شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱۱

جوادی‌آملی: ربا و جریمه دیرکرد حرام است

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب: 363603
آیت الله جوادی آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از املاق و چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و گفت: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، این مرجع تقلید ظهر امروز در دیدار با رئیس بانک مرکزی با گرامیداشت ایام ارتحال امام(ره)، و قیام خونین ۱۵خرداد اظهار داشت: اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل یاد بگیریم و حقیقتا به آن عمل کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «امام راحل معرفت‌شناسی خاصی نسبت به اسلام داشت» تصریح کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دو ستون خیمه اسلام را دین و درک حضور مردم می‌دانستند و رابطه مردم و فقیه را به رابطه امت و امام تبدیل کردند.

وی با اشاره به این‌که «کدام انقلاب هرهفته میلیون‌ها جمعیت را تحت نماز جمعه به صحنه می‌آورد» خاطرنشان کرد: حضور مردم ستون محکم خیمه اسلام است و امام راحل به این مسئله بسیار تاکید داشت.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که «اگر در سوگ امام راحل ناله می‌کنیم برای این است که ما را از زمین به آسمان رساند» ، تصریح کرد: اکثر مردم فطرت خوبی دارند، اما اگر به مردم راست نگوییم و از این جامعه کج ببینند، از دین خارج خواهند شد و مردم عمل مسئولان را می خواهند و اگر اختلاس و بی نظمی مشاهده کنند، از نظام اسلامی ناامید می‌شوند.

وی افزود: مال در فرهنگ دین و قرآن ستون است و به همین دلیل است رهبری بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

وی گفت: ملتی که جیبش و دستش خالی باشد فقیر محسوب می‌شود؛ چراکه پویا نیست، فقیر به معنای گدا نیست؛ فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که دستش خالی باشد، ویلچری است و قادر به ایستادگی نیست. با ملت ویلچری نمی‌توان نه شرقی و نه غربی گفت و اصول زیر سوال می‌رود، ملتی که جیبش خالی است اهل املاق می‌شود ؛ از طرفی اشتغال و ازدواج نیز کاهش یابد مشکلات دوچندان می‌شود.

جوادی‌آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از املاق و چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و افزود: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز؛ همواره توجه داشته باشیم که با شعار نمی‌توان استقلال کشور را حفظ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه وی با بیان این‌که «امروز برخی سرقت‌های علنی را در تهران و شهرستان‌های کشور مشاهده می کنیم که نشان دهنده بازگشت به دوران جاهلیت است»، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و ده درصد امکانات طبیعی دنیا را در اختیار داریم؛ اما آن چه داریم اختلاس کردن و دروغ گفتن است.

وی با تاکید بر این‌که «بانک‌ها باید به مردم کمک کنند تا از منابع طبیعی کشور استفاده صحیح صورت گیرد و به شکوفایی در عرصه‌های مختلف برسیم»، افزود: اگر نتوانیم به مردم خدمت صادقانه کنیم عند الله مسئول هستیم.

وی با تاکید بر این‌که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بند است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود.

جوادی‌آملی تاکید کرد: تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است.

وی با اشاره به این‌که «ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی‌کند»، گفت: جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که «جامعه با گذشت و عطوفت اداره می‌شود»، تصریح کرد: بانک‌ها منابع خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


داود
خدا ازت راضی باشه
حرف دل منو زدی
------------------------

خدا ایشون رو حفظ کنه.
بچه محل حضرت معصومه س
جدا این بانکداری رو درست کنند خیلی از مشکلات آباد می شه.
البته به شرطی که قانون برای همه اجرا بشه.
دیر کرد رو از وام های میلیاردی هم بگیرن
شما میگی حرام - کی باید گوش بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
4میلیون وام گرفتم 18میلیون با جریمه دیرکرد از من گرفتند
ali
با سلام. ما حضرت جوادی آملی را قبول داریم اما ایشان بفرمایند بانکها چگونه مطالبات خود را وصول کنند تا حقوق ما حرام نشود و مال حرام به منزل نبریم.
جهان نیوز لطفا واضح تر خبر بزن، منظور حضرت ایشان از جریمه دیرکرد چیست؟!
عمده مطالبات بانکها از قشر کاخ نشین و سرمایه دار و دانه درشتها و متصلین میباشد حال اگر جریمه دیرکرد را هم حذف کرد چگونه امیدی به وصول مطالبات میباشد.
پس باید با یک قسط معوق اجرائیه صادر کرد حتما،
واله ما مال حرام خور نیستسم و همین چند دقیقه کار مفیدی که کارمندهای دولت دارن مال ما بانکیهاست البته ما در روز حداقل چند ساعت کار مفید داریم و سایر کارمندهای دولت شاید چند ثانیه هم نداشته باشن و وقتی میانگین بگیریم مجموع میشود چند دقیقه. لطفا با دقت اقدام به چاپ خبر کنید تا هیچ شائبه ای پیش نیاید و حضرت آیت الله با علمای بانک و حقوقدانان به بحث و گفتگو بپردازن تا ما متهم به حرامخواری نشویم. جهان نیوز لطفا منتشر کن
نوید
حضرت آیت الله جوادی املی،
لطف کنید اول اعلام کنید که دیر پرداخت کردن اقساط حرام است و سپس بگویید حقوق ما کارمندان بانک که از اول صبح تا سات 4 -5 بعداز ظهر وقت سر خاراندن هم نداریم حرام است. مسئولان محترم لطفا منابع معرفی کنند تا ما هم وام بلاعوض به مشتریان دهیم. واله ما حرام خور نیستیم. یکباره بگین کسی قسط پرداخت نکنه و خلاص....
محمد
لطفاً فرمايش حضرت آقاى جوادى آملى را به بانكها هم اعلام نماييد چرا كه با اين جريمه ديركرد خون مردم رو تو شيشه كردن
Kuwait
کاش مسئولین بشنود و به رهنمود این بزرگوار عمل شود.
فرزند انقلاب
اگر مسولین گوش بفرمان رهبری بودند که به این وضعیت نمیرسیدیم. مجلس و قوه قضاییه که باید در نظارت بر سازمانهای اجرایی مو را از ماست بکشند چکار کرده اند؟ این همه رشوه، اختلاس و دزدی نتیجه عدم نظارت است. کی مسولین میخواهند به شرح وظایف خود توجه کنند خدا عالم است!!!!!!!
قاسمی
United States
با سلام
از نظرات مراجع که در خصوص حرام بودن دیر کرد جرایم اعلام نموده اند متشکریم ولی متاسفانه نه گوش شنوایی وجود دارد و نه قانون گذاری که قانون اسلامی وضع کند اخذ جریمه دیر کرد از واحدهای تولیدی که برای جامعه خدمت می کنند واقعاَ حرام است .
کارمند بانک
با سلام فقط نکته ای را میخواستم بگم که اگر دیرکرد و جریمه نباشه 90 درصد وام ها معوق میشه مثال وام های روستائی که برای ساخت با کارمزد 4 درصد پرداخت شده توسط بانکها 80 درصدشون معوق و مشکوک الوصول شده اند