جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

صله رحم باعث کاهش اضطراب می‌شود

سه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 351576
یک کارشناس روانشناسی معتقد است: صله رحم باعث کاهش اضطراب اجتماع شده و احساس ایمنی را در افراد به وجود می‌آورد.
به گزارش جهان اعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز و آغاز دید و بازدیدهای نوروزی، اظهار کرد: انسان نیازمند به برقراری ارتباط با دیگران است و شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت‌های انسان از طریق تعامل بین فردی و ارتباطات اجتماعی به فعلیت می‌رسد.

وی تصریح‌کرد: برای ایجاد ارتباط با سایر افراد دین مبین اسلام تاکیدات فراوانی داشته و اسلام علاوه بر ایجاد پیوند وسیع میان تمام افراد بشر، بر برقراری پیوندهای محکم تر میان واحدهای کوچک تر به نام خانواده تاکید می‌کند و رابطه با اقوام و خویشاوندان را تحت عنوان «صله رحم» مطرح می‌کند و ضرورت آن را در آیات و روایات مورد تاکید قرار داده و مردم را نسبت به تبعات قطع پیوند از ارحام هشدار می‌دهد.

این روانشناس خاطرنشان‌ کرد: صله‌رحم زیباترین شکل پیوند و ارتباطات انسانی و تامین کننده و تکمیل کننده یکی از مهم‌ترین ابعاد وجودی انسان یعنی بعد عاطفی اوست، چراکه روان شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی معتقدند که رشد شناختی و اخلاقی انسان در گرو رشد عاطفی اوست، یعنی هر چه قدر که نیازهای عاطفی انسان بیش‌تر تامین شود زمینه برای رشد شناختی و اخلاقی وی بیش‌تر فراهم می‌شود و در نتیجه انسان بهتر و بیش‌تر به خود شکوفایی دست می‌یابد.

وی به اهمیت توجه به صله رحم اشاره و تصریح کرد: انسان همواره نیاز به ایمنی دارد. روان شناسان معتقدند که تامین نشدن این نیاز به سلامت روانی انسان آسیب می‌رساند، چرا که برای رسیدن به مرحله خود شکوفایی نیاز به ایمنی است و اگر انسان احساس ایمنی نداشته باشد نه تنها به مرحله خود شکوفایی نمی‌رسد بلکه ریشه بسیاری از اختلافات روانی از جمله بیماری‌های اضطرابی و مشکلات شخصیتی مانند عدم اعتماد به نفس در انسان شکل می‌گیرد.

نوری با بیان اینکه حفظ پیوندهای خانوادگی می‌تواند احساس طرد شدن را از بین برد، ادامه داد: صله رحم، احساس ارزشمندی را در فرد ایجاد می‌کند و وقتی این نیاز انسان تامین شد، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می‌شود و می‌تواند از توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که در خودش می‌بیند نهایت استفاده را ببرد ولی اگر در این نیاز روانی خللی وارد شود، انسان احساس حقارت، ضعف و نومیدی یا بالعکس احساس خود بزرگ بینی می‌کند و چنین احساسی در واقع دور شدن از واقعیت «خود» است.

این روانشناس تاکید کرد: خانواده‌ها در ایام نوروز توجه خاصی به صله رحم داشته باشند تا فرزندان خود را با این بعد از زندگی آشنا کنند که قطعا در جامعه کنونی برای ارتقاء بهداشت روانی بسیار کارساز خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مملی
به رغم امر دین اسلام به صله رحم که قطعاً حکیمانه و خردمندانه است، متأسفانه صله رحم در بعضی موارد نه تنها از اضطراب انسان نمی‌کاهد بلکه موجب ایجاد و تشدید اضطراب و کدورت و حتی جلو افتادن مرگ می‌شود.
این به خاطر بداخلاقی‌ها و کج‌رفتاری‌ها و انحرافات و خودخواهی‌های بعضی از مردم است که همنشینی و صله رحم با آنها را ویرانگر می‌کند
خدا عاقبت‌مان را ختم به خیر کند
ان شاءالله