جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

هشدار درباره موارد مشکوک ابتلا به کروناویروس

سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 362262
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره بیماری تنفسی کرونا ویروس هشدار دارد.
به گزارش جهان دکتر گویا در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه این بیماری واکسن و داروی درمان قطعی ندارد، افزود: این بیماری نخستین بار است که در کشور ما دیده می شود و هنوز قضاوت درباره آن زود است.

وی گفت: تا ۱۴ روز آینده باید صبر کنیم و ببینم موارد افزایش می یابد یا نه، اما در هر صورت انتظار ورود چنین بیماریی را به کشور داشتیم و چیز غریبی نیست.

گویا افزود: این بیماری یک عفونت تنفسی و ویروسی است که در برخی موارد همراه با عفونت گوارشی و عفونت تنفسی شدید است.

وی گفت: در یک سوم موارد ممکن است که نوع شدید آن منجر به مرگ شود.

این بیماری در کسانی تشدید می شود که دچار بیماریهای زمینه ای چون دیابت کنترل نشده ویا فشار خون خیلی بالا و بیماریهای قلبی ریوی و سرطان هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود: در سه روز گذشته چهار مورد مشکوک به این بیماری از یک خانواده در استان کرمان شناسایی شده اند که مشخص شد دو نفرشان قطعا مبتلا هستند و علائم بالینی دو نفر دیگر هم مظنون به این بیماری است که هنوز جواب آزمایشها حاضر نشده است.

گویا گفت: این مبتلایان با یک فرد که دارای علائم خفیف بیماری بوده و از حج برگشته در تماس بوده اند و آزمایشهای آن فرد هم هنوزآماده نشده است تا به قطعیت برسیم.

وی افزود: در حال انجام اقدامات لازم هستیم اما نکته مهم آن است که ۲۹ نفر را که در تماس با این خانواده بودند ظرف کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی کردیم و با مراقبت ،آزمایشهای لازم از آنها به عمل آمد.

گویا گفت: حال عمومی هر ۲۹ نفر خوب است و این مراقبت تا دو هفته ادامه خواهد یافت.

وی افزود: نوع جدید این عفونت که از یکسال و نیم پیش در منطقه خاورمیانه شناسائی شده افزایش پیدا کرده است.

گویا گفت: ظرف یک ماه ونیم گذشته، موارد بیماری در عربستان ،امارات و قطر افزایش یافته است و افرادی از ۱۸ کشور دیگر هم که به عربستان سفر کردند به بیماری مبتلا شدند.

وی افزود: ما از سال گذشته هماهنگیهای لازم را با مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت و هلال احمر انجام داده ایم و مسافرانی که از ایران عازم حج هستند هم قبل از سوار شدن به هواپیما و هم درون هواپیما اموزشهای لازم را می بینند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: علاوه بر این تیمهای پزشکی هیئت پزشکی حج و زیارت ، از زائران در عربستان مراقبت می کنند و اگر کسی مشکوک به این بیماری باشد اقدامات لازم انجام می شود.

گویا درباره اینکه آیا زوار در بازگشت از حج مورد تست قرار می گیرند؟ گفت : از کسی که علائم بیماری را نداشته باشد ضرورت گرفتن تست وجود ندارد اما به آنها توصیه می کنیم که تا ۱۴ روز اگر علائمی از این بیماری پیدا کردند با پزشکان وزارت بهداشت تماس بگیرند، تا اقدامات لازم و تشخیصی برای انها انجام شود.

وی افزود: ازمایش های مربوط در یک ازمایشگاه فوق مدرن انجام می شود و مورد اعتماد و اطمینان ماست.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود: در همه استانهای کشور شرایط و امکانات مورد نیاز برای تشخیص بیماری و نگهداری بیمار در شرایط خاص وجود دارد و نگرانی نداریم.

وی در پایان تاکید کرد: رعایت آداب تنفسی در این باره ضروری است و از عموم مردم به ویژه کسانیکه بیماریهای زمینه ای دیگری دارند انتظار داریم با رعایت نکات بهداشتی بطور مرتب دستهای خود را بشویند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *