شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴

استاد حسن زاده بر مزار استادشان +عکس

دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 369080
۳۹ سال پیش در تیرماه یکی از مشهورترین مجتهدان تهران به لقاءالله پیوست، حکیمی فرزانه به نام «میرزا احمد آشتیانی» که افراد بسیاری از جمله علامه حسن‌زاده آملی پای درس و بحثش نشستند و از وجود مبارکش بهره‌ها بردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، میرزا احمد در سال ۱۳۰۰ هجری (۱۲۶۲ شمسی) به دنیا آمد. وی چهارمین و کوچک‏ترین پسر آیت‌الله‏ میرزا محمدحسن آشتیانى (۱۲۴۸ق ـ ۱۳۱۹ق) مجتهد مشهور تهران و رهبر مبارزه پیروز تنباکو است.

او پس از گذراندن دوران طفولیت و رسیدن به سنین رشد مشغول فراگیرى ادبیات فارسى و عربى شد و مقدمات علوم اسلامى را آموخت. سطوح فقه و اصول را از محضر پدر دانشمندش استفاده کرد و در محفل خصوصى درس او حاضر شد تا اینکه در سال ۱۳۱۹ قمری که هنوز نوجوانى بیست ساله بود، سایه مهر پدر را از دست داد. وى پس از پدر در حوزه اساتید و دانشمندان تهران در علوم مختلف شرکت کرد.

سپس در سال ۱۳۴۰ قمری راهى عراق شد و در جوار آستان امیرالمؤمنین(ع) مقیم شد و از محضر علامه میرزا حسن نائینى (م ۱۳۵۵ق) و آیت‌الله‏ آقا ضیاءالدین عراقى (م ۱۳۶۱ق) استفاده کرد و مراتب خود را در فقه و اصول به کمال رساند. عمده استفاده آشتیانى در نجف از محقق نائینى بوده است.

وی در مدت اقامت ده ساله خود در نجف اشرف چند سالى نیز به تدریس فلسفه مشغول بود که جمع زیادى از بزرگان در درس وى شرکت کرده ‏اند که از آن جمله‏‌اند علامه سید‌محمد حسین طباطبایى که در درس اسفار وى شرکت کرده است.

آشتیانى در ۱۳۵۰ قمری (۱۳۱۰ شمسی) به ایران بازگشت و در تهران به تدریس فقه، اصول، طب و علوم عقلى و همچنین تألیف کتب و ارشاد مردم پرداخت.

بعد از برادر بزرگترش آیت‏‌الله‏ شیخ مرتضى آشتیانى(م ۱۳۶۵ق)، تولیت و سرپرستى مدرسه مروى و موقوفات آن که با اعلم علماى تهران است، به ایشان منتقل شد و سالیان طولانى ریاست معنوى و علمى را در تهران به عهده داشت. او از پنج تن از بزرگان زمانش اجازه روایت و گواهى اجتهاد داشت. این اساتید عبارت‏ اند از:

۱ ـ آیت‏‌الله‏ میرزا حسین نائینى (م ۱۳۵۵ق).
۲ ـ آیت‏‌الله‏ شیخ عبدالکریم حائرى یزدى (م ۱۳۵۵ق).
۳ ـ آیت‏‌الله‏ آقا ضیاءالدین عراقى (م ۱۳۶۱ق).
۴ ـ آیت‏‌الله‏ سید ابوالحسن اصفهانى (م ۱۳۶۵ق).
۵ ـ آیت ‏الله‏ حسین طباطبایى بروجردى (م ۱۳۸۰ ق)

آن حکیم فرزانه در روز سه‌شنبه چهاردهم جمادى ‏الثانى ۱۳۹۵ قمری (سوم تیرماه ۱۳۵۴ شمسی) به جوار حق شتافت. روز بعد بازار تهران تعطیل شد و پیکر پاکش با حضور جمع زیادى از مردم تهران، علما و شاگردان در میان اشک و اندوه تشییع شد و در جوار بارگاه حضرت سیدالکریم(ع) و در مقبره خانوادگى به خاک سپرده شد.


عکس فوق علامه حسن‌زاده آملی را نشان می‌دهد که بالای مزار استاد خود مشغول قرائت فاتحه است. علامه حسن‌زاده در آن سال برای زیارت مزار علامه شعرانی به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مشرف شده بود. تاریخ دقیق عکس فوق مشخص نیست اما حدود سه تا پنج سال پیش گرفته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *