سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

رانت خواری، آفت جان تجارت ایران

دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 367830
این کارشناس اقتصادی در "پایش" افزود: تجارت ایران در ساختار رانتی قرار دارد و پیوندهای فاسد با کانون‌های رانت منشأ مشکلات کشور شده است.
به گزارش جهان به نقل از «نسیم»، فرشاد مومنی با حضور در این برنامه افزود: سیاست‌های تورم‌زای دولت باعث آینده هراسی بین مردم شده و همین یکی از عوامل رشد مصرف مواد غذایی توسط مردم در ماه رمضان است.

این اقتصاددان گفت: درگیر تولید شدن با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور یک نوع مجاهدت است. ساختار فعلی اقتصاد کشور علیه تولید آرایش گرفته است.

وی گفت: تجارت ایران در ساختار رانتی قرار دارد و پیوندهای فاسد با کانون‌های رانت منشا مشکلات کشور شده است. تجارت ما مکمل تولید نیست بلکه بر ضد تولید است. ساختار تولید محور باعث ایجاد انگیزه کار در کشور می‌شود.

مومنی اظهار داشت: در دوره ۸۵ تا ۹۰ کسری بودجه خانوارها ۴.۵ برابر افزایش یافت که واقعا تاسف بار بود. در بیست و پنج سال گذشته نوامیس حفظ اقتصاد ملی از دستمان در رفت و رها شد. در کارخانه عالی نسب هر کس سه سال در کارخانه کار می‌کرد صاحب خانه می‌شد. اقتصاد هم دنبال اقتصاد بدون نفت بود و برنامه‌هایی را در این راستا در دستور کار داشت که علیه وی کودتا کردند.

این کارشناس اقتصادی گفت: از ۱۷ رکورد اقتصادی تاریخ اقتصاد کشور ۱۴ رکورد مربوط به دوران نخست وزیر دوران جنگ است. تورم تک رقمی در ایران فقط فقط در دوران مدیریت نخست وزیر دورام جنگ رقم خورد. در دوران جنگ حتی یک مورد مرگ به دلیل قحطی رخ نداد. برخی هنوز نسبت به عالی نسب عقده دارند و به وی نیش و کنایه می‌زنند چرا که وی منافع رانتخواران و سودجویان را قطع کرد. موفقیت دولت دوران جنگ مدیون عملکرد عالی نسب بوده است. دولت دفاع مقدس جنگ را با بدهی خارجی صفر به پایان رساند که اقدامی بی‌سابقه بود. بعدها عسگراولادی که منتقد سیاست‌های دولت دفاع مقدس به درستی اقدامات این دولت و عملکرد مرحوم عالی نسب اعتراف کرد. سیاست‌های تعدیل اقتصادی باعث تخریب شدید اقتصاد کشور شد که مرحوم عالی نسب نیر مخالف آن بود.

وی افزود: در برنامه چهارم سنگ بنای بانک‌های خصوصی بدون مسوولیت گذاشته شد.

مومنی گفت: به رشد باکیفیت اقتصادی نیاز داریم نه رشد اقتصادی با خام فروشی و ساخت و ساز. تنها راه رشد اقتصادی باکیفیت کشور از مسیر صنعت ساخت است. دولت روحانی نباید زیر بار سیاست‌های تورم‌زا برود چرا که تاثیرپذیری دولت از تورم ۳.۵ برابر مردم و بنگاه‌ها است.

بیژن رحیمی دانش، همکار عالی‌نسب افزود: مرحوم عالی نسب از منتقدان جدی افزایش مداوم قیمت کالاهای اساسی بود و معتقد بود باید از محل بهره‌وری و افزایش تولید، افزایش قیمت مواد اولیه و ارز را جبران کرد. وی معتقد بود باید به کارگران رسید تا با رغبت اقدام به تولید و رشد بهره‌وری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *