جانمایی و ساخت با توان بالا غفلت و سستی کرده‌ایم.

وی گفت‌: تا زمانی که روستایی ما به شهر آمده و تفاوت امکانات شهری و روستایی را لمس کرده و شاهد آن باشد محال امر است که در روستاها سکونت کند و یا بخواهد از این حضور در این مناطق لذت ببرد که بر این اساس در روستاها کارهای توسعه‌ای خوبی شکل گرفته و حتی برخی روستاها صاحب اینترنت پرسرعت شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اهمیت فروش محصولات تولیدی روستایی را به قیمت مناسب و به دور از هرگونه دلال بازی بیان کرد و یادآور شد: باید صنایع تبدیلی و مدیریت واحدهای تولیدی در روستاها تقویت شود.

نجار تصریح کرد: ما در ساخت و سازها و عمران کشوری به خطا رفتیم چرا که آسفالت‌‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌های عمران و هادی روستایی بدون توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی انجام شده که خود این امر به تخریب آن کمک کرده است.

اتلاف منابع در ساخت و سازها منطقی نیست

وی افزود: اکثر واحدهای مسکونی شهری و روستایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نوسازی شده‌اند اما با وجود آن همچنان نگران زلزله و رانش هستیم، به‌طوری که در زلزله ۶.۶ ریشتری در بم و در مدت ۱۲ ثانیه ۳۴ هزار نفر کشته، ۱۵ هزار مجروح و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت آشکار به کشور وارد شد در حالی که بسیاری از ساختمان‌های این شهر نوساز بودند.

معاون وزیر کشور یادآور شد: این زلزله‌ها تلنگری به ما است تا در ساخت و سازها اصول فنی و مهندسی را رعایت کنیم و منابع را پیش از این اتلاف نکنیم چراکه متولیان این حوزه باید در صدور مجوز ساخت و فروش واحدها بیشتر از شیک بودن آن به کیفیت توجه کنند تا مردم با آرامش در آن سکونت پیدا کنند.

نجار با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌کیفیت و فاقد استاندارد که در مقابل زلزله ناایمن هستند، ادامه داد: چگونه است در زلزله اهر بیمارستان تازه احداث شده تخریب می‌شود و باید این را یک فاجعه بدانیم و ما نمی‌دانیم دردمان را از این بابت پیش کدام طبیب ببریم.

این مسئول تاکید کرد: در قانون ۷۵۰ سال پیش از میلاد در این کشور به زبان خط میخی آمده است اگر معمار بنا را محکم نگذارد و ساختمان خراب شود باید معمار را اعدام کرد در حالی که این قانون امروز مورد بی‌توجهی است و همه نسبت به این امر و مقاوم‌سازی واحدها بی‌تدبیر عمل می‌کنند.

معاون وزیر کشور در پایان سخنان خود گفت: در نقطه مقابل زلزله با قوت بالاتر در کشور ژاپن اتفاق می‌افتد که شاید یک نفر نیز مصدوم نداشته باشد چه برسد به اینکه این زلزله‌ها خسارت جانی به دنبال داشته باشد که ضرورت هوشیاری در این زمینه بیش از گذشته احساس می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمدی نژاد با طرح مسکن مهر روستایی جلوی مهاجرت را گرفت . الان با چی میخواهند جلوی مهاجرت را بگیرند؟!