يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

بوکوحرام؛ بهانه‌ حضور اسراییل در نیجریه

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب: 362814
محمدرضا بدیعی گفت: آنچه امروز به اسم بوکوحرام در نیجریه جولان می دهد بنیادش اقتضائات فکری سلفی توأم با خشونتی است که امروزه به اسم اصول اسلام توسط گروهی اسلام گرا در حال انجام است، در حالی که کوچکترین تشابهی با اصول اسلامی ندارد.
به گزارش جهان به نقل از پارس، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بدیعی نماینده اسبق جامعه المصطفی در نیجریه با حضور در نشست بررسی «جایگاه بوکوحرام در استراتژی غرب» که با حضور نمایندگانی از طلاب آفریقایی از شهرهای قم و مشهد برگزار شد، اظهار داشت: الدعوه، الجهاد، الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، اصولی هستند که این گروه اساس کار خود قرار داده اند و با انحرافات بسیاری آن ها را به اجرا در می آورند.
 
حجت الاسلام بدیعی ادامه داد: همه بزرگان مسیحی و محققان کشور نیجریه با تحقیقاتی که در هویت کشته شده های این گروه انجام داده اند به این نتیجه رسیده و معتقدند که هیچکدام از اعضای گروه تکفیری بوکوحرام مسلمان نیستند.
 
وی اضافه کرد: به زعم عده ای از کارشناسان داخلی نیجریه، بوکوحرام؛ متشکل از سه عنصر آمریکا، اسرائیل و خود دولت نیجریه است که با همراهی دولت راه را برای حضور عناصر بیگانه در این کشور هموار کرده اند. سپردن امور امنیتی کشوری با این پتانسیل به اسرائیل چه معنایی جز چراغ سبز نشان دادن به متجاوزان، می تواند در بر داشته باشد؟
 
نماینده اسبق جامعه المصطفی در نیجریه گفت: این کارشناسان همچنین معتقدند که نوع فعالیت های این گروه سازماندهی شده، بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده و با امکانات خاص و آموزش های ویژه مدیریت می شود.
 
وي افزود: در میان گروه های تکفیری نوظهور، حدود یک دهه قبل در کشور نیجریه، بزرگترین کشور غرب آفریقا که خود را برادر بزرگتر کشورهای آفریقایی می داند گروهی تکفیری، به نام بوکوحرام با شعار تکفیر و تحریم تحصیل علوم غربی، با هدف چپاول کشور پرجمعیت، ثروتمند، استراتژیک و مسلمان نیجریه از سوی اتاق فکر سران استعمار آمریکا و اسرائیل پایه گذاری شد.
 
وی یادآور شد: امروز دیگر نیجریه آن کشور امن و آرام چند سال قبل نیست. با شروع بمب گذاری ها و زیر سوال رفتن امنیت این کشور، هزینه های بسیاری صرف خرید لوازم امنیتی مثل ماشین و لباس های ضد گلوله، لوازم تفتیش و …. شد. حال سوال این است که چه کسی از فروش این لوازم سود می برد؟ آیا این سرمایه ها قابلیت هزینه شدن برای فقر زدایی در این کشور را نداشت؟ چرا این هزینه ها، صرف مقابله با دشمن نشود؟
 
حجت الاسلام بدیعی اظهار داشت: در جریان اخیر دزدیده شدن دختران در نیجریه، زمینه برای حضور بیگانگان به شدت مطرح شده است. تمامی دست اندرکاران این درگیری های داخلی، (آمریکا و اسرائیل) داوطلب اعزام نیروهای امنیتی به خاک این کشور جهت بررسی و به دست گرفتن اوضاع د اخلی شده اند.
 
وی تصریح کرد: هدف کلان سران اسکتبار تخریب چهره مسلمانان در دنیا و چپاول و تجزیه کشورهایی است که به نوعی برای آن ها زنگ خطر محسوب می شوند. حال، چه میزان باید کتاب و مقاله نوشت، سخنرانی و تلاش کرد تا چهره مخدوش اسلام را در نگاه دنیا ترمیم شود.
 
وی که سابقه یک دهه حضور در آفریقا را دارد خاطر نشان کرد: خشن جلوه دادن دین اسلام، به دست گروهی به اسم اسلام، توسط دشمنان اسلام، در تقابل با اسلام به نفع دشمنان اسلام هدف اصلی پشتیبانان گروه های تکفیری از جمله بوکوحرام است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *