جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۶

پشت پرده غیرنظامی حضور تروریست‌ها در مناطق صعب‌العبور بلوچستان

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 417040
انهدام یکی از گروه های تروریستی مورد حمایت مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی کشورهای بیگانه در ارتفاعات منطقه "قصرقند" یکبار دیگر توجه جامعه تحلیلی و امنیتی کشور را به مسئله "امنیت پایدار" در سیستان و بلوچستان جلب کرده است.
پشت پرده غیرنظامی حضور تروریست‌ها در مناطق صعب‌العبور بلوچستان
به گزارش جهان نيوز، گوشه های از دستاوردهای اخیر امنیتی گرچه در رسانه ها کم و بیش مطرح شده ولی در بیان این دستاوردها تنها به مسائل نظامی و اطلاعاتی اشاره شده و از یک جنبه مهم اجتماعی و مردمی دستاورد اخیر امنیتی غفلت شده است.

اخبار منتشر شده حاکی است که گروهک "انصار الفرقان" در یک منطقه بسیار خاص جغرافیایی و صعب العبور مستقر بوده و منطقه محل استقرار آنها از لحاظ کم شدن امکان شناسایی و عملیاتی بسیار دارای توجیه امنیتی و اطلاعاتی برای گروهک بوده است.

اما این حضور در مناطق صعب العبور برای تروریست ها یک پشت پرده غیر نظامی بسیار مهم دیگری نیز دارد و آن این است که از زمان آغاز اقدامات راهبردی شهید شوشتری در برقراری "امنیت پایدار" در بلوچستان با استراتژی مردمی کردن امنیت، تروریست ها از نزدیکی با مردم به علت ترس از لو رفتن بیشتر از گذشته ابا دارند.

شهید شوشتری در مدت کوتاهی یک شبکه امنیتی گسترده مردمی در بلوچستان را پایه گذاری کرد که ارتباط مردم با مسئله امنیت و همچنین دستگاه های امنیتی را بسیار هدفمند و هوشمندتر از گذشته کرد. به همین دلیل ارتباط و اعتماد متقابل بسیار مناسب و بی نظیری میان مردم مرزدار، عشایر و مردم اهل سنت در بلوچستان با سپاه پاسداران بوجود آمده که بیش از همه گروه های تروریستی و تکفیری را نگران کرده است.

تروریست های تکفیری در بلوچستان اینک حضور در فضای اجتماعی مردم بلوچ و اهل سنت را حتی در روستاهای بسیار کوچک برای خود تهدید به حساب می آورند و مجبور هستند به شدت از مردم دوری کرده و در مناطق کوهستانی حضور پیدا کنند.

نکته جالب تر آنکه بخش قابل توجهی از شناسایی افراد و مکان مستقر گروهک منهدم شده اخیر توسط خود مردم بومی منطقه صورت گرفته و همچنین در عملیات اخیر علیه این گروهک نیز بسیجیان بلوچ نقش موثری داشته اند.

به اعتقاد کارشناسان اطلاعاتی که رخدادهای امنیتی جنوب شرق را مورد مطالعه قرار می دهند در چند ماه گذشته تا کنون حضور مردم در شناسایی و همچنین حضور موثر و مفید بسیجیان بلوچ در عملیات علیه گروه های تروریستی تبدیل به یک رویه ثابت در سیستان و بلوچستان تبدیل شده است. بی شک این مسئله بر تقویت "امنیت پایدار" در جنوب شرق تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مطمعنا اگر امنیت بیشتر باشه خود مردم این مناطق بیشترین بهره را خواهند برد. امیدواریم این مناطق هم روی امنیت کامل و آرامش رو زودتر ببینه.
مجید مجد
United States
با سلام و احترام در خصوص سیستان و بلوچستان نکاتی چند را به اطلاع دوستان می رسانم البته شاید برخی از دوستان حوزه کاری و تخصصی بنده با موضوع این مطلب را نامناسب بدانند لاکن از انجایی که بر هر ایرانی ممسلمان و متعهد در هر کجای دنیا هم که باشد باید برای اقتدار و وحدت ملی ملت خود تلاش نماید این وجیزه را تقدیم می کنم باشد تا همگان بدانند که ایرانی بودن تنها به اسن و محل تولد و دیگر مشخصات سجلی افراد بستگی ندارد بلکه مهم ان است که در بزنگاههای سیاسی و خطرات مختلف اجتماعی و نظامی هر یک از ما به سهم خود کاری بکنیم اما سخن بنده : وحدت ملی از فاکتورهای مهم قوام و دوام هر ملتی در برابر فرهنگ ها و نظام های مهاجم می باشد و در این حالت دیگر مرزهای مختلف دینی و سیاسی و حتی مرزهای دشمن ساخته نیز باید رنگ ببازد و جای خود را به یکرنگی و همدلی بسپارد و این همان اصلی است که در شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی نمود داشت .همانگونه که اشاره شد دشمنان این مرز و بوم همیشه به مناطق مختلف کشور که در ان می توانستند زمینه ها و جای پای مناسبی برای خود پیدا کنند لحظه ای در اقدام به عملیات تروریستی و درگیری با ماموران حافظ امنیت کشور درنگ را جایز نمی دانستند که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نمونه های زیادی را می توان دید از جمله : در کردستان و گنبد و خوزستان و بخصوص در سیستان و بلوچستان . سیستان و لوچستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و ترکیب جمعیتی و مذهبی ان همیشه دندان طمع دشمنان را تیز کرده است و تاکنون ما شاهد انواعی از مقابله های دشمنان در زمینه های نظامی و قاچاق مواد مخدر و ترور و انفجار بوده ایم اما همگان بدانند:
الف: سیستان و بلوچستان پاره تن اسلام و ایران و انقلاب اسلامی است .
ب: برادران اهل سنت و شیعه ما در ان استان و خطه همیشه در صف اول مقابله با اشرار سیاسی و قاچاقچیان مواد مخدر بوده اند و خون شیعه و سنی با همدیگر ادغام شده و خط وحدت و همدلی را ترسیم کرده اند هنوز شهادت شهید شوشتری و پاسداران انقلاب و سرسلسله شهیدان اهل سنت شهید جنگی زهی را از یاد نبرده ایم .در هر صورت دشمنان با ساختن و سازماندهی گروهک هایی مانند: جند الشیطان و انصار الفرقان و ...و همین تلاش ها برای همه ما نوید این موضوع را می دهد که روزبروز بر دوری این عناصر افزوده شده و کشور در پناه وحدت و همدلی بین اقشار مختلف مردم ایران از شرق تا غرب و از شما تا جنوب در امنیت کامل خواهد بود و مردم غیور سیستان خود پاسدار حریم کشور در ان خطه مهم و استراتژیک هستند .با تشکر .
مجید مجد دانشجوی دکتری اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا
حیدر
شادی روح شهید شوشتری و تمام شهدای سیستان صلوات
me
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر پاکستان.بدبخت بیچاره کلاهک هسته ای داره مثل سگ از آمریکا میترسه.تو اون جریان گشته شدن چندتا از سربازای ارتش پاکستان غرامت گرفت از آمریکا(بهتر بگیم عربستان) گذاشت محموله های سوخت ناتو رد شه
توفیقی از قزوین
مزدوران استکبار بدانند ایران جایی برای مانور آنان نخواهد بود و ملت ایران (از ما شیعیان تا برادران عزیز سنی )همه و همه نعمت امنیت و زندگی در اتحاد و صلح و صفا را قدر شناخته و مانند سدی محکم مقابل آنان ایستاده و نوکران استکبار را به قعر جهنم خواهیم فرستاد
Iran, Islamic Republic of
انشاالله همه دست بدست هم دهیم میهن خویش را کنیم آباد
یک مشخصه هست تو همه ی ایرانیان که ایرانی هستیم
پس برای پیشرفت جای جای کشور باید کوشید