کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمد تقی رهبر:

دولت باید در حق روزه‌داران ارفاق می‌کرد

8 تير 1393 ساعت 14:30

پیامبر در جمع پیروانش خدا را حمد و ثنا گفتند و در ادامه خطبه ای ماندگار معروف به خطبه شعبانیه را قرائت کردند. پیامبر اعظم(ص) در بخشی از این خطبه فرموده اند: "وَ مَنْ خَفَّفَ فِي هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ؛ هرکس در این ماه کارهای مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند".


به گزارش جهان به نقل از فردا، در حالی که در سال های گذشته در ایام ماه مبارک رمضان ساعت کاری ادارات دولتی تغییر کرده و نسبت به قبل تا حدودی محدود تر می شد با تغییر دولت، دولت یازدهم اعتقادی به این موضوع نداشته و به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر الزام کارمندان به ۴۴ ساعت کاری ماهانه از این تغییر در ماه رمضان سال جاری امتناع کرده و روال قبل ادامه خواهد داشت .در پی این تصمیم دولت، بانک مرکزی نیز اعلام کرد که ساعات کاری بانک‌های دولتی در ماه رمضان بدون تغییر نسبت به روزهای قبل خواهد بود.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در این باره اظهار داشت که قانون بر ۴۴ ساعت کار در هفته تاکید دارد و اقدامی که در سال‌های قبل در ارتباط با کاهش ساعت کاری انجام می‌شد مورد اعتراض مجلس بود، ولی دولت محترم قبلی بدون توجه به این اعتراضات آن مصوبه را اجرا می‌کرد، ولی ما مقید به قانون هستیم و نمی‌توانیم و در واقع اختیار نداریم که ساعات کار را تغییر دهیم".


در این باره البته امام رضا(ع) به روایت متواتر از پدرش علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) از آخرین جمعه ماه شعبان یکی از سال‌های پربرکت رسالت نبی اکرم(ص) خبر داده است که پیامبر در جمع پیروانش خدا را حمد و ثنا گفتند و در ادامه خطبه ای ماندگار معروف به خطبه شعبانیه را قرائت کردند. پیامبر اعظم(ص) در بخشی از این خطبه فرموده اند: "وَ مَنْ خَفَّفَ فِي هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ؛ هرکس در این ماه کارهای مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند".

اما دولت یازدهمی ها در این باره چندان نظر مساعدی نداشتند و حالا برخی کارمندان دولت نیز نسبت به این تصمیم ابراز ناراحتی نیز می کنند و معتقدند حداقل کاری که دولت می توانست برای کارمندان انجام دهد این بود که ساعت ناهاری را که در سایر روزهای سال به کارمندان اختصاص می یابد را در طول ماه مبارک رمضان کاهش می داد.

در این خصوص اما محمد تقی رهبر، امام جمعه شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار «فردا» می گوید: قانون این اختیار را به دولت داده که اگر بخواهد ساعات کاری را کم کند و اگر نخواهد این کار را انجام نمی دهد. حالا هم دولت از این اختیار قانونی استفاده کرده اما همراهی با روزه داران و ارائه فرصت و مجال بیشتر برای استراحت آنان نیز امری ثواب بود که دولت می توانست آن را اجرایی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش یا افزایش ساعات اداری کارمندان دولت تاثیری در روند روزداری مردم نخواهد داشت، عنوان کرد: کسانی که روزه داری می کنند اگر بخواهند روزه داری صدر اسلام را به یاد بیاورند، متوجه می شوند که روزه داری امروز کار چندان سختی هم نیست. روزه دار روزه خود را می گیرد. اما ارفاق در حق روزه دار پسندیده است و بهتر بود دولت این ارفاق را در حق روزه داران انجام می داد. البته باید به ابعاد دیگر مسئله نیز توجه داشت که برخی بر این باورند ممکن است با کاهش ساعات کاری ادارت حق و حقوقی از مردم ضایع شود. کار مردم نیز برای کشور است و برای دولت نیست که بخواهیم فشار چندانی در این زمینه به دولت بیاریم. اما در مجموع باید گفت مساعدت در حق روزه دار یک امر پسندیده و ثواب است و دولت شایسته بود این مساعدت را انجام می داد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از عملکرد دولت در سایر بخش ها پرداخت و افزود: در طول آغاز فعالیت دولت تاکنون تفاوت چندان محسوسی در روند کارها ندیدیم که بخواهیم بگوییم کار خاص و مهمی را دولت یازدهم انجام داده است. در بحث گرانی که این گرانی ها همچنان سر جای خود باقی است. ماجرای افزایش قیمت سوخت نیز فشار جدیدی است که بر مردم وارد آمده و تورم را هم که آقایان می گویند کم شده، اما اگر تورم به گرانی ها مربوط می شود گرانی ها بیشتر شده و افزایش قیمت ها حرف دیگری می زند.

رهبر در خصوص مسائل فرهنگی نیز نسبت به کوتاهی ها و بی تفاوتی های دولت انتقاد کرد و افزود: دولت آنقدر به مسائل فرهنگی بی توجهی کرد که صدای مراجع و علما هم درآمد. روح این نظام و این کشور به مسائل فرهنگی است و حتی اظهاراتی در خصوص دغدغه دین و غصه آخرت مطرح کردند و به صورت طنز آمیز با صحبت علما برخورد کردند. به نظر من نوعی تفکر لیبرالی در مسائل فرهنگی پیرامون دولت محسوس است و لیبرالیسم فرهنگی را در جامعه بیشتر از گذشته می بینیم. ما همواره به مسائل فرهنگی ایراد داشتیم و الان هم داریم و معتقدیم نباید برخی اظهارنظرها مطرح شود.

امام جمعه شهر اصفهان همچنین خاطر نشان کرد: الان در ماه چهارم سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی هستیم. اما آیا واقعا دستگاه های مسئول از دولت و مجلس گرفته تا دستگاه قضا، کدام مدیریت جهادی را انجام داده اند. این در حالی است که عزم و مطالبه ملی وجود دارد. جای دارد که دولت که در راس آن یک روحانی با سابقه حضور دارد، دغدغه مسائل فرهنگی در اولیت باشد.

رهبر در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: خیلی کارها راکد شده و رکود اقتصادی در بسیاری از امور ایجاد شده است. مردم از رکود اقتصادی راضی نیستند و از گرانی ها نیز نارضی اند. فشارها بر اقشار کم درآمد زیاد شده و دولت باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشد.


کد مطلب: 367721

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/367721/دولت-باید-حق-روزه-داران-ارفاق-می-کرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com