دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰
آیت الله نوری همدانی:

روحانیون در اجتماع حضور فعالی داشته‌باشند

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 346896
مرجع عالیقدر جهان تشیع گفت:‌ حضور در عرصه های اجتماعی امروز برای یک روحانی ضروری است و رسالت روحانیت و فعالان فرهنگی حضور به‌ موقع در عرصه‌های تأثیرگذار و شناخت آسیب‌ها و دشمنان است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شامگاه پنجشنبه آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در جمع علمای شهرستان ری با اشاره به رسالت روحانیون در عصر حاضر اظهار داشت: مطالعه تاریخ دفاع مقدس نشان می دهد که روحانیت چه در پشت جبهه ها و چه در خط مقدم نقش اساسی و محوری داشتند و سبب تحرک در جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند و همین رسالت، امروز در عرصه های مختلف متوجه طلاب و روحانیان پیرو خط امام و رهبری است.

وی افزود:‌ پشتيباني از ولايت فقيه، ايمان قوي و شهادت‌طلبي رمز پيروزي اين رزمندگان بود كه توسط روحانيت و علما در جبهه‌ها ترويج مي‌شد.

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد:‌ حضور روحانيت در جبهه‌هاي جنگ و نبردشان با كفر در كنار ساير رزمندگان جلوه‌اي از تلاش آنها براي پاسداري از اسلام و اصلاح جامعه بود اما بايد دانست كه اصلاح جامعه و پاسداري از ارزش‌هاي انقلاب در روزگار اخير به مجاهدت بيشتري نياز دارد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع بیان کرد:‌ شرط موفقيت يک روحاني، مسلح بودن به علم است و علم در کنار تقوا آن روحاني را مي تواند يک روحاني موفق قرار دهد.

آیت الله نوری همدانی سپس انواع معارف مورد نیاز یک روحانی را برشمرد و اضافه کرد:‌ معارف دینی ۱۰ فصل دارد، معارف اعتقادی، معارف عبادی، معارف اخلاقی، معارف اقتصادی، معارف مدنی، معارف فرهنگی، معارف سیاسی، معارف حکومتی، معارف قضایی و معارف جهادی از فصل‌های این معارف است که روحانیون باید نسبت به ان آگاه باشند.

وی با ذکر حدیثی، توجه روحانیون به مباحث علمی را بسیار مهم و اساسی برشمرد و یادآور شد: نبی مکرم اسلام(ص) در حدیثی فرمودند که هر کس بمیرد و از او یک ورق علمی باقی بماند آن ورق حجابی بین او و آتش جهنم است و این امر اهمیت علم را برای همگان بویِژه روحانیون روشن می سازد.

این مرجع عظام تقلید عنوان کرد: حضور در عرصه های اجتماعی امروز برای یک روحانی ضروری است و رسالت روحانیت و فعالان فرهنگی حضور به‌ موقع در عرصه‌های تأثیرگذار و شناخت آسیب‌ها و دشمنان است و روحانیون و مبلغان پیام رسانانی هستند که پیام الهی، سیره و سنت رهبران دینی و فرهنگ و معارف اسلامی را به مردم می‌رسانند.

وی سپس با تجلیل از عملکرد حجت الاسلام محمدی ری شهری در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان داشت: حجت الاسلام محمدی ری شهری از زمان تصدی مسئولیت حوزه علمیه توفیقات مناسبی را کسب کرده اند که توجه به تعلیم، تحقیق از مصادیق توفیقات این حوزه است.

آیت الله نوری همدانی سپس خطاب به روحانیون، طلبگی را بهترین و مهمترین شغل یک روحانی بیان داشت و افزود:‌ خدا را شاکریم که در بین این همه شغل، شغل طلبگی که مهمترین شغل یک روحانی است به ما عطا فرمود.

این مسئول با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب به طلبگی افتخار می‌کنند، متذکر شد: بارها مدرک دکتری را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادند اما ایشان فرمودند به طلبگی افتخار می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *