پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱

پلنگ ایرانی در آغوش پوتین

يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 344159
در حالی که ۳ سال از مبادله ببرهای روسی و پلنگ‌های ایرانی می‌گذرد این روزها توله پلنگ‌های ایرانی تازه به دنیا آمده، در آغوش «پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، عکس یادگاری می‌گیرند و تنها ببر باقیمانده از این قرارداد در ایران به دور از هر گونه توجه و تعیین تکلیفی از سوی رئیس سازمان محیط زیست در قرنطینه به سر می‌برد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اعطای دو پلنگ ایرانی در برابر دریافت دو ببر روسی، مبادله ای بود که در سال ۱۳۸۹ توسط رئیس وقت سازمان محیط زیست انجام شد اما نتیجه این مبادله هر چقدر که برای ایران، تلخ بود برای روسیه امیدوار کننده و شیرین شد.

۸ ماه پس از انتقال دو قلاده ببر نر و ماده، ببر نر وارداتی در ایران، تلف شد، مرگی که اگر چه پیش بینی ها درباره شکست پروژه احیای نسل ببر مازندران از این ببرهای روسی را کلید می زد اما نامی از یک بیماری مسری یعنی «مشمشه» را بر سر زبانها انداخت و نگرانی ها از ابتلای نر ماده به این بیماری را بالا برد. البته عده ای هم از ابتلای ببر تلف شده به ایدز گربه سانان پیش از مبتلا شدن به «مشمشه» می گفتند.

اما آنچه امروز مهم است این است که تنها ببر ماده باقیمانده از این مبادله، ۳ سال است که در قرنطینه ای در نزدیکی پارک ارم تهران، رنگ آفتاب به خود ندیده است و ببری که قرار بود مادر احیای نسل ببر مازندران شود دیگر با یک گربه دست آموز تفاوتی نمی کند.

می گویند نتیجه آزمایشهای ابتلا به بیماری «مشمشه»اش مثبت است اما جالب است که این بیماری پس از گذشت ۳ سال هنوز آن را از پا در نیاورده و هنوز هیچ مقام مسئولی در سازمان محیط زیست برای آن تصمیمی را اعلام نکرده است.

حتی معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست که برنده جایزه «قهرمان زمین» است و تلاش می کند به جای آداب قربانی گوسفند، آزاد کردن پرنده را فرهنگ سازی کند، تا به حال حتی یک بار هم به سراغ این ببر که حاصل یک مبادله در سازمان متبوعش بوده، نرفته است. در حالی که وظیفه تعیین تکلیف این ببر وارداتی با سازمان محیط زیست است.

اگر این ببر به هر دلیلی بیمار شده یا از ابتدا، بیمار بوده به هر حال باید برای آن تصمیم گیری شود و نمی توان آن را در یک قرنطینه رها کرد. هیچ دوستدار واقعی محیط زیستی، لحظه ای از سختی و اسارت یک جانور را نمی تواند ببیند، حال آنکه ۳ سال هم از آن گذشته باشد.

اما آیا اوضاع پلنگ های ایرانی هم در روسیه به همین صورت است؟

پلنگ های ایرانی در روسیه شش ماهی است که بچه دار شده اند و طبق آنچه چندی پیش در رسانه ها منتشر شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه از مرکز حفاظت از «پلنگ‌های ایرانی» بازدید کرده است.

وی در بازدید از مرکز حفاظت از پلنگ‌های ایرانی در نزدیکی دریای سیاه، توله پلنگ‌های تازه متولدشده ایرانی را در آغوش گرفته است.

پوتین گفته است که به مناسبت بازی‌های «المپیک زمستانی سوچی» جمعیت پلنگ‌های ایرانی را دوباره احیا می کنند.

با این اوصاف، گذشته از آنکه این مبادله، درست بود یا غلط یا اینکه چقدر روسها در این مبادله، صادقانه عمل کردند و ببرهای بیمار یا سالمی را به ایران تحویل دادند، و یا این مبادله در چه دولتی انجام شده و عواقب آن با چه کسی است، این اتفاقی است که ۳ سال پیش رخ داده و واضح است که نباید تاوان آن را این ببر در قرنطینه بدهد، مسئولان محیط زیست برای حفظ آبروی جهانی‌شان هم که شده سراغی از این ببر وارداتی بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *