يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
حجت الاسلام قرائتی:

نتوانستیم حلاوت‌قرآن را به کام‌جوانان بنشانیم

کامل ترین سبک زندگی اسلامی در عمق آیات قرآن نهفته است
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب: 358000
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه کامل ترین سبک زندگی اسلامی در عمق آیات قرآن نهفته است، گفت: باید در راستای برقراری جلسات تفسیر قرآنی مطابق با نیاز جامعه امروز و پاسخگو به نسل جوان بکوشیم چراکه کامل ترین سبک زندگی اسلامی در عمق آیات قرآن نهفته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی عصر چهارشنبه در دومین همایش از سلسه همایش های میراث ماندگار ویژه بزرگداشت مقام علمی و معنوی حضرت آیت الله طیب در مدرسه چهارباغ اصفهان اظهار داشت: زمانی که برای نخستین بار تفسیر اطیب البیان نگاشته آیت الله طیب را مطالعه کردم شیفته این کتاب شدم و ۳۰ دوره از این تفسیر را خریداری و به اطرافیان هدیه دادم.

وی با بیان اینکه از خود آیت الله طیب شنیده ام که این تفسیر را با عنایات امام زمان (عج) نگاشته اند، افزود: تفسیر ایشان امتیازات و نوآوری های خاصی دارد که من از برخی از آنها در نگارش تفسیر نور استفاده کردم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه جای خالی آیت الله طیب پرشدنی نیست، تاکید کرد: اگر آیت الله طیب ۲۳ جلد کتاب تفسیر نگاشته، این انتظار می رود که هر ۲۰ طلبه نیز یک تفسیر بنویسند چراکه بدین شکل طلاب، دانشجویان و مریدان ایشان می توانند راه وی در زمینه تفسیر قرآن را ادامه دهند.

از گام نهادن در راه قرآن غفلت کرده ایم

وی با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن بر جدی گرفتن این کتاب آسمانی تاکید داشته اما ما از قدم گذاشتن در راه قرآن غفلت کرده ایم ، بیان داشت: با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان این انتظار می رود که در تمامی مساجد جلسات تفسیر قرآن برپا شود اما این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که تفسیر قرآن به روز و مطابق نیازها و جوابگوی پرسش های نسل کنونی باشد.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه کامل ترین سبک زندگی اسلامی در عمق آیات قرآن نهفته است، گفت: باید در راستای برقراری جلسات تفسیر قرآنی مطابق با نیاز جامعه امروز و پاسخگویی به نسل جوان بکوشیم چرا که کامل ترین سبک زندگی اسلامی در عمق آیات قرآن نهفته است.

قرآن دربردارنده کامل ترین سبک زندگی

وی اضافه کرد: ما بیشتر به تجوید، لغات و یا اقوال درباره قرآن متوسل شده ایم و این در حالی است که راهکارهایی برای تمامی شئون زندگی در قرآن به زیبایی قابل برداشت است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از اینکه یادگیری علم تفسیر قرآنی در برنامه ریزی های درسی برخی حوزه های علمیه بعد از فقه و اصول قرار گرفته است، گفت: اگر آیت الله طیب مرجع تقلید بود پس از فوت دیگر مقلدی نداشت و شاید نام وی تا این حد جاودانه باقی نمی ماند اما تفسیری که وی نوشته همانند تفاسیر دیگری مانند المیزان، نمونه، طبرسی و نمونه های دیگر تا هزاران سال دیگر نیز زنده و جاویدان است.

وی با اشاره به اینکه کتاب انجیل به ۲ هزار زبان ترجمه شده است، گفت: قرآن کریم تنها به ۵۰ زبان ترجمه شده است؛ ما برای تبلیغ صحیح قرآن هنوز کار شاخصی نکرده ایم.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به لزوم برگزاری جلسات قرآنی که بتواند مزه شیرین این کتاب آسمانی را به مردم بچشاند، تاکید کرد: شاید ما به درجه علمی آیت الله طیب نرسیم اما باید تمام تلاش خود را برای نهادینه کردن فرهنگِ توجه و عمل به قرآن به کار ببریم.

وی با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته ایم حلاوت قرآن را به نسل جوان بچشانیم، گفت: کتاب آسمانی قرآن دارای ۲۶۸ قصه است که از آنها می توان برای آموزش به کودکان نیز بهره جست.

رونمایی از چاپ جدید تفسیر اطیب البیان

به گزارش مهر در این مراسم که آیت الله طباطبایی امام جمعه اصفهان، حمید رضا فولادگر وحجت الاسلام سالک نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام بهشتی نژاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام سجادی رئیس دفتر تحقیقات یارانه ای حوزه علمیه اصفهان، دکتر طیب فرزند مرحوم آیت الله طیب و سقائیان نژاد شهردار اصفهان حضور داشتند از چاپ جدید تفسیر "اطیب البیان" نوشته آیت الله طیب و سند سجلی ایشان نیز رونمایی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *