پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

جزئیات نشست خبری گل و روحانی

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 364250
حسن روحانی و عبدالله گل رؤسای جمهوری ایران و ترکیه، بعداز ظهر امروز در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان بعداز ظهر امروز در نشست خبری با عبدالله گل رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت: من و هیأت همراه از اینکه امروز مهمان دولت همسایه و دوست هستیم، خوشحالیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مطمئنیم در مسیری گام برمی‌داریم که به نفع توسعه روابط دو کشور خواهد بود. وی با بیان اینکه از میهمان‌نوازی گرم آقای رئیس‌جمهور ترکیه و سایر دولتمردان تشکر می‌کنم، یادآور شد: اراده این دولت توسعه روابط با کشورهای دوست به ویژه همسایگان است و در میان کشورهای همسایه ما ترکیه جای خاص و ویژه‌ای دارد.

روحایی بر این اساس گفت که این جایگاه خاص به دلیل استعدادها، ظرفیت‌ها و موقعیت ژئوپلتیک خاص دو کشور است. همچنین عبدالله گل رئیس‌جمهوری ترکیه در این نشست خبری طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه اظهار داشت: امروز با آقای روحانی و هیأت همراه ایشان نشست و گفت‌وگوی دوجانبه داشتیم و سعی کردیم در زمینه گسترش مناسبات دو کشور بحث و گفت‌وگو کنیم.

وی بر همین اساس به امضای توافقنامه‌هایی که بین دو کشور به امضا رسیده است، اشاره و تصریح کرد: پتانسیل زیادی در زمینه اقتصادی در رابطه میان ایران و ترکیه وجود دارد و تلاش‌مان این است سطح روابط دو جانبه اقتصادی را تا ۳۰ میلیارد دلار برسانیم.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین یادآور شد: در رابطه با توافقنامه تجاری نیز صحبت‌هایی انجام دادیم تا سطح ارتباطات دو کشور در زمینه تجاری افزایش یابد؛ گسترش رابطه بین ایران و ترکیه فقط منحصر به این دو کشور نیست. بلکه در افزایش ثبات منطقه تاثیرگذار است.

وی ایجاد امنیت در منطقه و جلوگیری از تروریسم را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده بین دو کشور دانست و گفت:‌ ما اعتقاد داریم افزایش گفت‌وگوی دو کشور در زمینه افزایش ارتباطات و مبارزه با تروریسم در منطقه به ثبات آن کمک می‌کند.

عبدالله گل با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم هیچ کشوری به سلاح اتمی تجهیز شود، افزود: نگاه‌مان در منطقه در این زمینه همیشه ثابت است.همچنین اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای محروم شود. چراکه استفاده صلح‌آمیز از آن حق همه ماست.

وی با بیان اینکه تا امروز مذاکرات هسته‌ای رو به بهبودی می‌رود، گفت: ترکیه در زمینه رفع موانع فعالیت هسته‌ای ایران در گذشته تلاش زیادی کرده و آن را ادامه خواهد داد.

در ادامه این نشست خبری روحانی با اشاره به توسعه روابط ایران و ترکیه گفت: می‌توانیم از آنچه که در سال گذشته در بخش تجارت بین دو کشور شاهد آن بودیم، به دو برابر افزایش دهیم. محاسبات هر دو دولت نشان می‌دهد که با پیگیری توافقات گذشته و توافقاتی که پیش رو داریم می‌توانیم روابط دو کشور را به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم. ما در زمینه ارتباطات به ویژه ارتباطات ریلی امروز توافق نظر داشتیم که خط ریل دو کشور را از مسیر بازرگان متصل کنیم و خلیج فارس و دریای عمان را به دریای سیاه و مدیترانه متصل کنیم.

وی افزود: این حجم روابط بین دو کشور و همچنین ارتباطات بین دو کشور و توسعه روابط اقتصادی نه‌تنها به نفع دو کشور خواهد بود بلکه به نفع تمام کشورهای این منطقه حساس خواهد بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در زمینه سرمایه‌گذاری کارآفرینان ترک در ایران و کارآفرینان ایرانی در ترکیه توافق کردیم و امیدواریم در جلسه فردا با کارآفرینان ما گام موثری به جلو برای توسعه بخش‌های خصوصی دو کشور داشته باشیم.

روحانی گفت: در زمینه مسائل علمی و فرهنگی توافق داریم و روابط دانشگاهی و پارک‌های تحقیقاتی را توسعه دهیم. همچنین وی با تاکید بر گسترش روابط گردشگری دو کشور گفت: در بسیاری از شهرهایی که جاذبه گردشگری دارند ما به دنبال این هستیم تا سرمایه‌گذاران ترک در بخش هتل و گردشگری سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: همچنین در زمینه مسائل بانکی توافق کردیم که شریان ارتباطات پولی و بانکی دو کشور که تسهیلات لازم برای این روابط فراهم باشد.

روحانی گفت: دو کشور ایران و ترکیه مصمم هستند تا با خشونت، افراطی‌گری و تروریست مبارزه کنند و در این زمینه از همه توان و امکانات خود استفاده می‌کنند و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی خواهند کرد. همچنین در منطقه ما بی‌ثباتی‌هایی وجود دارد که این بی‌ثباتی‌ها باید مهار شود.

وی افزود: دو کشور همچنین مصمم هستند همکاری‌های خود را در این زمینه افزایش دهند و از هر تلاشی در این زمینه فروگذار نکنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به بحث هسته‌ای بین ایران و ترکیه گفت: در بحث هسته‌ای ما دارای نظرات مشترک هستیم که تمام کشورها بر طبق معاهده ان‌پی‌تی حق دارند از فناوری‌های صلح‌آمیز برخوردار باشند و منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به عنوان پیشنهاد و طرح ایران مورد نظر است.

وی با اشاره به حمایت ترکیه از ایران در بحث هسته‌ای افزود: در گذشته و امروز ترکیه از حقوق ایران برای بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع کرده و ما از این جهت از ترکیه تشکر می‌کنیم و امیدواریم در زمینه مسائل دوجانبه‌ای و همکاری‌های منطقه‌ای به تبادلات خود ادامه دهیم.

در ادامه عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره تاثیر سفر روحانی به ترکیه و تاثیر آن به گسترش روابط دو کشور گفت: جواب سوال شما آری است چراکه آقای روحانی به همراه یک هیات بزرگ به ترکیه سفر کرده است و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ایران و ترکیه پتانسیل بزرگی برای همکاری با یکدیگر دارند. ایران و ترکیه مانند فرانسه و آلمان خیلی به همدیگر شبیه هستند و ما باید مانند آن دو دولت سطح مناسبات تجاری را افزایش دهیم.

وی افزود: سیاست‌هایی که با حضور رئیس‌جمهور روحانی ما شاهد هستیم اعتقاد داریم که اقتصاد بخش خصوصی باید نقش اصلی را داشته باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: اقتصاد بخش خصوصی ایران و ترکیه باید سطح دوجانبه همکاری‌ها را افزایش دهیم و من معتقدم سفر آقای روحانی سرآغاز جدیدی است برای روابط دوجانبه بین دو کشور البته ما برخی سردی‌ها بین روابط دو کشور را شاهد بودیم اما با امضای توافقنامه جدید ما میوه‌های این تفاهمنامه‌ها را شاهد خواهیم بود. از منظر سیاسی نیز از نزدیک در ارتباط هستیم، وزرای امور خارجه دو کشور نیز از لحاظ روابط منطقه‌ای با هم در ارتباط هستند و ما می‌خواهیم آتش‌افروزی‌ها در منطقه پایان پذیرد و تلاش‌های مشترک ایران و ترکیه در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات خود درباره مسائل منطقه‌ای و همچنین دو کشور سوریه و مصر نگرش مشترکی به دست آمده یا خیر، اظهار داشت:‌سفر امروز بی‌تردید نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه شاید اولین بار است با این حجم از مسئولان بلندپایه ایرانی در پایتخت کشور دوست‌مان ترکیه حضور داریم، تصریح کرد: برای اولین بار است که شورای عالی همکاری با حضور وزرای دو طرف تشکیل می‌شود و اراده جدی از سوی رهبران دو کشور برای توسعه و گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌الملل وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه ما امروز ضمن مذاکرات‌مان بعد از آنکه در مورد مسائل دوجانبه بحث کردیم راجع به مبارزه با افراطی‌گری، تروریسم و خشونت نیز صحبت و گفت‌وگو داشتیم، یادآور شد: ما درباره بسیاری از کشورهای منطقه که در همسایگی ما هستند و در واقع بیشتر از آن دو کشوری که نام برده شد، بحث کردیم البته راجع سوریه و مصر صحبت‌هایی شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه برای ما مهم است توافق دو طرف برای ثبات و امنیت در این کشورها، حاکمیت آرا مردم و نظرات آنها برای اداره این کشورهاست؛ پایان جنگ و خونریزی و برادرکشی در کل منطقه و کمک ما دو کشور به سایر کشورها برای پیدا کردن راه‌حلی که مورد رضایت همه باشد و حضور همه گروه‌ها و اقوام در حاکمیت کشورها در واقع مورد توجه ما بود که نظرات مشترکی در این زمینه داشتیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در گذشته نیز همفکری دو کشور در این زمینه وجود داشته و وزارتخانه‌های خارجه دو کشور در این زمینه گفت‌وگو کردند، یادآور شد: اراده ما این است این مذاکرات و گفت‌وگوها را ادامه دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *