جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

شاعران‌آیینی‌مدیون استادمجاهدی هستند

چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 367055
احد ده بزرگی گفت: امروز تعداد زیادی شاعر آیینی در کشور داریم و این مسئله خاطر فعالیت های استاد مجاهدی است.
به گزارش جهان به نقل از دانشجو، یازدهمین «شب شعر» که روز گذشته با حضور حسین قرایی، همایون امیرزاده، احد ده بزرگی، علیزاده قزوه، محسن مومنی شریف، محمدرضا سنگری، احمد علوی، ولی الله کلامی، علی انسانی، امیری اسفندقه و برخی دیگر از اهالی فرهنگ در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد، به پاسداشت استادمحمدعلی مجاهدی اختصاص داشت.

شعر ساحتی وسیع تر از دنیای صفر و یک امروزی است

در این مراسم همایون امیرزاده متن پیام سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد را به قرائت کرد که به شرح زیر است:

شعر آنگاه شعر می‌شود که بتواند به وجهه نا مکشوف عالم دست یابد و رازهای نهفته‌ای که نمی‌توان در روزمرگی‌ها به آن رسید را بگشاید. شعر، عالمی است کمی مرتفع‌تر از اینجایی که ما زندگی می‌کنیم.

شعر، ساحتی است کمی وسیع‌تر از دنیای صفر و یک این روزهای ما، خانه شعر کمی آنسو تر است روستای فطرت ماست. چیستی شعر را ادیبان فن به گونه‌های مختلف بیان کرده‌اند، اما شعر، گونه‌ای از وحی است که بر شاعران، یعنی پیامبران واژه‌ها نازل می‌شود. رحمت خداوند موجب شده است که لطافت‌های وحی و شمیم دلنواز رشحات ملکوت، در نسیم شعر بر دل شاعران نازل شود.

اما نکته مهمتر این است که آیا هر شعری گونه‌ای از وحی است؟ یقینا خیر؛ شعری عطر وحی را ساطع می‌کند که یقیما متصل به آیینه جمال و جلال خداوند باشد. به عبارت اینگونه است که تعین جلالت و جمالت خداوند در شعر ظهور کرده است و اگر بخواهد اینگونه باشد هیچ‌گاه امکان ندارد که مفاهیم پیش پا افتاده بر شعر نازل شود. قطعا آنچه در مقام شعر وحیانی نازل می‌شود چیزی متصل به ذات احدیت است.

در دنیای اما نزدیک‌ترین مخلوقات به جمال و جلال الهی ذات مقدس معصومین (ع) هستند. هر کس بخواهد به آن مقام نائل گردد ناگزیر است سر بر دیوار همسایه عرش مکنون خداوند بگذارد یعنی اگر شعری بخواهد به مقام وحیانی برسد باید خود را به ملکوت کرامت ذوات مقدس معصومین (ع) برساند. با این اوصاف سراغ شعر وحیانی جز در ساحت اهل بیت (ع) نباید برویم و این خیال خامی است که فکر کنیم هر آنچه شعر است می‌تواند وحیانی باشد.

هر آنچه تا امروز شاعران سروده‌اند و ما با خواندن آن سبک‌بال خود را در عرش الهی می‌بینیم، همه و همه عنایات اهل بیت (ع) است و لاغیر. شاید بتوان اینگونه گفت که از قرن چهارم تا امروز هر بیتی که ماندگار شده است، پهلویی به محبت .... زده است.

استاد محمدعلی مجاهدی بیش از ۵۰ سال از عمر ادبی خویش را در این فضا تنفس کرده است و چه خوش است هر نفسی با جبرئیل امین و خاکساری خاندان نورانی وحی که بقیه‌الله‌اند در زمین.

از این استاد فرهیخته همین انتظار می‌رفت که تاکنون بسیاری از شاعران و نویسندگان ادبیات آیینی شاگردی او را کرده‌اند و امیدواریم پس از این همه، چون گذشته آثار نابی به خصوص در حوه پژوهش شعر آیینی و ولایی خلق کرده‌اند.

برگزاری شب شعرها باعث تقویت حوزه شعر انقلاب می‌شود

در ادامه مراسم حسین قرایی گفت: قطعا برگزاری شب شعر که تاکنون برای شاعرانی مانند ضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، یوسفعلی میرشکاک، قادر طهماسبی، محمدحسین جعفریان، حبیب چایچیان و... برگزار شده به منظور تقویت حوزه شعر انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: قطعا جایگاه بلند استاد مجاهدی برای همگان آشکار است و نباید فراموش کرد که وی فرهنگ کشورمان را ساخته است.

تعداد زیاد شاعران آیینی امروز را مدیون استاد مجاهدی هستیم

احد ده بزرگی در ادامه مراسم گفت: سرسپردگی استان مقدس حضرت فاطمه معصومه (ع) از افتخارات استاد مجاهدی به شمار می رود؛ چرا که این استاد بزرگ هر آنچه که دارد، از برکت وجود این آستان مقدس است.

وی با بیان اینکه ویژگی هایی که در استاد مجاهدی وجود دارد را کمتر می توان در دیگر شاعران پیدا کرد، ادامه داد: وی هم در حوزه شعر و هم در پژوهش توانسته دستاوردهای بزرگی را به دست آورد؛ به عبارت دیگر استاد مجاهدی کارهای خود را به صورت عقلی و پژوهشی به پیش برده اند و در حوزه شعر هم نیز با دل شان به فعالیت کرده اند.

این شاعر کشورمان با اشاره به ویژگی معلمی استاد مجاهدی اظهار داشت: امروز در کشورمان تعداد شاعران بسیار زیاد است، در حالی که در گذشته تنها تعداد انگشت شماری شاعر مذهبی داشتیم؛ از این رو اگر امروز تعداد این شاعران افزایش یافته است به خاطر فعالیت های استاد مجاهدی است و باید گفت که استاد مجاهدی نه تنها بارها در شب شعرهای عاشورا و اردوها حضور یافته است بلکه حتی خانه خود را نیز به مکانی برای پرورش حوزه شعری تبدیل کرده است.

ده بزرگی تصریح کرد: محمدرضا سنگری در کتابی عنوان کرده که اگر در گذشته شاعری در دفتر شعرش، شعر مذهبی داشت دیگران او را امل دانسته و توهین می کردند، در حالی که به برکت خون شهدا و امام خمینی امروز شاهدیم که اگر شاعری شعر مذهبی نداشته باشد، ننگ محسوب می شود.

وی با ذکر خاطره ای از حضور خود و استاد مجاهدی در نمایشگاه کتاب گفت: در آن مراسم فردی پشت تربیون قرار گرفته بود و قصد داشت که از شعر آیینی ایراد بگیرد، ولی استاد مجاهدی به وی گفت که چه آسیبی در عاشورای ما وجود دارد که می خواهی از شعرش ایراد بگیری؟ وی با این کار نشان داد که مجاهدت در راه اسلام را از امام حسین (ع) یاد گرفته است.

این شاعر کشورمان خاطر نشان کرد: قطعا معرفی استاد مجاهدی یعنی معرفی فرهنگ زهرایی، فرهنگ عاشورایی، فرهنگ علوی و فرهنگ امام زمان.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیژن
سلام
شاعران آئینی بسیار زیادی در مملکت هستند که در اوج گمنامی و غربت عاشقانه شعر می سرایند از جمله آنها می توان به امیرحسین کریمی علویجه شاعر نسخ تعزیه اشاره نمود که اشعار وی واقعا تحسین برانگیز و متعهدانه هست