جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۲

دولت به تجرد گرایی کمک می کند؟!

دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۵
کد مطلب: 369217
مسکن مهر برای بانوان مجرد، دولت به تجرد گرایی کمک می کند؟!
به گزارش جهان، این روزها سبک زندگی ایرانی رو به تغییر است.از شیوه ازدواج و طلاق گرفته تا زندگی خانوادگی همه و همه دچار تغییرات جدی شده که شاید تا چند سال پیش برای خانواده ها ناملموس بود.

در روزگاری نه چندان دور زندگی مجردی بیشتر یک ژست غربی در زندگی شرقی تلقی می شد و تمایل به داشتن چنین زندگی در کشور ،مورد نکوهش و مذمت اکثر خانواده ها قرارداشت.

البته در بدو گرایش به چنین شیوه زندگی، مردان بیشتر به آن تمایل داشتند و خواستار مستقل شدن از خانواده بودند به طوری که برخی از پسران پس از اتمام دوره خدمت سربازی ترجیح می دادند که از خانواده مستقل شده و به صورت مجردی زندگی کنند.

در این میان کمتر خانواده ای حاضر بود استقلال طلبی فرزند خود را به رسمیت بشناسد و از او حمایت کند و بیشتر خانواده ها سعی می کردند که در صورت داشتن فرزندی که خانه مجردی داشت این مساله را از سایرین پنهان کنند، اما امروز با مدرن شدن سبک زندگی ها و پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی این مساله در کشور بسیار رایج شده است هر چند که هنوزهم در دیدگاه های سنتی، زندگی مجردی به خصوص برای زنان و دختران جوان مورد نکوهش قرار می گیرد، اما تحقیقات نشان از افزایش تمایل بانوان ایرانی برای تنها زندگی کردن و مستقل بودن دارد.

روانشناسان و جامعه شناسان اما یکی از مهم ترین دلایل زیاد شدن خانه های مجردی را افزایش سن ازدواج می دانند چرا که باعث می شود جوانی که نمی تواند ازدواج کند میل استقلال طلبی خود را در خانه مجردی جستجو کند.

در هر حال نکته اینجاست که افزایش طلاق، کاهش ازدواج و گذر کردن بسیاری از جوانان از سن ازدواج زمینه ها را برای افزایش خانه های مجردی بیشتر کرده است.

حالا اما کار به جایی رسیده که در سال گذشته به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق و به عبارت دیگر به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۲۰ طلاق در کشور اتفاق افتاده در صورتی که در ۱۰ سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۱۰ طلاق وجود داشت و این نشان می دهد سرعت رشد طلاق نسبت به سرعت رشد ازدواج بیشتر بوده است.

در این میان طرح هایی نیز رونمایی می شوند که تم تشویقی برای مجردها دارند.همین چند وقت پیش بود که وزارت مسکن اعلام کرد بانوان مجرد ۳۵ سال به بالا می توانند برای مسکن مهر ثبت نام کنند.

حالا هم در تایید این خبر، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده: شرایط متاهل بودن خانم ها برای دریافت واحد های مسکن مهر برداشته شد و از این به بعد خانم های مجرد بالای ۳۵ سال در صورت واجد شرایط بودن می توانند واحد های مسکن مهر را دریافت کنند.

ˈاحمد اصغری مهرآبادیˈ درباره شرایط فروش مسکن مهر اظهار کرده است: به منظور کمک به خانه دار شدن خانم های بالای ۳۵ سال، شرط متاهل بودن از میان شروط دیگر واگذاری مسکن مهر حذف شده است.

این در حالی است که پیش از این طرح واگذاری مسکن مهر به مجردها هم کلید خورده بود و این در حالی بود که پیش از این تاهل یکی از چهار شرط اصلی برای متقاضیان مسکن مهر به شمار می رفت.

هر چند که مجرد ها و کسانی که ازدواج نکرده اند هم حق زندگی دارند، اما در هر حال اینگونه طرح ها به نوعی افراد را به مجرد بودن تشویق می کند به خصوص زنان که این روزها همه شاغل هستند و می توانند به تنهایی زندگی خود را اداره کنند با وجود این نوع طرح های مسکنی دیگر تمایلی به ازدواج نشان نخواهند داد و این مساله می تواند به افزایش خانه های مجردی در جامعه کمک کند.

باید منتظر ماند و دید در میان هشدارهایی که خبر از کاهش جمعیت جوان می دهند ، دولتی ها می توانند قدم مثبتی برای بیشتر شدن ازدواج بردارند یا به تجرد کمک می کنند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کار درستی کرده اند زیرا خانمها که خودشان نمی توانند بروند متاهل بشوند و باید منتظر خواستگار باشند شاید خانمی خواستگار نداشت آن هم در سن 35 سالگی به بالا خیلی زیاد اتفاق می افتد آیا باید این خانم بی سرپناه بماند؟؟؟ به ویژه کا این خانمها در این سن احتمالا پدر و مادری هم نخواهند داشت. اینان که نگفته اند پسران مجرد می توانند مسکن مهر بگیرند گفته اند خانمهای مجرد 35 سال به بالا هر جور که فکر کنید کارشان درست بوده است و قابل تقدیر نه قابل نقد
شانس ازدواج برای یه خانم بالای 35 سال کمه .