چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

روایت داور جشنواره از جایزه مریلا زارعی

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 344981
مجتبی راعی، داور بخش سودای جشنواره فیلم فجر گفت:هر هشت نفر داور جشنواره هم نظر بودیم که جایزه نقش اول زن را به مریلا زارعی بدهیم ولی در داوری برخی از رشته ها هیچکدام اینچین توفقی را نداشتیم .
به گزارش جهان، مجتبی‌راعی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران در التهاب روزهای سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از هشت داور بخش سودای سیمرغ جشنواره بود. جشنواره فیلم فجر امسال از سه ماه قبل از شروع، مرکز توجه رسانه ها و سینما گران قرار گرفته است و بنا بود ماراتن بزرگان سینمای ایران باشد. جشنواره ای که از نسل‌های مختلف سینمای ایران در آن حضور داشتند تا تمام بضاعت سینمای ایران را به رخ بکشد.

این روزها که جشنواره تمام شده است رسانه ها هنوز پایشان در حواشی آن روزها گیر کرده است. بیشترین حاشیه ای که از روزهای جشنواره باقی مانده است با شایعاتی از شب اختتامیه جشنواره شروع شد. بلافاصله بعد از اختتامیه سوالاتی مبنی بر این که آیا نظری بالا دستی بر رای های هیات داوران تاثیر گذاشته است یا اینکه نظر داوران در مورد بازیگر نقش اول مرد تغییر کرده است در رسانه‌ها پیچید. خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با مجتبی راعی در مورد برخی از این حواشی گفتگو کرده است تا نظر این داور جشنواره را در این مورد جویا شود.

مجتبی‌راعی در ابتدای این گفتگو نسبت به حواشی پیش آمده پس از ایین اختتامیه جشنواره و اظهار نظر یکی از دواران جشنواره فیلم فجر در مورد انتخاب بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: من دامن زدن به حواشی جشنواره را خیلی درست نمی‌دانم و فکر می کنم که جشنواره شبیه یک بازی است که قواعد آن را همه می دانند و بر همان اساس، داوران فیلم ها را می‌بینند و داوری می‌کنند. اصلا نباید اینقدر جشنواره را جدی بگیریم به گونه ای که حیات و ممات خود را وابسته به این بدانیم که در جشنواره جایزه می گیریم یا نه. جشنواره یک بازی است و در همه جای دنیا هم همینطور هست و بالاخره از بین فیلم‌هایی که در جشنواره هستند یکی از فیلم ها جایزه می‌گیرد و بقیه جایزه نمی‌گیرند.

داور بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه گفت: من این همه اصرار برای واکاوی ماجرای جشنواره و جدی گرفتن کل این ماجرا را واقعا نمی‌فهمم. در انتخاب نقش اول بازیگر مرد، داوران به این نتیجه رسیدند که نوید محمدزاده را انتخاب کنند اما در اختتامیه جشنواره فیلم فجر نامه‌ی رضا درمیشیان خوانده شد که خواسته بود فیلمش داوری نشود و بر اساس این نامه داوران به این نتیجه رسیدند که به نفر بعد از محمدزاده؛ رضا عطاران جایزه اهدا شود.

راعی در ادامه گفت: حالا این که چرا آقای درمیشیان این نامه را نوشته اند باید از خودشان پرسید.

کارگردان فیلم «ترنج» در پاسخ به این سوال که ممکن است فشاری روی هیات داوران نسبت به داوری برخی از فیلمها وجود داشته باشد این‌گونه اظهار داشت: داوری‌ها کاملا مستقل بود ولی در هیات داوری باهشت نفر با نظرات مختلف طرف بودیم که این‌ها سلیقه و شناخت و معیارهایشان باهم فرق داشت اما آنچه اعلام شده است نظر نهایی داوران هست.

راعی در مورد این که چرا سهم جوان‌های فیلم ساز از جوایز امسال کم بوده است گفت: بعضی وقتها در فیلم هایی دیده می شد که از یک عنصر حرفه‌ای استفاده شده است ولی سایر اجزا ساخت فیلم با آن توازنی ندارد. در بین فیلم‌ها دیده میشد که فیلمی کامل نیست ولی چون در بخش مسابقه قرار گرفته است با خود یک انتظاری را می آورد و کارگردان فکر می‌کند که چون به بخش مسابقه آمده است فیلم می تواند جوایزی را دریافت کند.

وی در ادامه اضافه کرد: انتخاب ۳۰ فیلم برای جشنواره انتخاب کار اشتباهی بود. ما از اول انقلاب تا امروز هیچوقت سی فیلم خوب در یک سال سینما ایران را نداشتیم. بعضی فیلم ها همین که وارد بخش مسابقه شده اند جایزه آن فیلم بوده است. نمی شود در یک جشنواره که ۳۰ فیلم در آن هست این توقع را داشت که همه فیلمها جایزه بگیرند.

راعی همچنین گفت: متاسفانه امسال فیلم خوب خیلی کم داشتیم و زمانی که من داوری این دوره از جشنواره را پذیرفتم فکر می‌کردم که فیلمهای خوبی را از نامهای خوب سینما می بینم . ولی واقعا در این دوره ازجشنواره فیلم خوب اصلا نبود و همین داوری را سخت تر می‌کرد.

داور بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن تاکید بر بازی خوب مریلا زارعی در فیلم شیار ۱۴۳ اظهار داشت: ما فقط برای انتخاب بهترین بازیگر زن کار راحتی داشتیم چون وقتی بازی زارعی را در «شیار ۱۴۳» دیدیم هر هشت نفر داور جشنواره به این نتیجه رسیدیم که جایزه نقش اول زن را به او بدهیم ولی در داوری برخی از رشته ها هیچکدام این‌چین توافقی نداشتیم و وقتی این حالت پیش بیاید سلیقه ها در داوری دخیل می‌شوند. در زمان داوری ها وقتی سلیقه ها وسط می‌آمدند مجبور می شدیم رای گیری کنیم و زمانی هم که رای ها مساوی می‌شدند و نمی توانستیم یکدیگر را قانع کنیم مجبور می شدیم که دو سیمرغ در یک بخش داشته باشیم.

راعی در آخر تاکید کرد: در مورد داوری ها هم باید این را در نظر بگیریم که ممکن است فردی در داوری اشتباهی هم کرده باشد چون انسان ممکن است خطا هم بکند.اگر این اشتباه را با بی شرافتی انجام بدهد اسم این را میگوییم بی شرافتی در داوری ولی اگر این اشتباه در داوری را با صداقت و بدون عمدی انجام داده باشد به آن داوری شرافتمندانه می‌گوییم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *