جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۰

اختلافات‌درونی و ضعف‌استراتژیک تکفیری‌های‌سوریه

سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 358914
نکته اساسی این قسمت سخنان فورد است که گفته، مخالفان داخلی و خارجی سوریه، به رغم توافق بر سر برخی مسائل، از جمله کنار رفتن اسد از قدرت، اختلافات بسیاری دارند.
اختلافات‌درونی و ضعف‌استراتژیک تکفیری‌های‌سوریه
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: اینک ارتش سوریه در آستانه پیروزهای بزرگ در برابر ترویست ها می باشد و صحنه نبرد میدانی در اختیار و عمل ارتش بشار اسد است. این مسئله به اینجا هم ختم نشده و چند روز دیگر بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند و غربی‌ها کاملا پذیرفته‌اند که او یک‌بار دیگر با رای بالایی رئیس جمهور سوریه این‌بار دل انتخابات و صندوق رای خواهد شد.

کشورهای عربی حامی مخالفان نیز کاملا منفعل می‌باشند، قطر از بازی کنار گذاشته شده و عربستان نیز مجبور به برکناری بندر بن سلطان مسئول پرونده سوریه شده است.

آمریکایی‌ها نیز در مواجه با این فضا اقدام نظامی خاصی نمی‌توانند انجام بدهند و تنها به برخی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک بسنده کرده‌اند.

در آخرین این اقدامات منفعلانه منابع وابسته به وزارت خارجه آمریکا ضمن توصیف کردن ائتلاف مخالفان سوریه به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه اعلام کردند که واشنگتن قصد دارد نمایندگی دفاتر ائتلاف مخالفان سوریه در ایالات متحده را به عنوان یک "هیأت دیپلماتیک" به رسمیت بشناسد و همانند سفارت دمشق به این دفاتر رسمیت ببخشد.

وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه اعلام کرده در عین حال این ائتلاف حق اعطای مصونیت دیپلیماتیک، حق پس گرفتن ساختمان و کنسولگری‌های سوریه در واشنگتن را ندارد.

همچنین وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تقویت همکاری و هماهنگی با کشورهای هم پیمان آمریکا در منطقه به منظور افزایش حمایت از مخالفان میانه‌رو سوریه اعلام کرد که واشنگتن تصمیم دارد برای مخالفان سوری به تجهیزات غیر مرگبار به ارزش ۲۷ میلیون دلار ارسال کند.

با این وجود رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در سوریه که در چند سال اخیر یکی از موثرترین افراد در آمریکا در پرونده سوریه محسوب می شد، گفته است: مخالفان سوریه در کشورهای مختلف، با رویکردهای متناقضی گرد هم جمع شده‌اند و از رهبری و تشکیلات واحدی برخوردار نیستند و این شکاف و عمیق باعث شده است که در بیشتر موضوعات با هم اختلاف نظر داشته باشند و دخالت کشورها از جمله عربستان و آمریکا برای متحد کردن آنها تاکنون راه به جایی نبرده است.

وی افزود: تشدید اختلافات مخالفان خارج‌نشین با گروه‌های مسلح فعال در سوریه و همچنین درگیری نظامی این گروه‌های مسلح با یکدیگر بیانگر اختلافات طرف‌های خارجی حامی تداوم بحران سوریه است.

این در حالیست که تاکنون گروه های تروریستی مانند داعش و النصره تاکنون ده ها نفر از خود را به هلاکت رسانده اند.

اما نکته اساسی این قسمت سخنان فورد است که گفته، مخالفان داخلی و خارجی سوریه، به رغم توافق بر سر برخی مسائل، از جمله کنار رفتن اسد از قدرت، اختلافات بسیاری با یکدیگر دارند.

به تعبییر دیگر برکناری و کنار رفتن اسد از قدرت به تنهایی نمی تواند آنقدر مسئله بنیادینی باشد که بتواند گروه های مخالف سوریه را در یک مکان و گفتمان قرار دهد.

به تعبییر ساده تر در صورت کنار رفتن اسد همچنان اختلافات وجود خواهد داشت و هیچ آینده روشنی برای سوریه مخالفان نمی توانند ضمانت بدهند.

در ارزیابی اطلاعاتی غربی نیز گاهی به صراحت اشاره شده است که کنار رفتن اسد مسئله ای که موجی از تشدید اختلافات و بحرانی تر کردن مسئله سوریه را به دنبال خواهد داشت.

این سخنان رابرد فورد دقیقا این ضعف استراتژیک را اشاره می کند که هم ماندن اسد و هم کنار رفتن اسد برای بسیاری از مخالفان فوایدی را در بر نخواهد داشت.

این دست از مخالفان بیشتر کشورهای غربی می باشند که جایگزین مناسبی به جای اسد ندارند و از آن طرف هم نمی توانند شاهد جایگزینی گروه های تندرو تکفیری و القاعده به جای اسد باشند زیرا در آن صورت منافع آن بسیار بیشتر در خطر خواهد بود.

در حالیکه تهران، دمشق و مسکو در پرونده سوریه هماهنگ و با کمترین اختلاف در حال کسب پیروزهای دیپلماتیک و میدانی می باشند جبهه غربی در سوریه به یک بازی باخت – باخت در حال تن دادن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدايا ظالمين را به خودشان مشغول گردان
چه حیوونایی هستن باز این تکفیری ها
انشالله به زودی تموم می شن این تکفیری های ادمکش
Iran, Islamic Republic of
با عرض معذرت واژه " ان شاء الله" درست مي باشد.
United States
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین...
الهی آمین هزاربار
Iran, Islamic Republic of
سوریه یه زودی پیروز جنگ با تکفیری ها هستند انشاالله
اسد در سوریه ماندنی است
علی دوست
Iran, Islamic Republic of
این اختلاف در دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی ایران هم وجود دارد . این بخاطر ماهیت حیوانی دشمنان ماست . درندگان هیچ وقت آشتی بنیادین با یکدیگر ندارند و در اولین فرصت که هزینه و خطر حمله را ناچیز ببینند یکدیگر را می درند .
اسلام همه جا پیروز انشاالله