چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۳
۱۰

چرا روس‌ها در پرونده اوکراین با عربستان برخورد خواهند کرد؟

دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب: 359940
آمریکا همواره یک برگ بازی برای جبران کمبود انرژی و یا تنظیم بازار به نام عربستان دارد، کارت بازی که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها یکبار دیگر قصد استفاده از آن را دارند
چرا روس‌ها در پرونده اوکراین با عربستان برخورد خواهند کرد؟
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: سیر تحولات اوکراین همچنان به نفع روسیه ادامه دارد و آمریکا و متحدانش در ازای گسترش نفوذ و حتی گسترش سرزمینی روسیه در شرق اروپا تنها به تحریم برخی چهره‌های نزدیک به پوتین بسنده کرده‌اند.

ابزار تحریم گرچه به نظر می‌رسد که با شدت بیشتری بعد از این علیه روسیه ادامه پیدا کند، ولی پوتین و همراهانش در تحولات اوکراین فواید استراتژیکی را کسب نموده‌اند که تاکنون تاثیر و اجرای تحریم‌ها چندان در معادله هزینه-فایده آن‌ها تاثیر راهبردی را نگذاشته است.

بزرگترین مانعی که آمریکایی‌ها در مواجه با روسیه همچنان راه حلی برای آن نیافته‌اند در این گزاره قابل خلاصه شده که چگونه می‌توانند تاثیر واکنش روسیه در حوزه انرژی را مهار و آسیب پذیری واکنش های پوتین را در این حوزه کم کنند؟

روسیه بی شک یکی از موثرترین بازیگران حوزه انرژی است که علاوه بر درآمد سرشار از این حوزه، قدرت نظامی و ژئوپولتیکی اش مواجه با این کشور را برای آمریکا و متحدین غربی‌اش  بسیار سخت کرده است.

همزمان با تحریم ایران در حوزه نفت، با وجودی که آمریکایی‌ها توانسته‌اند بازار انرژی جهان را از لحاظ میزان تولید و قیمت به کمک متحدین خود کنترل کنند؛ به نظر می‌رسد شوک‌هایی که از طرف بازیگری قدرتمند مانند روسیه به راحتی در حوزه انرژی قابل اعمال شدن است، مهارشدنی نیست.

در این میان آمریکا همواره یک برگ بازی برای جبران کمبود انرژی و یا تنظیم بازار به نام عربستان دارد، کارت بازی که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها یکبار دیگر قصد استفاده از آن را دارند.

شاید به همین دلیل است که علی النعیمی وزیر نفت عربستان اعلام کرده که کشورش آماده است در صورتی‌که بحران اوکراین تشدید شود و در نتیجه آن اختلاف‌های آمریکا و روسیه بالا بگیرد، کمبود نفت‌خام در بازار جهانی را جبران کند.

النعیمی اعلام کرده با توجه به اینکه عربستان بزرگترین عرضه کننده نفت خام در جهان است در حال حاضر به صورت روزانه ۹.۶ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و توانایی افزایش تولیدات را به روزانه ۱۲.۵ بشکه را دارد.

این در حالیست که روسیه اگر قرار باشد بازار انرژی را تحت تاثیر قرار بدهد، قطعا اقدامات عربستان را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

روس‌ها در پرونده سوریه شیب اختلافات‌شان با آمریکا و عربستان را به شدت افزایش داده‌اند ولی این تقابل در سطح یک تقابل نیابتی باقی مانده است.

این در حالیست که رفتار روسیه در پرونده اوکراین نشان داده است که حساسیت و اقدامات روس‌ها در این پرونده با سوریه متفاوت است. این تفاوت در آن مسئله است که در پرونده سوریه روس‌ها گزینه‌هایی را برای انعطاف در نظر گرفته‌اند ولی در تحولات اوکراین هر چه تاکنون مشاهده شده عدم انعطاف پوتین را نشان می‌دهد؛ ضمن آنکه به لحاظ اهمیت راهبردی و ژئوپولتیک نیز بحث اوکراین با بحث سوریه برای روسیه قابل قیاس نیست و اوکراین بخش قابل تاملی از امنیت ملی روسیه را شکل می‌دهد.

از سوی دیگر نیز از آنجایی که اقتصاد روسیه بخش اعظم آن بر پایه صادرات انرژی قرار گرفته، دولت پوتین در این زمینه نه تنها با عربستان بلکه با اروپا و آمریکا هم نمی‌تواند تساهل و تسامح داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چون کارشون کلا درسته
ممنون بابت این تحلیل
مرگ بر آل سعود
ظالم با ظالم درگیر شه کلا خوبه
samii
باسلام
اگرروسهاتوانایی داشتنددراین 24 سال اخیرتمام ارث بابای شوروی سابق رانمیخوردند
....
ولی بایددقت کردغرب اوبامانیست
...
زنده باد پوتین قدرتمند و با ابهت و زنده باد روسیه با عظمت و مرده با آل سعود سوسمار خور.
United States
سیاست های روحانی در کل به نفع غرب و به ضرر مردم ایران هست
Iran, Islamic Republic of
عزیز من این روس ها از همه بد ترن.نمیدونم چرا این سایت داره از روسیه حمایت میکنه؟همین روسیه بود که پاره های تن این کشور رو جدا کرد.همین ها بودند مردم تبریز رو قتل عام کردن.همین ها بودن حرم امام رضا رو به توپ بستن.آدمو بغض میگیره
مهدی
دولت ما هم باید سعی کند تا عربستان و اروپایی ها را در این زمینه با کمک روسیه تنبیه کند .
دولت تدبير در حال حاضر با شيب تند به سمت تعامل با كل دنيا(منظور آمريكاو دو سه تاكشور اروپاي غربي) در حال تعامله, لذاماا نتظار داريم كه: تنبيه پيشكش!! در حمايت از غربيها توليد نفتشون رو بالا نبرن يه موقع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
لعنت بر آل سعود و خواست خداست که دشمنان ایران اسلامی بدست قدرت های دیگر از بین می روند مانند صدام . طالبان . و انشا . . . آل سعود در آینده ای نزدیک . ضمنا از سایت جهان برای تحلیل های خوبش ممنونم