جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

دولت به دنبال حاشیه نیست

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب: 365524
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال حاشیه نیست، بلکه به دنبال وفاق و همدلی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رضا صالحی امیری ‌ظهر امروز در نخستین همایش گفتمان اعتدال دانشگاه‌های کشور در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با اشاره به تشکیل مجموعه راهبردی شورای علمی که متشکل از ۳۰ نفر است، اظهار داشت: به دنبال این هستیم با استفاده از اندیشمندان، نخبگان، دانشگاهیان و محققان در سمینار بزرگی که در پایان شهریور ماه یا مهرماه سال‌ جاری برگزار می‌شود حداقل پنج و حداکثر ۱۰ جلد کتاب از مجموعه مقالات علمی به جامعه علمی عرضه کنند.

وی با اشاره به عملکرد دولت گذشته و با بیان اینکه این دولت فاقد گفتمان بود و هیچ درک روشنی از گفتمان نداشت، خاطرنشان کرد: هیچ گونه ادبیات مدونی که منجر به تحقیق و پژوهش شود، موجود نیست.

امیری با طرح این سئوال که چرا در هر دوره از انتخابات با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی چالش‌ها، مناقشات و اعتراضات سیاسی نتیجه تفکر افرادی است که صاحب قدرت هستند، احساس قیومیت می‌کنند و فکر می‌کنند باید به جای مردم تصمیم بگیرند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه انتخابات ایران غیرقابل پیش‌بینی است، خاطرنشان کرد: عده‌ای تلاش دارند قبل از نتیجه انتخابات، انتخابات را به نفع خود اعلام کنند در حالی که منطق حکم می‌کند عرصه قدرت با رقابت مشخص شود و نتیجه رقابت نیز بعد از انتخابات مشخص شود.

وی افزود: جامعه ایران جامعه غیرقابل پیش‌بینی است و از محدود جوامعی است که گاهی سکوت و خشم آن معنادار است چرا که همه فکر می‌کردند نتیجه انتخابات سال ۹۲ مشخص و انتخابات در ایران نتیجه رقابت نیست، بلکه رقابت صوری به جای رقابت جدی مطرح است اما انتخابات سال ۹۲ نشان داد نتیجه کاملا نامشخص و غیرقابل تصور بود.

امیری با بیان اینکه زمان انتخابات سال ۹۲ مقام معظم رهبری بیاناتی فرمودند که جای تامل دارد اما تاکنون به آن توجه نشده است و هدف ما توجه به این نکات است، اذعان داشت: امام فرمودند مردم تعیین کننده نتیجه انتخابات هستند و هیچ کس نمی‌داند چه کسی پیروز است،رای امانت و حق‌الناس است، همه در انتخابات باید مشارکت داشته باشند حتی آنهایی که به انقلاب و نظام دلبستگی ندارند و این مطالب مهمی بود که باید به آن توجه شود.

این مسئول تصریح کرد: غیرقابل پیش‌بینی بودن انتخابات جامعه ایران کشورهای دیگر را با شوک همراه ساخت و باید گفت در سال ۹۲ سکوت جامعه ایران در صندوق‌های رای به فریاد تبدیل شد و اتفاق جالبی افتاد.

رئیس کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه مشارکت سیاسی باید به یک مشارکت آگاهانه و هدف‌دار در جامعه تبدیل شود و با اشاره به اینکه نظام تبلیغاتی در ایران نظام احساسی است و رویکرد توانمندی مبنای تصمیم نیست، اذعان داشت: مجموعه‌ای از بخش‌ها با جریحه‌دار کردن احساسات و به حاشیه بردن عقلانیت مردم سعی می‌کنند آنها را از اهداف دور کنند.

امیری با بیان اینکه مشارکت یک پروسه است و نباید به چشم پروژه به آن نگاه کنیم،فقدان قانونمندی و عدم پایبندی به نظام اخلاقی در انتخابات را از دیگر مشکلات برشمرد و بیان داشت: نظام اخلاقی در زمان انتخابات دچار نوعی عارضه جدی مواجه است که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه انتخابات تصویر ظاهر و جریان پنهان دارد، گفت: جریان پنهان دارای آلودگی اخلاقی است.

این مسئول ادامه داد: تاکنون از ظرفیت‌های شهر و روستا، دانشگاه‌ها،نخبگان،روحانیت،هنرمندان،ورزشکاران و.... استفاده ابزاری شده است و تاکنون نتوانستیم از این افراد برای ارتقا سطح آگاهی جامعه بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه انتخابات ما در تاریخ ایران شفافیت مالی ندارند، تصریح کرد: در ایران یک نوع هراس جدی برای شفاف‌سازی وجود دارد و این یک آسیب جدی برای مشارکت سیاسی در ایران است.

امیری با بیان اینکه هزینه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ یک هزینه مالی ۵ میلیارد تا ۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است، بیان داشت: عدم شفاف‌سازی یکی از چالش‌هایی بود که در دولت‌های گذشته با آن مواجه بودیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود باید هم طراز مردم باشد،خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم هر کسی را در کوچه و بازار در طراز ملت به عنوان رئیس جمهور معرفی کنیم چون کشور به نابودی کشیده می‌شود.

امیری تصریح کرد: در هشت سال گذشته کشور در عرصه علمی و مدیریتی به عقب برگشت و آموزش عالی که موتور متحرکه کشور ما است به نابود کشیده شد و به آنجا رسید که عده‌ای فکر می‌کردند جامعه نمی‌تواند به حرکت خود ادامه دهد.

وی در پایان با بیان شعار رئیس جمهور در مورد همایش اعتدال اذعان داشت: دولت جدید به دنبال حاشیه نیست بلکه به دنبال وفاق و همدلی است و از همگان می‌خواهد سینه ها را از کینه ها بشویند و خود را درگیر حاشیه نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *