شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۶

تدبیر زیرکانه حزب‌الله برای تعیین رئیس‌جمهوری لبنان

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 358364
بررسی تحولات سیاسی لبنان در چند هفته اخیر نشان می دهد که حزب الله بسیار موفق بوده و پس از نقش آفرینی در تشکیل دولت و حضور وزرای حزب الله در کابینه و همچنین صدور بیانیه کابینه جدید و تاکید بر نقش مقاومت در لبنان اینک حزب الله در تعیین رییس جمهور نیز نقش محوری پیدا کرده است.
تدبیر زیرکانه حزب‌الله برای تعیین رئیس‌جمهوری لبنان
گروه بین الملل جهان نيوز: در حالی که حوادث سوریه و ورود حزب الله به معادلات نظامی و اطلاعاتی به سوریه نشان داد که این عضو محور مقاومت توانمندی های فوق العاده ای در حوزه سخت و نیمه سخت دارد ولی تحولات انتخاب رئیس جمهور در لبنان نیز نشان می دهد که حزب الله یک بازیگر تمام عیار سیاسی نیز است.

ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل که چند هفته قبل بخشی از آن منتشر شد، نشان می دهد که حزب الله به نسبت قبل از ناآرامی ها در سوریه به شدت قوی تر و ورزیده تر شده است.

این در حالی است که دستگاه های اطلاعاتی غربی و عربی در ماه های اول تصور می کردند که حزب الله با ورود به تحولات نظامی سوریه علاوه بر اینکه در حوزه نظامی تضعیف خواهد شد در لبنان نیز در حوزه سیاسی تضعیف خواهد شد.

بررسی تحولات سیاسی لبنان در چند هفته اخیر نشان می دهد که حزب الله بسیار موفق بوده و پس از نقش آفرینی در تشکیل دولت و حضور وزرای حزب الله در کابینه و همچنین صدور بیانیه کابینه جدید و تاکید بر نقش مقاومت در لبنان اینک حزب الله در تعیین رییس جمهور نیز نقش محوری پیدا کرده است.

گزینه مدنظر حزب الله برای ریاست جمهوری، میشل عون، رئیس جریان آزاد ملی لبنان است که علاوه بر داشتن حمایت ۸ مارس می تواند از برخی گروه های داخل ۱۴ مارس نیز تحت شرایطی یارگیری کند.

حزب‌الله، میشل عون را نه به عنوان بهترین گزینه دلخواه بلکه به عنوان گزینه مطلوب در شرایط فعلی برای جلوگیری از ایجاد خلا سیاسی گزینه ریاست جمهوری می داند.

از سوی دیگر گروه ۱۴ مارس به دنبال ریاست جمهوری سمیر جعجع مارونی است که سوابق سیاسی و تروریستی اش وی را تا پای اعدام نیز کشانده است.

چنانچه حتی احمد جربا رئیس ائتلاف معارضان سوری در تماس تلفنی با سمیرجعجع رئیس حزب «القوات اللبنانیة» ابراز امیدواری کرد که وی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان پیروز شود.

احمد جربا که خود را نماینده مردم سوریه می داند، گفته است: ملت سوریه از راه‌یابی شما به «قصر بعبدا» خوشحال خواهند بود.

بنا بر بیانیه‌ای که دفتر اطلاع رسانی سمیر جعجع صادر کرد وی از آنچه که «احساسات شرافت‌مندانه» جربا خواند، تشکر کرد و افزود: «ما با تمام وجود در کنار ملت سوریه هستیم».

با این وجود تاکنون پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید دو جلسه تشکیل داده است که جلسه نخست چهارشنبه دو هفته گذشته (۲۳ آوریل/ ۳ اردیبهشت) برگزار شد .

در این جلسه پارلمان لبنان با حضور ۱۲۴ نماینده از ۱۲۸ عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما نهایتا در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

همچنین در این جلسه "سمیر جعجع" رییس حزب نیروهای لبنانی و نامزد گروه ۱۴ مارس، تنها ۴۸ رای کسب کرد و مغلوب ۵۲ برگه سفید و بویژه ۵ رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

جلسه دوم نیز چهارشنبه گذشته ۱۰ اردیبهشت/۳۰ آوریل، برگزار شد اما به حد نصاب نرسید، در این جلسه تنها ۷۶ نماینده وارد صحن مجلس شدند.

در این میان عدم به حد نصاب رسیدن مجلس در جلسه دوم با تدبیر حزب الله صورت گرفت که با رایزنی با دیگر اعضای گروه ۸ مارس پارلمان لبنان را از حد نصاب انداختند.

اقدام زیرکانه حزب الله و گروه ۸ مارس این پیام را به ۱۴ مارس منتقل کرد که تنها گزینه برای انتخاب ریاست جمهوری لبنان گزینه توافقی است و تنها بخشی از گروه های سیاسی نمی توانند به تنهایی رئیس جمهور همه لبنان را تعیین کنند.

با این حال، نبیه بری رئیس پارلمان، چهارشنبه آینده (۷ می/۱۷ اردیبهشت) را زمان برگزاری جلسه سوم تعیین کرد.

بر اساس اعلام رییس مجلس لبنان، جلسات دوم و به بعد با حضور دو سوم نمایندگان (۸۶ نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات بعدی هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی ۶۵ رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

در حالی که ناظران معتقدند که تمدید دوره ریاست جمهوری «میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی به دلیل مخالفت های گسترده گروه ۸ مارس و ۱۴ مارس و همچنین «بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان تقریبا محال به نظر می رسد، نمایندگان لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند.

گفتنی است، دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان، رئیس جمهور فعلی لبنان ۲۵ می (۴ خرداد) به پایان می رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین روتن
Iran, Islamic Republic of
فان حزب الله هم الغالبون
اکبر
Iran, Islamic Republic of
درود بر حزب الله سربلند و زیرک
درود و سلام خدا بر مجاهدان راه حق
درود و سلام خدا بر رزمندگان حزب الله
درود و سلام خدا بر سید مؤمن عربی،
نواده روح الله سید حسن نصرالله
درود بر حزب خدا و مبارز با رژیم غاصب صهیونیستی
مرگ بر اسرائیل
سید سجاد
درود بر حزب الله
دورد خداوند بر حزب الله
فرامرز
ماشاالله...حزب الله