چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۳

توصیه‌مهرجویی به‌فیلمسازی‌درباره‌پیامبر(ص)

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 348528
به دوستان فیلم‌ساز توصیه می‌کنم که با ساختن فیلم برای پیامبر اسلام(ص) در پی کسب تجربه نباشند، بلکه وقتی به بینش و درکی از پیامبر(ص) و سینما دست یافتند، به ساختن یک فیلم درباره ایشان بپردازند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، داریوش مهرجویی کارگردان نام آشنای سینمای ایران در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) با تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار داشت: جشنواره پیامبر اعظم (ص) بسیار نیکو و عالی‌ست. این جشنواره فضایی معنوی و روحانی‌ای دارد که حقیقتاً هر کسی که می‌خواهد در آن اثری را بسازد یا بیاورد باید آن‌را درک کرده باشد.

کارگردان فیلم «گاو» ادامه داد: متأسفانه درباره پیامبر(ص) سخنانی گفته شده که به نظر من از شخصیت واقعی ایشان بسیار دور است. این انسان بزرگوار و عزیز شده خدا بسیار روحانی و معنوی بوده است. افکاری بسیار بلند و والایی داشته است. نمی‌خواهم او را فرابشری بخوانم اما واقعاً از بشر سروگردنی فراتر است. از لحاظ اخلاق، منش و رفتار و سخن گفتن و ارتباط با مردم نمونه والای انسانی است. برای او انسانی با انسانی تفاوت نمی‌کند. مقام برای او ارزش و قرب نمی‌آورد. بنابراین در این راه باید اول از همه شخصیت پیامبر(ص) را شناخت. بدون این شناخت حتی قصه هم نمی‌توانیم درباره ایشان بنویسیم و می‌شود همینی که الان اتفاق افتاده است. آن‌قدر با پیامبر(ص) غریبه هستیم، آن‌قدر پیامبر (ص) را از خود دور می‌دانیم که حتی درباره او قصه هم نمی‌توانیم بگوییم.

کارگردان فیلم «هامون» افزود: توصیه من به فیلم‌سازان جوان این است که درباره ایشان مطالعه کنند و به شناخت متقن و قوی از ایشان برسند. پیامبر(ص) انسان معمولی نیست که به راحتی با یک حرکت و رفتار و یا با یک جلسه سخن گفتن شناخته شود. پیامبر(ص) ابعاد متفاوت و گوناگونی دارد. منابع شناختی هم مهم است. این‌که پیامبر(ص) را از چه منبعی باید شناخت؛ به چه کتاب‌ها و دانشمندانی رجوع کرد در این راه بسیار اهمیت دارد. مسئله دیگر این است که پس از رجوع به دانشمندان و خواندن آن کتاب‌ها خودمان باید چه کار کنیم. اندیشیدن درباره پیامبر(ص) بسیار لذت‌بخش است. چون نه تنها از وجود انسانی الهی و روحانی بهره می‌بریم، بلکه یاد می‌گیریم که یک انسان واقعاً چگونه باید زندگی کند، چگونه باید با خانواده‌اش رفتار کند، چگونه باید با مردم جامعه ارتباط داشته باشد.

کارگردان «دایره مینا» در پایان باز به فیلم‌سازان توصیه کرد: به دوستان فیلم‌ساز توصیه می‌کنم که با ساختن فیلم برای پیامبر اسلام(ص) در پی کسب تجربه نباشند، بلکه وقتی به بینش و درکی از پیامبر(ص) و سینما دست یافتند، به ساختن یک فیلم درباره ایشان بپردازند. شاید بتوانیم با ساختن چند فیلم مستند تجربه کسب کنیم اما با ساختن فیلم برای پیامبر باید یک بینش و تئوری خاصی را ارایه دهیم.

شایان ذکر است؛ نخستین دوره جشنواره فرهنگی ـ هنری اهل بیت(ع) با عنوان «جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص)» به همت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و همکاری نهادهای فرهنگی و هنری برگزار می شود. این جشنواره در سه رشته فیلم کوتاه (در سه شاخه انیمیشن، داستانی و مستند)، فیلمنامه و تألیف و ترجمه کتاب به زبان انگلیسی (در دو شاخه سیره پیامبر و پاسخ به شبهات) برگزار خواهد گردید و جوایز ارزنده و بی نظیری به نفرات برتر تعلق خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *