جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

طوفان زنگ خطر برای زلزله بود

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 364337
اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به ضرورت آمادگی بیشتر ستاد مدیریت بحران شهر تهران در برابر حوادث غیرمترقبه مانند طوفان هفته گذشته تذکر دادند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در جلسه علنی امروز شورای شهر بعد از ارائه گزارش معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری و نیز رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران درباره جزئیات وقایع طوفان هفته گذشته، اعضای شورا به اظهار نظراتی در این خصوص پرداختند.

اسماعیل دوستی با انتقاد از عملکرد شهرداری گفت: جمع آوری درختان شکسته بر اثر طوفان هنر نیست، بلکه وظیفه ذاتی شهرداری است. هنر شهرداری و ستاد مدیریت بحران، کار اورژانسی در موقع بحران و اطلاع رسانی قبل از وقوع حادثه است.

وی ادامه داد: ناهماهنگی بین شهرداری و ستاد مدیریت بحران کشور کاملا محسوس است. آقایان در جریان حادثه طوفان نبوده و در عمل انجام شده قرار گرفته اند و تنها کاری که کرده اند، این بوده که معاونت خدمات شهری را برای جمع آوری درختان شکسته فرا بخوانند!

الهه راستگو نیز با تاکید بر ضرورت ایمن سازی گفت: ایمن سازی باید به یک رویه همیشگی در زندگی شهری تبدیل شود و این درسی است که ما از طوفان هفته گذشته آموختیم. در بسیاری موارد گزارش سقوط مصالح نامرغوب به کار رفته در نمای ساختمان ها را دریافت کردیم که موجب جراحت و در بعضی موارد فوت شهروندان شد. در نتیجه نظارت بر ساخت و ساز و نقش مهندسان ناظر در پیشگیری از وقوع چنین حوادثی روشن است.

محمد حقانی نیز با قدردانی از عملکرد مدیریت شهری در مدیریت طوفان گفت: درست است که جمع آوری درختان شکسته و بازگرداندن شهر به حالت عادی وظیفه ذاتی شهرداری است، اگر مسئولان شهرداری نیم ساعت بیشتر در انجام وظیفه تاخیر می کردند، اوضاع از کنترل خارج می شد و ترافیک وحشتناک و سایر مشکلات شهر را در بر می گرفت.

علی صابری نیز با تاکید بر ضرورت پیش بینی سازوکار حقوقی رسیدگی به حوادث غیرمترقبه گفت: برای شهروندان باید این مسئله را روشن کنیم که اگر در حین عبور از خیابان سنگی از آسمان بر سرشان افتاد، به کجا باید مراجعه و درخواست غرامت کنند.

عبدالحسین مختاباد نیز ضمن تکرار تذکر پیشین خود درباره ضرورت نظارت جدی بر فعالیت های ساخت و ساز در سطح شهر، در پاسخ به تذکر مجتبی شاکری درباره آموزش موسیقی در فرهنگسراها گفت: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و وظیفه دارد در سطح شهر سالن برگزاری کنسرت بسازد و زمینه آموزش موسیقی را در اماکن زیرمجموعه خود فراهم کند.

چرا که بسیاری از خانواده ها استطاعت ثبت نام فرزندان خود در کلاس های خصوصی آموزش موسیقی را ندارند و اصلا کیفیت آموزش در این کلاس ها مشخص نیست. بنابراین رئیس سازمان فرهنگی هنری نمی تواند یکباره با یک بخشنامه، ۴۰۰- ۳۰۰ نفر مدرس موسیقی در فرهنگسراها و سراهای محلات و هنرجویان آنان را بلاتکلیف کند.

محسن سرخو نیز با اشاره به سقوط بیش از ۲۵۰۰ درخت در حادثه طوفان گفت: باید از اکنون به فکر پیشگیری از تکرار این حادثه باشیم و معاونت خدمات شهری و سازمان پارک ها درختان با احتمال سقوط در حادثه ای مشابه را مشخص کنند و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این اتفاق بیندیشند.

وی با بیان اینکه حادثه طوفان هفته گذشته زنگ خطری برای خطرات ناشی از حوادث بزرگتر بود، گفت: باید فکر جدی برای زلزله در صورت فعال شدن یکی از سه گسل اصلی تهران که قابلیت ایجاد زلزله بالاتر از ۷ ریشتر را دارند، بکنیم. مهمترین کانون های خطر در صورت بروز زلزله،‌ بیمارستان ها و مدارس هستند که متاسفانه ساختمان اغلب آنها حدود ۷۰- ۶۰ سال عمر دارد و باید فکری برای این موضوع بکنیم.

در ادامه، رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ضرورت هماهنگی بیشتر بین این نهاد و شهرداری تهران گفت: ما از وزیر کشور، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، استاندار و .... بارها دعوت کرده و با آنان جلسه داشته ایم که لازم است تعاملات مشابهی بین شهرداری و ستاد مدیریت بحران شهر تهران ایجاد شود.

احمد صادقی ادامه داد: وقتی آلارم هشدار را به مسئولان ذی مدخل در ستاد مدیریت بحران در زمان طوفان فرستادیم، همه به موقع به مرکز فرماندهی آمدند و کمیته های تخصصی ظرف کمتر از یک و نیم ساعت اقدامات خود را شروع کردند. همچنین از طریق صدا و سیما و رسانه ها، اطلاعات لازم درباره اقدامات ضروری در صورت تکرار طوفان را به مردم انتقال دادیم.

در ادامه احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر گفت: اگر در حالت عادی در شهر اتفاقی برای شهروندی رخ بدهد، مسئولیت پرداخت خسارت ناشی از آن بر عهده شهرداری است. اما باید بررسی شود که آیا در صورت بروز خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه، باز هم شهرداری مسئول جبران خسارت است؟

وی تاکید کرد: اعتبار لازم برای جبران خسارات وارده به شهروندان در حادثه طوفان در بودجه شهرداری و دولت رقم بزرگی نیست، اما پرداخت آن به شهروندان، نشانگر احترامی است که مسئولان برای حقوق شهروندی قائل هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *