دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

ملک الشعرای تعزیه کیست؟

پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 345231
آیین نکوداشت و اهدا عنوان ملک الشعرای تعزیه ایران به غلامعلی نادعلی زاده متخلص به نادی دامغانی تعزیه سرای نامی کشور با حضور احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران برگزار شد که وی در این مراسم عنوان کرد ارادت شیعیان به سید الشهدا از تولد تا مرگ با آنهاست و زمان و مکان ندارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در راستای آیین نکوداشت هنرمندان عاشورایی تجلیل از تعزیه سرای نامی کشور غلامعلی نادعلی زاده متخلص به نادی دامغانی چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور شعرا و مداحان کشور، حجت الاسلام زائری مدیر مجموعه سرچشمه، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میرزا بابا مطهری نژاد دبیر اجرایی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، محمود سالاری دبیر هنری، نصرالله قادری، محمود فرهنگ، خانواده نادعلی زاده و ... در مجمو.عه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد. احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران نیز دقایقی در این مراسم حضور پیدا کرده و سخنانی درباره این هنرمند ایراد کرد.

در این برنامه میرزابابا مطهری نژاد دبیر اجرایی همایش به ارائه گزارشی از دلائل شکل گیری این برنامه و پرداختن به هنرمندان عاشورایی پرداخت و عنوان کرد: در این همایش تلاش کردیم به دنبال مفهوم مغفول مانده ای به نام هنرمندان عاشورایی برویم و قرار بر این شد تا از اربعین تا اربعین مراسم نکوداشت این هنرمندان در شاخه های مختلف برگزار شود. از آنجا که نقطه شروع فعالیت ما اربعین حسینی بود ممکن است بسیاری از این مجالس خارج از ماه محرم و صفر برگزار شود.

وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس، بنیاد علمی فرهنگی تعزیه، صدا و سیمای مرکز سمنان، موسسه فرهنگی هنری کوکب شب، مجموعه سرچشمه، معاونت اجتماعی شهرداری و اداره کل حوزه هنری از جمله مراکز و نهادهایی بودند که در برگزاری این همایش به ما یاری رساندند.

در ادامه این مراسم نماهنگی با عنوان «شبیه عشق» پخش شد که به معرفی نادعلی زاده با حضور خودش و دیگر هنرمندان تعزیه خوان و رییس فرهنگ و هنر استان سمنان می پرداختند.

حجت الاسلام زائری رئیس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه در این مراسم گفت: این مراسم، بزرگداشت یک شخص نیست بلکه بزرگداشت یک کار و یک جریان مقدس است بنابراین توجه به یک کار پیراسته حرفه‌ای و سالم را مقدم می‌دانستم. تلاش‌های استاد نادعلی دامغانی شایسته تکریم است. در حقیقت حضور همه کسانی که در این مراسم شرکت کرده اند ادای احترام به حضرت اباعبدالله‌الحسین است و خوشحالیم که سیدالشهدا همه ما را در این مکان به واسطه هنر تعزیه دعوت کرده است.

در بخش دیگری از این مراسم احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه در این برنامه حضور پیدا کرده تا شریک در اقدامی تاثیرگذار شود گفت: ابتدا که متوجه برگزاری این مراسم شدم سوال کردم که مناسبت این برنامه در این ایام به چه دلیل است اما متوجه شدم که عرض ارادت به سید الشهدا زمان و مکان ندارد و وقتی ما به دنیا می‌آییم سقمان با تربت سید‌الشهدا برمی دارند و وقتی هم که از دنیا می‌رویم تربیت اباعبدالله الحسین را زیر زبانمان می‌گذارند. در واقع نام سیدالشهدا از زمانی که ما چشم به این عالم باز می‌کنیم تا زمانی که چشم از دنیا می‌بندیم همیشه همراه ما است.

وی ادامه داد : خوی و سرشت ایرانیان از ازل با محبت اهل بیت(ع) پیوند دارد حتی با مناسبت‌های ملی ما مثل ایام نوروز هم پیوند می‌خورد. این محبت و ارادت فراتر از زمان و مکان است پس همیشه می‌توان اینگونه مراسم‌ها را برگزار کرد. حتی در ادیان و پیروان مختلف نیز بسیاری به دوستی آن حضرت افتخار می کنند بنابراین ارادت و علاقه به حضرت سید الشهدا جزئی از میراث ماست.

اجرای تعزیه بخش بعدی این مراسم بود و پس از آن نیز از مجموعه کتاب نادعلی دامغانی درباره تعزیه رونمایی و از طرف علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد و شهرداری تهران هدیه‌ای به این هنرمند اهدا شد. در پایان مراسم نیز بیانیه بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و همایش‌های آئینی قرائت شد و عنوان ملک‌الشعرای تعزیه ایران به استادنادعلی تعلق گرفت.

استاد نادی دامغانی متولد ۱۳۲۰ در روستای بق دامغان، از سن پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحومش ملا رمضان و نیز عباسعلی نظم آرا وارد عرصه تعزیه شد و مدت ۶۵ سال به عنوان تعزیه گردان، معین البکاء و تعزیه خوان در این حوزه فعالیت داشته است.

همچنین این شاعر، هنرمند و محقق عاشواریی تاکنون دویست و چهل مجلس تعزیه به رشته تحریر درآورده و کتاب هایی چون "رفرف عشق" و "نامه تعزیت" از جمله آثار اوست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *