يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۵
۱۳
محمد تقی رهبر:

دولت باید در حق روزه‌داران ارفاق می‌کرد

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 367721
پیامبر در جمع پیروانش خدا را حمد و ثنا گفتند و در ادامه خطبه ای ماندگار معروف به خطبه شعبانیه را قرائت کردند. پیامبر اعظم(ص) در بخشی از این خطبه فرموده اند: "وَ مَنْ خَفَّفَ فِي هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ؛ هرکس در این ماه کارهای مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند".
به گزارش جهان به نقل از فردا، در حالی که در سال های گذشته در ایام ماه مبارک رمضان ساعت کاری ادارات دولتی تغییر کرده و نسبت به قبل تا حدودی محدود تر می شد با تغییر دولت، دولت یازدهم اعتقادی به این موضوع نداشته و به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر الزام کارمندان به ۴۴ ساعت کاری ماهانه از این تغییر در ماه رمضان سال جاری امتناع کرده و روال قبل ادامه خواهد داشت .در پی این تصمیم دولت، بانک مرکزی نیز اعلام کرد که ساعات کاری بانک‌های دولتی در ماه رمضان بدون تغییر نسبت به روزهای قبل خواهد بود.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در این باره اظهار داشت که قانون بر ۴۴ ساعت کار در هفته تاکید دارد و اقدامی که در سال‌های قبل در ارتباط با کاهش ساعت کاری انجام می‌شد مورد اعتراض مجلس بود، ولی دولت محترم قبلی بدون توجه به این اعتراضات آن مصوبه را اجرا می‌کرد، ولی ما مقید به قانون هستیم و نمی‌توانیم و در واقع اختیار نداریم که ساعات کار را تغییر دهیم".


در این باره البته امام رضا(ع) به روایت متواتر از پدرش علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) از آخرین جمعه ماه شعبان یکی از سال‌های پربرکت رسالت نبی اکرم(ص) خبر داده است که پیامبر در جمع پیروانش خدا را حمد و ثنا گفتند و در ادامه خطبه ای ماندگار معروف به خطبه شعبانیه را قرائت کردند. پیامبر اعظم(ص) در بخشی از این خطبه فرموده اند: "وَ مَنْ خَفَّفَ فِي هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ؛ هرکس در این ماه کارهای مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند".

اما دولت یازدهمی ها در این باره چندان نظر مساعدی نداشتند و حالا برخی کارمندان دولت نیز نسبت به این تصمیم ابراز ناراحتی نیز می کنند و معتقدند حداقل کاری که دولت می توانست برای کارمندان انجام دهد این بود که ساعت ناهاری را که در سایر روزهای سال به کارمندان اختصاص می یابد را در طول ماه مبارک رمضان کاهش می داد.

در این خصوص اما محمد تقی رهبر، امام جمعه شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار «فردا» می گوید: قانون این اختیار را به دولت داده که اگر بخواهد ساعات کاری را کم کند و اگر نخواهد این کار را انجام نمی دهد. حالا هم دولت از این اختیار قانونی استفاده کرده اما همراهی با روزه داران و ارائه فرصت و مجال بیشتر برای استراحت آنان نیز امری ثواب بود که دولت می توانست آن را اجرایی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش یا افزایش ساعات اداری کارمندان دولت تاثیری در روند روزداری مردم نخواهد داشت، عنوان کرد: کسانی که روزه داری می کنند اگر بخواهند روزه داری صدر اسلام را به یاد بیاورند، متوجه می شوند که روزه داری امروز کار چندان سختی هم نیست. روزه دار روزه خود را می گیرد. اما ارفاق در حق روزه دار پسندیده است و بهتر بود دولت این ارفاق را در حق روزه داران انجام می داد. البته باید به ابعاد دیگر مسئله نیز توجه داشت که برخی بر این باورند ممکن است با کاهش ساعات کاری ادارت حق و حقوقی از مردم ضایع شود. کار مردم نیز برای کشور است و برای دولت نیست که بخواهیم فشار چندانی در این زمینه به دولت بیاریم. اما در مجموع باید گفت مساعدت در حق روزه دار یک امر پسندیده و ثواب است و دولت شایسته بود این مساعدت را انجام می داد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از عملکرد دولت در سایر بخش ها پرداخت و افزود: در طول آغاز فعالیت دولت تاکنون تفاوت چندان محسوسی در روند کارها ندیدیم که بخواهیم بگوییم کار خاص و مهمی را دولت یازدهم انجام داده است. در بحث گرانی که این گرانی ها همچنان سر جای خود باقی است. ماجرای افزایش قیمت سوخت نیز فشار جدیدی است که بر مردم وارد آمده و تورم را هم که آقایان می گویند کم شده، اما اگر تورم به گرانی ها مربوط می شود گرانی ها بیشتر شده و افزایش قیمت ها حرف دیگری می زند.

رهبر در خصوص مسائل فرهنگی نیز نسبت به کوتاهی ها و بی تفاوتی های دولت انتقاد کرد و افزود: دولت آنقدر به مسائل فرهنگی بی توجهی کرد که صدای مراجع و علما هم درآمد. روح این نظام و این کشور به مسائل فرهنگی است و حتی اظهاراتی در خصوص دغدغه دین و غصه آخرت مطرح کردند و به صورت طنز آمیز با صحبت علما برخورد کردند. به نظر من نوعی تفکر لیبرالی در مسائل فرهنگی پیرامون دولت محسوس است و لیبرالیسم فرهنگی را در جامعه بیشتر از گذشته می بینیم. ما همواره به مسائل فرهنگی ایراد داشتیم و الان هم داریم و معتقدیم نباید برخی اظهارنظرها مطرح شود.

امام جمعه شهر اصفهان همچنین خاطر نشان کرد: الان در ماه چهارم سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی هستیم. اما آیا واقعا دستگاه های مسئول از دولت و مجلس گرفته تا دستگاه قضا، کدام مدیریت جهادی را انجام داده اند. این در حالی است که عزم و مطالبه ملی وجود دارد. جای دارد که دولت که در راس آن یک روحانی با سابقه حضور دارد، دغدغه مسائل فرهنگی در اولیت باشد.

رهبر در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: خیلی کارها راکد شده و رکود اقتصادی در بسیاری از امور ایجاد شده است. مردم از رکود اقتصادی راضی نیستند و از گرانی ها نیز نارضی اند. فشارها بر اقشار کم درآمد زیاد شده و دولت باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امسال ،سال اقتصاد و فرهنگ باعزم ملي ومديريت جهاديه پس دنبال ارفاق مرفاق نباشيد. بچسبيد به كار!
Germany
با عرض پوزش اشتباهی منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
اولاً اینکه مگر الان 44 ساعت رو پر می کنند ؟
ساعت 7:30 الی 14 می رند سر کار می شه روزانه 6:30 ساعت اگر این رو در 5 روز ضرب کنی می شه 32:30 دقیقه منهای 44 ساعت می شه 11:30 ساعت یعنی اینها باید پنج شنبه رو 11:30 ساعت کار کنند در صورتی که پنج شنبه 7:30 الی 13 می روند سر کار یعنی اینها در هفته 6:30 ساعت کمتر کار می کنند .
دوماً هر چی رفاه مال این دولتی ها هست یکی از آشنایان ما رفته بود مسافرت مشهد هیچ پول غذا و جا نداده بود ولی من کارگر باید برم پول جا برای استراحت رو خودم بدم ، پول غذا رو خودم بدم . اینها تو عشق و حال هستند . و ما کارگران تو ضد عشق و حال. .
سوم اینکه مگر فقط دولتی ها روزه می گیرند ، کارگران روزه نیستند چرا اینقدر بین دولت و کارفرما باید باشه ؟؟؟؟؟؟
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
اینا فقط و فقط از روی بغضی که از احمدی نژاد دارن،دوست ندارن خیلی از کارهای ایشونو ادامه بدن،در حقیقت نوعی شکست و یاس در کارهای ایشون ایجاد کنن،مثله مسکن مهر،تولید بنزین،ساعت کاری،بحث کارمندان شرکتی و قراردادی و ......
کاهش ساعات کاری کارمندان در ماه مبارک در سالهای گذشته هرگز برای کارمندان شیفتی اتفاق نیوفتاد و فقط شامل حال کارمندان روزکار بود حتی تاکید دولت در جبران این موضوع از طریق پرداخت اضافه کار بیشتر برای کارمندان شیفتی هرگز محقق نشد و عملا کارمندان شیقتی که تعداد انها کم نیست از این ارفاق هرگز بهره ای نبردند.
فراز
مطمئن باشید اگر احمدی نژاد در دولت قبل با کاهش ساعات اداری در ماه رمضان مخالفت میکرد این دولت چشم بسته ان را کاهش میداد . واقعا کار این دولت دیگه شورش داره در میاد .اخه مگه با این تمرکزی که برای تخریب دولت قبل و خصوصا احمدی نژاد گذاشته اند مگر میتوانند برای مردم کاری انجام دهند .
امان از طاغوت
Italy
از یه طرف از رکود اقتصادی می نالند ایشون و از طرفی شاکی اند که چرا ساعت کاری کم نشده.
دلسوز
United Kingdom
با سلام. به نظرم کار خوبی کرده. آخه کارمندا که زیر باد کولر راحت نشسته اند و روزه داری براشون سخت نیست. ای کاش به فکر کارگرها بودند و از ساعت کار اونها کم می کردند چون واقعا خیلی سخته تو این گرما . ای کاش کارفرماها قدری دین و انصاف خود را خرج کرده و به کارگرها تخفیف می دادند.
در استان قم استاندار محترم بخشنامه کرده که ساعت کار 45/6 صبح تا 45/13 بعد از ظهر!!!
اولاً: در این ساعت صبح هیچ اداره ای مراجعه کننده ندارد و بیشتر مردم بعد از ساعت 9 به ادارات مراجعه می کنند و این یعنی اتلاف منابع انرژی در 2 ساعت ابتدای روز.
ثانیاً: شهر قم به جهت موقعیت جغرافی اش، شهری گرم با دمای بیش از 40 درجه است و اکثر ادارات و سازمان ها فاقد وسایل سرمایشی مناسب هستند. از آن گذشته بعضی ادارات همچون بانک ها و ادارات بیمه و... که بیشترین مراجعه کننده را دارند، بیشترین صدمه را می بینند.
در هر حال دولت با کم نکردن ساعت کار در ماه مبارک رمضان نوعی سیاسی کاری کرده و چون در همه امور می خواهد خلاف دولت قبل عمل کند، در این امر هم به جهت مخالفت با دولت قبل، کارمندان بی نوا را در تنگنا قرار داده است!!!
زن ایرانی کارمند پشیمان که به زنان رای داده
حداقل به زنان کارمند ارفاق میکرد که کارشان مضاعف شده باور کنید جای تاسف است که اینها درک نمی شود مگر همه جا از نظر حقوقی زنان با مردان برابرند حداقل اینجا به داد زنان میرسیدند خانم های نماینده مجلس و مشاورین ریس جمهور این انتظار از شماست نه از دیگران جای که وظیفه اتان هست نظر نمیدهید ولی در مورد فوتبال و والیبال و حضور زنان در ورزشگاهها بلبل هستید من شخصا از حق خودم نمیگذرم چون دیروز با بدترین شرایط به منزل رسیدم تازه باید به فرزندانم و همسرم و کلا افطار و سحری هم فکر میکردم پس شما برای چه انتخاب شده اید دیگر چقدر میتوانیم مدیریت کنیم امان از انسانهای بیفکر!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
قانون بای تحت هر شرایطی اجرا شود کار غیر قانونی از هر کس باشد صحیح نیست
متاسفم که در قراردادن پیامها بی عدالتی میکنید در مورد ساعات کاری مطلبی گفته بودم که منعکس نکردید
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز لایق پیام گذاشتن نیستی وقتی گلچین میکنی !!!