دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
۲

دستگاه اطلاعاتی عربستان چگونه به تشکیل کابینه دولت لبنان رضایت داد؟

پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 345280
امروز مهمترین ذغدغه امنیتی عربستان بازگشت برخی اعضای فعال عربستانی القاعده در سوریه به داخل این کشور و ترور هدفمند برخی مقامات آل سعود می باشد.
دستگاه اطلاعاتی عربستان چگونه به تشکیل کابینه دولت لبنان رضایت داد؟
جهان نيوز ـ گروه بین الملل: پس از ده ماه چالش های اطلاعاتی و سیاسی کابینه دولت لبنان با ترکیبی تقریبا متعادل میان جریان ۱۴ مارس و ۸ مارس یکبار دیگر شکل گرفت. این کابینه حداقل به مدت ۳ ماه آینده تا انتخابات ریاست جمهوری لبنان، امور اداره این کشور را بر عهده خواهد گرفت. اما جدای از دلایل سیاسی که این روزها درباره آن فراوان بحث شده برای تشکیل این کابینه مباحث مهم امنیتی وجود دارد که قابل تامل است.

یک فرد نزدیک به تحولات میدانی لبنان ارزیابی خود را در اختیار جهان نيوز قرار داده است:

الف:
دولت عربستان اصلی ترین مانع تشکیل کابینه لبنان در این ده ماهه بوده است. دستگاه اطلاعاتی عربستان به رهبری بندر بن سلطان در ماه های قبل معتقد بود که باید تشکیل کابینه جدید را به تحولات سوریه پیوند زد. اما دستگاه اطلاعاتی عربستان اخیرا متوجه شده است که پیوند زدن برخی پرونده های منطقه ای به تحولات سوریه نفوذ منطقه ای این کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس از پیروزهای متعدد ارتش سوریه در تحولات میدانی این کشور دستگاه اطلاعاتی عربستان تاخیر در تشکیل کابینه را عملا به سود و مصلحت همپیمانان خود نمی بیند.

ب: تصویب قانون مجازات اخیر ۲۰ تا ۳۰ سال برای کسانی که با جریانات تکفیری در خارج از عربستان همکاری می کنند شاهد این ماجرا می باشد که ادامه حمایت از گروه های تندرو تکفیری و القاعده در تحولات سوریه علاوه بر ترکیه و قطر موجب تهدید امنیت ملی اینبار با کمی تاخیر در عربستان نیز شده است. امروز مهمترین ذغدغه امنیتی عربستان بازگشت برخی اعضای فعال عربستانی القاعده در سوریه به داخل این کشور و ترور هدفمند برخی مقامات آل سعود می باشد. در این میان استراتژی امنیتی صادرات و تخلیه تروریسم سلفی به خارج از مرزهای عربستان برای جلوگیری از خرابکاری ها آنها در داخل عربستان با ترددیدهای جدی مواجه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر آل سعودی که دستش به خون میلیون ها مسلمان آلوده است
علی
حتما به نفعش بوده