چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۷
۵۵
پیرو حمله هاشمی رفسنجانی به شورای نگهبان؛

حق‌الناس هایی که هاشمی آنها را نمی‌بیند!

سه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 351589
هر چند «حق‌الناس» بهانه حمله به شورای نگهبان شده‌است و هرچند که جناب هاشمی خاطره‌های خود درباره سخنان امام‌خمینی(ره) در دفاع از جایگاه شورای نگهبان را به یاد نمی‌آورند اما این یک حقیقت است که شورای نگهبان از ارکان جمهوری اسلامی است.
حق‌الناس هایی که هاشمی آنها را نمی‌بیند!
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، خبرساز شدن هاشمی رفسنجانی و تیترهای آنچنانی رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه که از میان سخنان وی انتخاب شده‌باشد، دیگر یک رویه معمولی محسوب می‌شود.

از روزهای انتخابات سال ۱۳۸۴ و آغاز علنی موضع‌گیری‌های سئوال‌برانگیز هاشمی و ایجاد تنش با دولت وقت، حدود ۹ سال می‌گذرد. هاشمی رفسنجانی در این سال‌ها یک بار منتقدان رویه‌های غلط دانشگاه آزاد را مخالفانی خواند که «حسود» و «مزاحم» هستند. یک بار دیگر نیز بر «وقف» غیرقانونی دانشگاه آزاد به نفع خانواده خود صحه نهاد.

وی در جریان آغاز و زمینه‌چینی برای اغتشاشات سال۸۸، نامه معروف به نامه «بدون سلام و والسلام» را خطاب به رهبر انقلاب نوشت و از «آتش‌فشان»هایی سخن گفت که در خیابان‌های شهرها دیده شده‌اند! هاشمی در جریان فتنه۸۸ نیز عملکرد مناسبی نداشت و از آن زمان تاکنون بارها رفتارهای سئوال‌برانگیز خود را تکرار کرده است.

اگر چه اینگونه رفتارها چندان جالب نیستند اما یکی از آخرین موضع‌گیری‌های وی، به‌نظر جالب می‌آید. وی طی مصاحبه‌ای با نشریه «مثلث» گفته است:

«هر كسي كه ادعاي پيروي از ولايت مي كند، بايد براي نهادينه شدن اين حرف رهبري در جامعه تلاش كند كه رأي مردم حق الناس است. وقتي يك فقيه و مرجع تقليد اين حرف را مي زند، معنايش اين است كه دست بردن در رأي مردم مثل سرقت از اموال و لباس ديگران است. اين حرف براي مأموران انتخابات در نام نويسي، نظارت، شمردن و اعلام نتايج تكليف مي آورد. حتّي اگركسي با نگاه سياسي و به خاطر مسايل شخصي مردم را از رأي دادن به يك نفر با ردّ صلاحيت محروم كند، با اين حرف رهبري كه يك فتواي سياسي است، دست بردن در حق الناس است. حق الناس هم به گونه اي است كه خداوند نمي گذرد، هر چند از حق خود با يك توبه مي گذرد.»

البته اینکه اکنون جناب هاشمی برای اجرای سخنان رهبری دغدغه‌مند شده‌اند، جای بسی خوشحالی است اما ای کاش ایشان در بحبوحه فتنه۸۸، دوشادوش ملت ایران و در پاسخ به ندای «أین‌عمار»، ضمن برائت جستن از رفتارهای شرم‌آور فتنه‌گران و اغتشاشات ضدانقلاب، حداقل بی‌قانونی‌ها و قلدری‌های فائزه و مهدی هاشمی در کف خیابان‌های تهران را که در تضاد صریح با سخنرانی
البته اینکه اکنون جناب هاشمی برای اجرای سخنان رهبری دغدغه‌مند شده‌اند، جای بسی خوشحالی است اما ای کاش ایشان در بحبوحه فتنه۸۸، دوشادوش ملت ایران و در پاسخ به ندای «أین‌عمار»، ضمن برائت جستن از رفتارهای شرم‌آور فتنه‌گران و اغتشاشات ضدانقلاب، حداقل بی‌قانونی‌ها و قلدری‌های فائزه و مهدی هاشمی در کف خیابان‌های تهران را که در تضاد صریح با سخنرانی رهبر انقلاب در ۳۰ خرداد۸۸ بود، محکوم می‌کردند.
رهبر انقلاب در ۳۰ خرداد۸۸ بود، محکوم می‌کردند.

در هر صورت جالب‌ترین بخش سخنان هاشمی مربوط به نام بردن از «حق‌الناس» است.

هر چند «حق‌الناس» بهانه حمله به شورای نگهبان شده‌است و هرچند که جناب هاشمی خاطره‌های خود درباره سخنان امام‌خمینی(ره) در دفاع از جایگاه شورای نگهبان را به یاد نمی‌آورند اما این یک حقیقت است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ارکان مختلفی تشکیل شده است و در این بین شورای نگهبان، نقشی اساسی دارد.

در هر صورت از باب یادآوری، بخشی از جایگاه «حق‌الناس» در کردار هاشمی را با یکدیگر مرور می‌کنیم تا شاید کلید حل معمای مواضع تازه ایشان را بیابیم.

حق‌الناس و شورای نگهبان

گویا جناب هاشمی فراموش کرده‌اند که علاوه بر ایشان، بزرگان دیگری نیز بوده‌اند که سرمایه عمر، جوانی، زندگی، فرزند و هستی خود را به‌پای انقلاب داده‌اند. اجتماع این بزرگان در شورای نگهبان، اگر چه برای نظام، یک «فرصت» محسوب می‌شود اما ظاهراً از دید برخی افراد، یک «تهدید» است.

از یاد نبریم که همین شورای نگهبان، «مشایی» را هم رد صلاحیت کرد. طبعاً آقای هاشمی در دفاع از مشایی، اقدام به انتقاد از این نهاد مهم حاکمیتی نکرده‌اند اما بهتر است از این پس، برای جلوگیری از شایعات احتمالی، توجه بیشتری به سخنان خویش مبذول فرمایند چرا که کوچکترین انتساب احتمالی به «جریان انحرافی» معادل قرار گرفتن در تندباد انتقادات هشت ساله نسبت به دولت‌های نهم و دهم خواهد بود؛ همان دولت‌هایی که همواره مورد انتقاد شدید آقای هاشمی بودند.

ای کاش جناب هاشمی در باب صیانت از ارکان نظام، قدری مسئولانه‌تر عمل کنند تا مبادا «حق‌الناس» بر گردن‌شان بیفتند چرا که این نظام ثمره خون همین مردمیست که صاحب اصلی «حق‌الناس» هستند.

حق‌الناس و خواب‌های هاشمی

اینکه آقای هاشمی در جای‌جای خاطرات خود از خواب‌های خویش سخن بگویند، از آن جهت قابل تأمل است که هنوز قانونی مبنی بر لزوم اجرایی شدن خاطرات و خواب‌های ایشان نگاشته و اجرا نشده است!

آقای هاشمی باید توجه داشته باشند که انتقال صحیح، کامل، دقیق و تحریف‌نشده وقایع تاریخ انقلاب به نسل‌های کنونی، حق مردم است؛ حقی که مصداق بارز «حق‌الناس» محسوب می‌شود.

حق‌الناس و فرزندان هاشمی

جناب هاشمی رفسنجانی به نیکی می‌دانند که بزرگترین حامی «مهدی و فائزه هاشمی» کسی نیست جز خود ایشان.

یقیناً حضور فائزه و مهدی در اغتشاشات سال ۸۸، خروج فرارگونه مهدی هاشمی از ایران، بی‌اعتنایی چند ساله به حکم احضار دادستانی از سوی مهدی هاشمی، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های فائزه هاشمی علیه ارکان مختلف نظام و همراهی با رسانه‌های ضدانقلاب، مسکوت ماندن بخش نه‌چندان کوچکی از پرونده‌های این دو فرزند دلبند هاشمی رفسنجانی و بسیاری موارد مشابه دیگر، جز با حمایت آقای هاشمی رفسنجانی امکان‌پذیر نبوده است.

یقیناً جناب هاشمی آن‌قدر بر علوم دینی و فقهی تسلط دارند که بدانند چنین رفتاری، مصداق بی‌توجهی به «حق‌الناس» است و یا توجه خاص به این مقوله؟!

حق‌الناس و دانشگاه آزاد

آقای هاشمی! دانشگاه آزاد اسلامی که در موارد
اینکه شما نگرانی رهبر انقلاب درباره «حق‌الناس» را در کلام رهبری، خطاب به شورای نگهبان تعبیر کرده‌اید، امریست که جای تأمل بیشتر دارد؛ خصوصاً آنکه سابقه چند سال گذشته شما نشان می‌دهد که سخنان رهبر معطم انقلاب، ممکن است مصداق دیگری داشته باشد.
پرشمار، ضمن استفاده از امکانات دولتی و شهریه‌های دانشجویان، تبدیل به ستاد انتخاباتی شما و حامیان‌تان شده است، محلی برای نگرانی محسوب نمی‌شود تا در آنجا نیز ندای نگرانی برای «حق‌الناس» سر دهید؟

حق‌الناس و آرای مردم

آقای هاشمی نیک می‌دانند که آرای مردم «حق‌الناس» است. در چنین شرایطی، اگر فردی به محض شکست خوردن خود یا حامیانش در انتخابات، علم ادعای «تقلب» را بلند کند و رأی ملت را زیر سئوال ببرد، «حق‌الناس» را پایمال نکرده است؟

آقای هاشمی! اگر کسی قبل از انتخابات، شائبه وقوع تقلب را مطرح کند و ضمن تشویش اذهان عمومی، باعث نقش بستن لبخند رضایت بر لبان دشمنان قسم خورده ملت شود، می‌تواند مدعی نگرانی برای «حق‌الناس» باشد؟

حق‌الناس و حق امنیت

جناب هاشمی مستحضر هستند که «امنیت» می‌تواند مهمترین نعمت خداوند به بندگانش باشد. سئوال این است که آیا سلب امنیت مردم، مصداق پایمال کردن «حق‌الناس» نیست؟

چرا زمانی که فتنه‌گران، امنیت جان و مال و ناموس ملت را طی اغتشاشات سال ۸۸ با خطر مواجه کردند و حتی به صفوف نمازگزاران ظهر عاشورا یورش بردند، جناب هاشمی نگران «حق‌الناس» نشدند؟

حق‌الناس، بی‌احترامی به دانشجویان، بی‌احترامی به امام راحل(ره)

متأسفانه طی چندین نوبت، در بین ملاقات‌های رنگارنگ، عجیب، بعضاَ نمایشی و سئوال‌برانگیز آقای هاشمی با گروه‌های ساختارشکن، غیرقانونی و منحل شده، انجمن‌های به‌اصطلاح دانشجویی نیز حضور داشتند؛ انجمن‌هایی که رسماً در میانه میدان هتک حرمت به تصویر امام خمینی(ره) در اغتشاش ۱۶ آذر ۸۸ حضور داشتند. انجمن‌هایی که برخلاف برخورداری از تعداد کم‌شمار، خود را معادل جامعه چندین میلیونی دانشجویان کشور می‌دانند.

از سوی دیگر بی‌توجهی هاشمی رفسنجانی به بیانیه‌های اعتراضی متعدد دانشجویان، که رفتارهای ساختارشکنانه هاشمی را مورد انتقاد قرار می‌دهند، رویه ثابت وی محسوب می‌شود.

کاش جناب هاشمی قدری هم نگران حقوق دانشجویان باشند؛ حقوقی که نمی‌تواند «حق‌الناس» نباشد.

آقای هاشمی، شما مرجع تعبیر سخنان رهبری هستید؟

آقای هاشمی! تا انجا که می‌دانیم، شما مرجع تعبیر سخنان رهبر معظم انقلاب نیستید. البته خاطرات شیرین شما از امام خمینی(ره) که از قضا برخی از آنها جز خودتان، شاهد دیگری ندارد، ما را به بیانات‌تان علاقه‌مند کرده است؛ اما لطفاً اجازه دهید تا سخنان رهبر انقلاب را از زبان خودشان بشنویم و تعبیرش را در میان کلام ایشان بجوئیم.

اینکه شما نگرانی رهبر انقلاب درباره «حق‌الناس» را در کلام رهبری، خطاب به شورای نگهبان تعبیر کرده‌اید، امریست که جای تأمل بیشتر دارد؛ خصوصاً آنکه سابقه چند سال گذشته شما نشان می‌دهد که سخنان رهبر معطم انقلاب، ممکن است مصداق دیگری داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شادی حاجی خاطره سه سال دیگه تموم می شه ...
فعلا بذار خوش باشه ،
کسی با خوشی ایشون کاری نداره مشکل اینه ایشون برای خوشی سیخونک به دیگران حتی دولت اصلاحات میزنه و همه رو ناخوش میکنه!
ناشناس
همین مردمی که نگذاشتند بساط دولت قبل ادامه پیدا کنه همین مردم دوباره به روحانی رای خواهند داد و مطمئن باش به هرکی رای بدهند به امثال احمدی نژاد رای نخواهند داد یک جوری میگی انگار 8 سال چه ابادانی کردند نه دیگه تموم شد
mojtaba
همچین اسمت رو گذاشتی "ناشناس" حالا ما گفتیم چی میخوای بگی!!!!

دیگه از متنی که نوشتی کاملا شناسایی شدی برادر...
ناشناس
نکنه شماکه مثلا مجتبی هستی کاملا معلوم شد که کی هستی ؟ حالا مشکل شما اینه که کامنت من اسم نداره؟ اگه اسم میداشت دیگه جنابعالی مشکلی نداشتی؟برادر من مطلب رو بخون جواب من رو بده اگه حرفی داری حالا برای اینکه شما هم فکرت دیگه مشغول نباشه اسم من جواد یا حسین یا هر اسم دیگه اینجوری خوبه؟
شما به جای مردم حرف نزن قربان، همین الان بعد 6 ماه که گذشته پاشو برو مازندران که 90 درصد به روحانی رای داد، ببین سال 96 به احمدی نژاد رای میدن یا روحانی، دوسم داشتی خودتو بخواب بزنه تا سال 96 بیدار شی با شوک انتخابات
ناشناس
ولی اگر شما به جای مردم مازندران حرف بزنی اشکال نداره ؟خیلی انتظار میکشید که دوباره دوران بدبختی و دعوا و تفرقه و اختلاف برگرده؟ برادر من چرا به مردم مازندران توهین می کنی؟ یعنی این مردم همین جوری 6 ماه نگذشته تغییر رای دادند؟ نه عزیزم ما هم در این کشور زندگی می کنیم اتفاقا فامیل مازندرانی هم داریم اره برادر بیشتر مطالعه کن
احمدی نژاد تاریخ مصرفش تموم شده
خیلی مطمئن نباش ، یه سر تو جامعه بزن تا بفهمی خیلی ها از رای به روحانی پشیمونن .
اتفاقا روحانی تنها رییس جمهوری خواهد بود که 4 سال بیشتر حکومت نمیکنه فقط یه دور.میگی نه نگاه کن
مردم میخواستن هم نمیتونستن به احمدی نژاد رای بدن چون دیگه نمیتونست کاندیدا بشه
شما نگران کلید دولت باش که تو قفل شکسته چپ و راست داره افتضاح به بار میاره!
شهروند
اتفاقا ما هم منتظر 4 سال دیگه هستیم تا به شما و خود احمدی نژاد ثابت بشه دورانش تمام شده و دیگه مردم اشتباه خودشون رو تکرار نمی کنند
Serbia
فعلا دیدیم مردم 16 سال پیش اشتباهشون رو تکرار کردند شما نگران توانایی حافظه خودت و اطرافیان باش!!
اسفندیارش چی شد؟
Iran, Islamic Republic of
مگر اينكه مردم مغز خر خورده باشن كه دوباره به فردي تحت الحمايه انثال هاشمي و خاتمي نامرد رأي دهند.
ناشناس
نه شما به همون احمدی نژاد رای دادی بسه خودت رو همراه جماعت اکثریت نکن اینقدر هم جوش نزن درست میشه بد جوری ناراحتی نه؟
شتر در خواب بیند پنبه دانه
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
تو هم خوش باش
شمس
دولت قبل خود بخود كنار رفت . نيازي به كمك مردم نبود. البته سال 84 آتش فشاني بر آمده از دولت هاشمي و خاتمي بود. نتيجه اين انفجار احمدي نژاد شد
احمدی نژاد پدیده ی سانیسه
Serbia
نــــقـــــــــــــــــــی خسته نباشی!!!
هاشمی اسطوره ای است برای آیندگان آزاد اندیش
هرچه هاشمی را بکوبید محبوبتر میشه چون یکتنه دربرابر استبداد ایستاده است
....
این آقا فقط محبوب اشرافیونه .
منظورت از استبداد عدم تمکین به رای مردم و حمایت از سطل اشغال اتیش زن هاس دیگه؟
تو اینقدرخوابت سنگینه که هنوز استبداد را نفهمیدی بعد به هاشمی قهرمان بد وبیراه میگی
Serbia
کاش من نبودم دعا می کردم ان شا الله خدا استبداد مد نظر شما رو از بین ببره اونوقت باید خم می شدید و فائزه و مهدی رو از محل زندگی تا سر کار می بردید
دادش اگه ما سه سال دیگه صبر کنیم اینا ایران رو دودستی دادن دست کدخدا......
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه این اقای گوینده خودش فرشته ملائکه هاشمی یار ویاور ملت است
حق الناس را همه ما ایرانی ها داریم میکنیم که درست وسط ملک شخصی آیت الله خونه ساختیم و داریم زندگی میکنیم... دیگه تکلیف شورای نگهبان که روشنه!!!!
سعید از زنجان
آقا یا خواهر گرامی بدون شک فرمایشات رهبر عزیز مان را در دفاع از دولت اسلامی آقای احمدی نژاد از رسانهه ملی شنیدید پس با کمی دقت نسبت به دولت قبل با انصاف و وجدان انتقاد نمائید البته دولت قبل درکنار محاسن معایبی هم داشته ولی به اندازه دولت فعلی ودولت های قبل به جز دولت حضرت آقا که بر میگردد به زمان جنگ نخواهد رسید لطفا با بینش کامل بیان انتقاد فرمائید چرا که امام خامنه ای فرمودند دولت اقای احمدی نژاد از اول مشروطه تا الان هم به مراتب بهتر میباشد
ناشناس
مگه حضرت امام از دولت بنی صدر حمایت نکرد ولی بنی صذر سوء استفاده کرد و به کشور و انقلاب خیانت کرد احمدی نژاد دل رهبر رو شکست 11 روز ترک دولت و خونه نشینی برای شما کافی نیست تا متوجه رفتار احمدی نژاد نسبت به رهبر عزیز بشید انتصاب مشایی به عنوان معاون اولی با وجود مخالفت رهبری رو چی می گید و بقیه مسائلی که اینجا مجالی برای گفتنش نیست
سعید از زنجان یاد بابک زنجانی افتادم
110
خدایا امثال هاشمی عزیز را برای این مملکت حفظ بفرما-درود بر روحانی معتدل.
منصور
شهید مطهری: والله هنوز هم معاویه ها وجود دارند...
حمید
چقدر عقده داری اگر یک روز به هاشمی گیر ندی میمیری
مهدی
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر فتنه گر...
این هایی که سخنرانی ها ومجالس را به هم می زنند فتنه گرنیستند؟؟؟!!!!
کیا
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فاسقین
Iran, Islamic Republic of
فعلا كه به كوري چشم هرچي اصولگرا ، مردم با سخنان خاتمي و هاشمي به روحاني راي دادند.
خاتمی فتنه گر خودش در به در دنبال بازیافت خودشه ، بعد تو می گی مردم به خاطر خاتمی بهش رای دادن ؟
خاتمی بدون هیچ رسانه ای خیلی محبوبه
حق الناس و اختلاس 3هزار ميليادي - جق ناس و برداشت غير قانوني براي دانشگاه رئيس جمهور قبلي - حق الناس و مسافرت هاي فاميلي به سازمان ملل - حق الناس وپاداش هاي چند ميليوني رئيس سازمان تامين اجتماعي به بعضي از نمايندگان مجلس - حق الناس و اختلاس درمتاطق ازاد تجاري در دولت قبلي-. آيت الله هاشمي نيز مي بايست به اين امور رسيدگي کند -...
این ها رو از آقازاده معروف بپرس !
علی
Iran, Islamic Republic of
هرچی که زمان احمدی نژاد اختلاص شده رو با هم جمع کنی به پای سرمایه 250 هزار میلیاردی دانشگاه آزاد(ملک خصوصی حاج آقا خاطره ) نمیرسه .
مسعود
همه اتفاقات دو سال آخر احمدي نژاد فقط زير سر اين خاندان بود
اينها همه پولاي ملتو توي مشتشون داشتنو دارن و خواهند داشت
اينا ديدن احمدي نژاد بمونه چيزي براشون نميمونه و همه رو ميرسونه به ملت
هرکسي نخواهد اين مسئله رو قبول کنه معلومه هيچي از سياست و اين فرد نميدونه و يا خودشو به ندونستن زده
ناشناس
کلی خندیدیم ممنون
منتقد هاشمی
هاشمی رو دیگه همه می‌شناسند و همه منتظرند...
منتقد هاشمی
با سلام خدمت مسئولین جهان نیوز.
بنده نسبت به عملکرد شما در مورد اعلان نظرات اعتراض دارم. چرا متن های ارسالی اینجانب که رعایت موازین در آن ها اعمال شده است به طور کامل عیان نمیشود؟
با احترام
تمام این فتنه هایی که پیدا شد سر حق الناس(... بود....منشا این زیاده خواهی ها هم پولهای سرگردان بود....
م
Iran, Islamic Republic of
باسلام
روزگاری من هم یکی از دوستان این فرد بودم ولی در دوران آقای دکتر احمدی نژاد که برنامه هایش را روکرد و شناخت کاملی از او پیدا نمودم
امید وارم خداوند مرگ آبروند را زودتر برایش برساند تا دیگر بار گناهش سنگین تر نشود
به امید روز دیدار در جهان آخرت که دیگر هیچ زور و پشتوانه ای نداری
لااقل از خون شهدا خجالت بکش
جواد
شهرام جزایری رو فراموش کردید که بزرگان اصلاحات شیرینی داد و با کمال میل قبول کردن
میثم
Iran, Islamic Republic of
درامدهای کلان قراردادهای نفتی که م.ه به جیب زد هم حق الناس است .
14 ماه در انگلستان بودن و به قول آقای ه ... برای ادامه تحصیل رفتن و هرماه حدود 14000000 تومان حقوق دانشگاه آزاد گرفتن ...هم حق الناس است !
خیانت به ملت و نظام و مجازات نشدن هم حق الناس است !
حکومت و نظام را برای خود و خانواده خود خواستن با خوی اشرافی گری هم حق الناس است !
...
محمد
من خودفارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستم این دانشگاه هیچ جای دفاعی ندارد مکانی شده است که از ما بهتران بدون زحمت مدرک بگیرند
هاشمی گرفتار "منیت " شده است