جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تیم ملی با «گلریزان» در راه برزیل؟!

يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 345865
سرانجام فدراسیون فوتبال و تیم ملی صاحب اسپانسری با اسم و رسم شد؛ حامیانی که بیشتر به جای استفاده ابزاری از تیم ملی، قصد دارند باری از روی دوش همه "امید فوتبال ایران" در برزیل بردارند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، رفته‌رفته بوی جام جهانی به مشام می‌رسد. سال ۹۲ که تمام شود، همه‌ی هم و غم ورزش ایران می‌شود تیم ملی و جام جهانی. کم‌کم "یار دوازدهم"‌ها از راه می‌رسند تا سهمی داشته باشند در شادی مردم.

در این بین بعضی‌ها می‌شوند صدا و سیما و تا لحظه آخر خبری از همراهی‌شان نیست و حتی هیچ یک از مدیران و معاونان ارشد صدا و سیما و شبکه‌های تلویزیون حاضر به حضور در گردهمایی بزرگ همبستگی با تیم ملی نمی‌شوند و بعضی‌ها هم می‌شوند، بازیگران و هنرمندانی که هیچ دخلی به فوتبال ندارند، اما می‌آیند تا با حمایت نمادین‌شان، همبستگی ملی را برای تیم ملی به وجود بیاورند.

خبر خوشحال کننده دیروز، ورود یکی از بانک‌های خصوصی به کارزار حمایت از تیم ملی بود تا یکی از بزرگ‌ترین دل نگرانی‌های فدراسیون در فاصله ۱۱۴ روز تا جام جهانی برطرف شود. این بار به نظر می‌رسد بر خلاف مرتبه قبلی، سود حمایت از تیم ملی هم برای اسپانسر و هم فدراسیون فوتبال باشد و پیش‌بینی می‌شود دیگر این بار از "فرار" اسپانسر "بی‌نام و نشان" خبری نباشد.

با این حال یک نقطه تاریک دیشب در مراسم همایش "همبستگی از تیم ملی" دیده شد و آن هم راهی بود که یکی از حامیان فدراسیون فوتبال برای درآمدزایی تدارک دیده است؛ نقطه‌ای که در میان هیاهوی مراسم طولانی دیشب گم شد.

شرکت FANAP که از شرکت‌های زیر مجموعه بانک پاسارگاد به حساب می‌آید، شماره‌ای را روی بنرهای تبلیغاتی خود نصب کرده که حکم صندوق کمک دارد. روی این بنرها، "گام اول" حمایت از تیم ملی گرفتن شماره # ۹۰*۷۲۰* است.

اگر این شماره را با هر یک از اپراتورهای تلفن همراه بگیرید، با پیغامی فینگلیش روبرو می‌شود، با این متن: "جام جهانی نزدیکه ... همه‌ی ایران حامی تیم ملی ایران. مبلغ مورد نظر را وارد نمایید:.."

متنی که بعد از ارسال شماره ظاهر می‌شود

فارغ از این که این راه درآمدزایی از قبل با فدراسیون فوتبال چک شده یا خیر، حتما این نوع از درآمدزایی در شأن تیم ملی یک کشور نیست. اگر این شرکت فن‌آوری از این راه سودهای میلیونی یا حتی میلیاردی به جیب باشگاه‌های پرطرفداری مانند استقلال و پرسپولیس ریخته باشد که ریخته، نباید همان راه را که بیشتر به "گلریزان" شبیه است تا "حمایت" برای تیم ملی در پیش بگیرد. سوالی که اینجا مطرح است، این که اگر قرار به گرفتن پول از مردم و حمایت مادی مردم از تیم ملی کشورشان باشد، شاید راه ساده‌تر اعلام شماره حساب از طرف فدراسیون فوتبال بود. آن موقع هم نیازی به برگزاری مراسم رونمایی از اسپانسر تیم ملی نبود و هم این که مردم می‌توانستند با خیالی آسوده در صورت تمایل پول‌هایشان را به تیم ملی بدهند.

به هر روی حمایت مردم از تیم ملی باید مانند هر جای دیگر دنیا معنوی باشد و نه مادی و این وظیفه فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و دولت است که راه‌های مختلف و عرف را برای حمایت مادی از تیم ملی امتحان کنند تا "شأن" تیمی که قرار است در بزرگترین ویترین ورزشی دنیا از حیثیت ایران دفاع کند، بیش از پیش حفظ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *