جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

دعوتی ازشهیدمطهری که آیت‌الله‌بهجت ردکرد

چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 361416
حجت‌الاسلام علی بهجت فرزند آیت‌الله العظمی بهجت با تبیین سیره زندگی آن عالم بزرگ به ذکر خاطره‌ای از پدر بزرگوارش پرداخت که به چه دلیل دعوت شهید مطهری را برای حضور در فریمان رد کرده بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی بهجت امروز در جمع مردم شهر یاسوج در محل مسجد صاحب‌الزمان این شهر با بیان این که میان انسان و سایر موجودات زنده تفاوت‌های بسیاری وجود دارد اظهار کرد: هر چند در بسیاری از خصلت‌های خوب و تکامل یافته میان انسان و حیوان تفاوت وجود دارد اما در یک خصلت و آن هم از بین بردن هم نوع خود، انسان‌ها بر سایر موجودات پیش دستی کرده‌اند.

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: حیوانات ممکن است که برای بقا حداکثر یک یا دو هم نوع خود را آن هم به ندرت از بین ببرند اما انسان‌ها امروزه صدها و حتی میلیون‌ها هم نوع خود را از دم تیغ می‌گذرانند.

بهجت ارتباط با مبدأ هستی و نوع این ارتباط را وجه تمایز میان انسان‌ها دانست و گفت: وقتی انسان به معنای حقیقی به مبدأ هستی متصل شد همه مشکلاتی که امروزه در میان نوع روابط بشری دیده می‌شود وجود نخواهد داشت.

وی گفت: خدا برای انسان پیغمبر درونی آفریده که همان عقل است و به همین خاطر انسان را بدون عقل نگذاشته که نادانسته بیاید و نادانسته برود و اکنون همه مشکلات به این دلیل است که انسان‌ها عقل را فدای هوس کرده‌اند و صهیونیست هر کاری که بخواهد با فلسطینی می‌کند و آمریکایی هم بر اساس هوس و نه رجوع به عقل این اقدام را تأیید می‌کند.

حجت‌الاسلام بهجت ادامه داد: امروزه دنیا در دست کسانی است که اختیار عقل خود را در دست هوس گذاشته‌اند و دانشمندان هم اختیار خود را در دست این عده قرار داده‌اند.

این استاد برجسته حوزه با بیان فرق مؤمن با مسلمان و با بیان مثالی در این خصوص سلمان فارسی را نمونه یک مسلمان مؤمن واقعی دانست و گفت: سلمان در روزگاری نزد پیامبر عزیز می‌شود که ایرانی نزد عرب‌ها منفور بود اما ایمان وی را نزد مسلمانان و پیامبر آن‌ها محبوب می‌کند.

وی نمونه اتصال به خداوند را در حضرت حسین ابن علی(ع) ذکر کرد و گفت: این انسان چه درجه‌ای پیدا می‌کند که در روزگار کنونی برای زیارت در موسم حج ۵ میلیون نفر رهسپار خانه خدا می‌شوند اما برای اربعین حضرت ابی‌عبدالله ۲۵ میلیون نفر به کربلا عزیمت می‌کنند.

فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت در ادامه به سیره و شخصیت پدر بزرگوارش اشاره کرد و با بیان این‌که آن مرجع بزرگ شیعه شادابی خود را در زیارت قبور ائمه به خصوص حضرت رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) به دست می‌آورد نوع زیارت آن مرجع بزرگ شیعه را کم‌نظیر دانست.

حجت‌الاسلام بهجت در ادامه گفت: آیت‌الله بهجت از سال ۲۴ شمسی تا روزی که وفات کرد روزانه دو ساعت در حرم حضرت معصومه یک ساعت نشسته و یک ساعت ایستاده با ادب و احترام خاص مشغول زیارت بود.

وی گفت: آن حضرت همواره به ما می‌فرمود در هنگام زیارت رعایت ادب را داشته باشید و با صدای بلند صحبت نکنید و به غیر از زیارت و ذکر حرف دیگری نزنید چرا که ملائکه و فرشتگان هم حضور دارند.

حجت‌الاسلام بهجت در همین خصوص به رد دعوت شهید مطهری توسط آیت‌الله بهجت در سفری که به مشهد مقدس داشت اشاره کرد و گفت: شهید مطهری و آیت‌الله بهجت سابقه دوستی دیرینه‌ای با هم داشتند که در یکی از سفرهای آیت‌الله بهجت شهید مطهری از پدرم می‌خواهد که به فریمان محل زندگی آن شهید سفر کند تا به همراه علامه طباطبایی دو سه روزی را کنار هم باشند اما آیت‌الله بهجت آن دعوت را رد کرد.

وی در ادامه گفت: شاید ۳۰ سال از آن روزها گذشت و در واپسین روزهای عمر و در روزگاری که آیت‌الله بهجت توانایی حضور در حرم امام رضا را نداشت روبروی صحن آزادی در خودرو در حال زیارت بود که رو به من کرد و گفت ما هم روزگاری دعوت شهید مطهری را برای حضور در فریمان رد کردیم و علت این بود که اگر در آن روزها دعوت شهید مطهری را قبول می‌کردم مجبور بودم سه روز از زیارت بارگاه اما رضا را از دست بدهم به همین دلیل روی شهید مطهری را زمین گذاشتم.

بهجت افزود: آیت‌الله برای این که در زمان حضور در مشهد مقدس از همه لحظات برای زیارت بارگاه حضرت رضا استفاده کند دعوت بهترین دوست خود را رد کرد و این نشانه ارادت وی به ائمه اطهار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *