جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مکتب شاهین هنوز زنده است

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 343125
باشگاه شاهین به اصل "اول اخلاق، دوم درس و سوم ورزش" معتقد بود. شاهین مدت‌هاست که در سطح اول فوتبال ایران حضور نداشت، اما این اصل هنوز هم زنده است. فولاد خوزستان یکی از شاهدان این ادعاست.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، باشگاه فولاد خوزستان به عنوان یک نمونه زنده از اجرای "مکتب شاهین" در روزگار ماست. فولاد سال‌هاست که با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی، مجالی را فراهم کرده که کودکان با استعداد استان و کشور ضمن یادگیری فنون فوتبال، اخلاق اجتماعی و فرهنگی را نیز بیاموزند.

پیش از این در ایسنا گزارش مفصلی درباره باشگاه فولاد و آکادمی حرفه‌ای ساختارمند این باشگاه منتشر شد و این بار کمی بیشتر درباره مسائل فرهنگی و اخلاق باشگاه سخن به میان می‌آید.

اسماعیل عسگریان، معاون اجرایی و فرهنگی باشگاه فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که "فرهنگ در باشگاه فولاد چطور تعریف می‌شود؟" گفت: ما در باشگاه خط مشی و اهدافی تعیین ‌کرده‌ایم که بر اساس آن مسئولیت ما فقط فنی نیست. در باشگاه فولاد ابتدا به تحصیل بازیکنان و سپس به منش اخلاقی و مسائل اجتماعی آنها اهمیت می‌دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بازیکنانمان مبانی اخلاقی، روحیه جوانمردی و تعلق ملی و مذهبی را به عنوان اصول مهم در نظر داشته باشند. این مسائل اخلاق را به صورت کلی در بر می‌گیرد و به خیلی از مسائل کمک می‌کند.

عسگریان همچنین گفت: ما این کارها را از سنین پایه شروع می‌کنیم و اولین کاری که می‌کنیم برگزاری کلاس‌های منظم برای تیم‌های رده سنی مختلف است. این کلاس‌ها و این مکتب قبل، میان و پایان هر فصل برگزار می‌شود و عملکرد بازیکنان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مسائل اجتماعی ، اخلاق ورزشی و مبانی صحیح‌ تربیتی در این کلاس‌ها مورد بررسی انجام می‌شود.

وی افزود: سعی می‌کنیم از مربیانی استفاده کنیم که اخلاقی باشند و بار فنی هم داشته باشند. اولویت ما مطرح شدن مبانی پهلوانی است که در جامعه به عنوان ارزش‌های خوب مطرح هستند. علاوه بر این‌ها حضور در مراسم مذهبی، آسایشگاه‌ها و مراکز مهم فرهنگی هم در برنامه‌های ما هست.

عسگریان همچنین درباره نحوه انتخاب بازیکنان جوان و نوجوان در باشگاه فولاد، گفت: ابتدا در پایان هر سال تحصیلی فراخوان عمومی می‌دهیم که استقبال زیادی هم می‌شود و حتی یک سال حدود سه هزار نفر ابراز علاقه کردند. سپس چند کمیته‌ تشکیل می‌دهیم که بر اساس فرم‌های مربوط به بازیکنان نمره می‌دهند. در نهایت نمره‌ها را با هم جمع می‌زنیم و نفرات برتر را انتخاب می‌کنیم.

آیا فوتبالیست‌های رده‌های پایه فولاد برای حضور در باشگاه باید شهریه بپردازند؟ معاون اجرایی و فرهنگی باشگاه فولاد در این باره هم گفت: با بازیکنان رده پایه قرارداد خاصی نمی‌بندیم، اما از طریق اهرم‌های قانونی مثل رضایت مخصوص والدین بازیکنان را به کار می‌گیریم. فوتبالیست‌های پایه ما هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و حتی ما هزینه تحصیل آنها و اگر ساکن اهواز نباشند، هزینه اسکان آنها را تقبل می‌کنیم.

وی ادامه داد: فوتبالیست فولاد باید احساس خوبی از بودن در فولاد داشته باشد و از این که بازیکن فولاد است احساس شخصیت کند.

عسگریان همچنین گفت: ما روی تماشاگران هم کار می‌کنیم و حتی به لیدرها آموزش می‌دهیم. البته معتقدم که کار فرهنگی زمان بر است و نتیجه‌اش در باز خورد جامعه مشخص می‌شود. به نظرم ما نمره منفی نمی‌گیریم، چون تمام تلاش خود را می‌کنیم.

وی افزود: در مسائل فرهنگی جامعه خیلی موثر است. تربیت خانوادگی، اجتماع، مسائل فرهنگی و قومیتی در مسائل اخلاقی بازیکن تاثیر دارد. کار فرهنگی چند مقوله دارد که باشگاه یکی از حلقه های آن است.

عسگریان در پایان به یکی از اقدامات فرهنگی باشگاهش اشاره کرد و گفت: در سال روز آزادسازی سوسنگرد و بستان به این شهر رفتیم و حسین فرکی آنجا صحبت کرد و اتفاقا مردم زیادی هم استقبال کردند. همچنین در آن مراسم با تیم منتخب سوسنگرد و دشت آزادگان بازی کردیم. بزرگداشت خوبی بود و حتی سردار جعفری هم یک روز کامل آنجا بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *