شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

مغایرت «نحوه توزیع سبدکالا» با اسلام

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب: 341673
نویسنده کتاب «سبک زندگی اسلامی ایرانی» با بیان اینکه شکاف بین اعتقادات و رفتارهای ایرانیان بسیار زیاد است، گفت: توصیه به نظم و اخلاق‌گرایی در ما زیاد اما کمترین توجه وجود دارد، نمونه آن این روزها در توزیع سبد کالا مشاهده می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی عصر امروز (۱۴ بهمن ماه) در آیین رونمایی از تازه‌ترین کتابش تحت عنوان «سبک زندگی اسلامی ایرانی» که در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری از بیست سال پیش تاکنون درباره موضوعات سبک زندگی و فرهنگ عمومی دغدغه داشته، توصیه‌هایی داشتند و به توجه پوشش، معماری، آراستگی بیرونی و ... تذکر دادند.

وی مهمترین دغدغه خود را تحقق ساختن منویات رهبری به شمار آورد و گفت: در این راستا مطالعات و جلساتی داشتیم تا این کتاب به سفارش حجت‌الاسلام غلامی در هفت فصل و دو مبحث اصلی محتوایی ـ نظری و عملیاتی منتشر شد.

حجت‌الاسلام شریفی با اشاره به اینکه سبک زندگی از آن دست مباحثی است که در هر جامعه‌ای به نوعی تعبیر می‌شود، اظهار داشت: در این اثر سبک زندگی اهل بیت (ع) با استناد به سخنان ائمه و آیات قرآن با تعریف از وضعیت جامعه کنونی و الزامات و مؤلفه‌های آن که برای شهروندان تأثیرگذار است، ‌ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه رشته اصلی مطالعاتی‌اش فلسفه و مباحث تئوریک بوده اما در این اثر تلاش کرده به جنبه‌ عملیاتی سبک زندگی توجه کند، اظهار داشت: مهمترین مؤلفه‌های شکل‌دهی سبک زندگی معرفی باورها و ارزش‌های محیط اجتماعی، سلایق فردی، پوشش و معماری اسلامی است عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش کردند تا برخی مباحث کلیدی سبک زندگی را لوث کنند یا تفکر اشتباهی نسبت به این مباحث داشته باشند درحالیکه در نگاه اسلام، انسان به امیال خود اصالت قائل است و اسلام تلاش ندارد تا امیال همه ما را یکسان کند اسلام تنها خطوط قرمز را مشخص کرده است بنابراین بسیاری از این امیال تحت تأثیر محیط جغرافیایی است.

* سبک زندگی مبحثی اجتهادی است

نویسنده کتاب «سبک زندگی اسلامی ایرانی» با بیان اینکه سبک زندگی مبحثی اجتهادی است که باید در حوزه‌های علمی براساس احادیث تقویت شود، توضیح داد: محیط جغرافیایی هم در سبک زندگی مؤثر است من نخست در این اثر به چرایی بحث سبک زندگی توجه کردم و اینکه چرا این اندازه رهبری به سبک زندگی حساس هستند و به جزئیات آن توجه نشان داده‌اند؟

وی در ادامه توضیح داد: سبک زندگی عمومی‌ترین لایه جنگ نرم است مخاطب اصلی آن نخبگان و سیاست مداران هستند و بنا به گفته خود مسئولان بیش از ۳۶۰۰ شبکه ماهواره‌ای در کشور قابل رصد که بسیاری از اینها فارسی‌زبان هم نیستند اما خطر خود را در سبک زندگی با موسیقی، مُد و نمایش مدل‌های مختلف، دکوراسیون و طراحی لباس می‌گذارند.

حجت‌الاسلام شریفی با تأکید بر اینکه شکاف بین اعتقادات و رفتارهای ایرانیان بسیار زیاد است، افزود: به طور مثال توصیه به نظم و اخلاق‌گرایی در ما زیاد اما کمترین توجه وجود دارد نمونه آن در توزیع سبد کالا این روزها، صف متروها، ترافیک و قربانیان حوادث رانندگی و زیرمیزی بگیرها دیده می‌شود.

وی مشکل اصلی آسیب‌های سبک زندگی ایرانیان را عدم آموزش مناسب در این راستا دانست و افزود: رسانه‌ها، مراکز آموزشی، تبلیغی و ... باید در این راستا عمل کنند بنابراین هر چیزی حتی استفاده از بوق و ضبط صوت خودرو، زیارت در اماکن متبرکه، اخلاق خبرنگاری و ورزشی و ... باید آموزش داده شود. یکی از دلایل موفقیت رسانه‌های غربی در آموزش‌های خود توجه به جزئیات است باید تلاش کنیم عزت فرهنگی را نهادینه کنیم از فرهنگ و اقتصاد فاصله گرفته‌ایم.

وی در پایان اظهار داشت: ده‌ها و هزاران شبکه خارجی مستقیم و غیرمستقیم علیه اسلام کار می‌کنند ما ظرفیت مقابله کمی با این شبکه‌ها را نداریم اما رسانه ملی با تمام توان، رسانه‌های صوتی و تصویری و مکتوب می‌توانند ظرفیت‌های خود را احیا کنند، از ظرفیت‌های هفتاد هزار مسجد استفاده و روحانیون مساجد و ائمه درباره سبک زندگی کار کنند. همچنین از ظرفیت ۸۱ هزار هیئت مذهبی ثبت شده و ۹۱۹۲ امام زاده در کشور و اتحادیه‌های مختلف می‌توانیم استفاده کنیم.

در پایان این مراسم از کتاب «سبک زندگی اسلامی ایرانی» حجت‌الاسلام شریفی رونمایی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *