دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۲
۶

پیام راهبردی سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ناامنی‌ها در مرزهای شرقی کشور

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 360193
انتظار می رود دولتمردان هم با اصلاح رویکرد نادرست خود در قبال ناامنی های شرق کشور که ناشی از برداشت سطحی و برخی اطلاعات اشتباه است، تاکیدات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه تصمیمات و اقدامات خود قرار دهند.
پیام راهبردی سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ناامنی‌ها در مرزهای شرقی کشور
به گزارش جهان نيوز، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با نخست وزیر پاکستان به برخی ناامنی ها در مناطق مرزی ایران و پاکستان، در ماه های اخیر اشاره کردند و گفتند: برخی عمداً تلاش دارند تا در مرز طولانی دو کشور ناامنی ایجاد کنند و ما نمی توانیم باور کنیم که این قضایا طبیعی و غیرعمدی است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته ما اطلاعات از برخی فعالیت‌ها در منطقه بلوچستان پاکستان، برای ناامن کردن مرزهای دو کشور داریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گروه های تکفیری را خطری برای همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی دانستند و گفتند: اگر با گروههای تکفیری مقابله نشود، آنها صدمات و ضربات بیشتری به دنیای اسلام خواهند زد.

از سخنان رهبر معظم انقلاب چند نکته راهبردی ذیل قابل استخراج است:

الف: رهبر معظم انقلاب پشت صحنه ناامنی ها در مرزهای سیستان و بلوچستان را یک طراحی می دانند که صرفا بر اساس یکسری مسائل اجتماعی و یا مشابه برخی ناامنی ها دیگر مناطق کشور که ممکن است ریشه در برخی شرارت های معمولی و واکنش های طبیعی داشته باشند نمی دانند. چنانچه ایشان این طراحی را با هدف ایجاد فاصله دو کشور ایران و پاکستان می دانند که تعمدا اتفاق می افتد.

طبیعی است که چنین هدف کلانی نیازمند طراحی عمیق و برنامه ریزی شده ای می باشد. این در حالی است که برخی مسئولان تلاش کردند در چند ماه اخیر ریشه ناامنی های جنوب شرق را محدود در موضوعات اجتماعی مانند، مواد مخدر، تبعیض، شرارت های موردی، خرده اشرار و... کنند. در همین راستا، رییس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان ناامنی های این استانرا طبیعی و همانند دیگر مناطق کشور و به نحوی حتی کم اهمیت تر دانست. حتی استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده عالی دولت در جنوب شرق طی چند ماه اخیر در سخنان و بیانیه های خود از عاملین جنایات مرزهای شرقی با عنوان "خرده اشرار" یاد می کند و رسانه های منطقه را نیز توصیه به استفاده از این دست واژه ها کرده است. مشخصا استفاده از چنین تعابیر و کلید واژه هایی توسط بخشی از دولتمردان تدبیر و امید با عمق نگاه راهبردی که رهبری دارند متفاوت می باشد. رهبر معظم انقلاب بدرستی بر لزوم متفاوت دیدن ناامنی های جنوب شرق در دیدار با نخست وزیر پاکستان تاکید کردند با این هدف که این پیام راهبردی منتقل شود که جمهوری اسلامی محاسبات دقیقی نسبت به ناامنی ها هدف دار و هوشمند مرزهای شرقی دارند.

ب: تاکید رهبری بر لزوم مقابله با گروه های تکفیری به عنوان ریشه اصلی ناامنی ها در مرزهای شرقی نکته راهبردی دیگری است که در سخنان رهبر معظم انقلاب به خوبی نمایان شد. در سخنان ایشان این اصرار دیده می شود که لزوم مقابله فوری با گروه های تکفیری یک اولویت برای جلوگیری از آسیب بیشتر می باشد.

در این راستا،‌ این موضوع برای امنیت ملی کشور مهم است که تاکید رهبری برای مقابله با گروه های تکفیری تنها نقطه سلبی ماجرا را شامل نمی شود؛ بلکه در نگاه بلند ایشان جلوگیری از نفوذ نرم این جریانات به داخل کشور اولویت اساسی تری دارد. به تعبیر دیگر، دیدگاه ایشان برخورد همه جانبه با همه ابعاد گروه های تکفیری را شامل می شود.

در این باره نیز یک نکته اساسی وجود دارد که رهبری هنگام طرح بحث ناامنی ها مرزهای شرقی کشور در دیدار با نواز شریف بلافاصله از لزوم مقابله با گروه های تکفیری – به عنوان اصلی ترین عامل ناامنی های جنوب شرق کشور- یاد می کنند که قابل تامل می باشد. این در حالیست که برخی دولتمردان در هفته های اخیر از مواجه و طرح نقش وهابیت و نقش تفکرات تکفیری در مسائل امنیتی سیستان و بلوچستان به شدت پرهیز می کنند و از اساس با طرح این موضوعات امنیتی با نگاه به نقش وهابیت نیز مخالفت های را ابراز کرده اند.

پیش از این هم در بیانیه هشدار آمیز دکتر حسنعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نسبت به حذف کلید واژه "وهابیت" از ادبیات امنیتی سیستان و بلوچستان هشدار داده است که نشان می دهد، نگرانی ها درباره فهم اشتباه مسائل امنیتی سیستان و بلوچستان به افکار عمومی نیز کشیده شده است. به همین دلیل طرح این موضوع توسط رهبر معظم انقلاب به نحوی حاوی پیام به داخل کشور نیز محسوب می شود.

با توجه به این واقعیت ها، انتظار می رود دولتمردان هم با اصلاح رویکرد نادرست خود در قبال ناامنی های شرق کشور که ناشی از برداشت سطحی و برخی اطلاعات اشتباه است، تاکیدات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه تصمیمات و اقدامات خود قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از تو به یک اشاره از ما به سردویدن
مرگ بر تروریست هرجایی که فعالیت دارن
مرزهای شرقی را دریابید
پاکستانی ها شاید بیشتر از برخی مسئولین حرف آقارو گوش کنن
متاسفم برای بعضی ها
درود بر تفکر رهبری
مسئولین ما باید این پیام هارو دریافت و اجرا کنن