پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
در مسیر بازگشت به دمشق با خبرنگاران مطرح شد؛

انتقاد المعلم از دعوت نشدن ایران به ژنو ۲

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب: 341247
وزیر خارجه سوریه با انتقاد مجدد از دعوت نشدن ایران به کنفرانس ژنو۲، تاکید کرد غربی ها به ویژه آمریکایی ها به سبب سیطره بر شورای امنیت و سازمان ملل متحد با مساله سوریه با معیارهای دوگانه رفتار می‌کنند .
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) نوشت: وزیر خارجه سوریه به خبرنگاران همراه خود در هواپیمایی که هیات رسمی سوریه را از ژنو به دمشق منتقل می کرد، گفت مخالفت هیات موسوم به مخالفان با سندی رسمی سوریه در محکومیت تروریسم، لکه ننگی بر دامان آنهاست.

بر اساس این گزارش، ولید المعلم رئیس هیات رسمی سوریه در کنفرانس ژنو۲، به خبرنگارانی که در هواپیمای حامل هیات حضور داشتند، گفت من از اینکه به میهن خود برمی گردیم، خرسندم و آنچه رسانه های ملی ما انجام دادند با مذاکرات هیات جمهوری عربی سوریه در افشای حقایق منسجم و با حرفه ای گری و صداقت همراه بود.

المعلم اظهار داشت اخضر الابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه، دهم فوریه را زمان بازگشت به ژنو(برای ازسرگیری مذاکرات میان دولت و مخالفان) مشخص کرد که این مساله به الابراهیمی برمی گردد و تصمیم خود اوست و ما منتظر دعوت هستیم و اگر دعوت شود، بازخواهیم گشت و ما آماده مذاکرات از الف تا یاء(از ابتدا تا پایان و بررسی همه مسائل) هستیم.

وزیر خارجه سوریه خاطر نشان کرد هیات موسوم به مخالفان باید از توهمات حامیان خود دست بردارند و اگر چنین کاری نکنند، با شوک واقعیت روبرو خواهند شد، زیرا ما کشور قانون و نهادها هستیم و رئیس جمهور داریم و هر چیزی که با قانون اساسی ما تناقض داشته باشد، نخواهیم پذیرفت، زیرا این قانون اساسی را اکثریت ملت ما در یک همه پرسی تایید کرده اند.

وی گفت آمریکایی ها از ما خواستند تا به طور مستقیم با آنها در مونترو سوئیس گفت و گو کنیم، ولی ما آن را نپذیرفتیم و شرط موافقت خود را عذرخواهی جان کری وزیر خارجه آمریکا به خاطر اظهاراتی که در کنفرانس بیان کرد، اعلام کردیم، ما با جامع جهانی تعامل می کنیم که اکثر آنها منصف نیستند و رفتاردوگانه ای دارند و ایالات متحده آمریکا هم بر بخش اعظم آن سیطره دارد.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد دوگانگی عمدی در تعامل با سوریه وجود دارد و ما این رفتاردوگانه را نمی پذیریم. آنها(آمریکا و غربی ها) بر شورای امنیت و سازمان ملل متحد سیطره دارند در حالی که روسیه، چین، هند و کشورهای بریکس، اکثریت جامعه جهانی را تشکیل می دهند.

المعلم خاطر نشان کرد سازمان ملل متحد با عدم دعوت از ایران و نیز مخالفان ملی داخل سوریه و هیات های جامعه مدنی کوتاهی کرد.

وزیر خارجه سوریه افزود اگر طرف دیگر دچار توهم شده است به اینکه شورای حکومت انتقالی آتی، اختیارات رئیس جمهور را محدود خواهد کرد که چنین مساله ای با قانون اساسی فعلی هم تناقض دارد، آنها باید پیش از بازگشت دوباره به ژنو از این توهم خود دست بردارند.

رئیس هیات اعزامی دولت سوریه به ژنو خاطر نشان کرد غرب چگونه می خواهد که ما در مذاکرات ژنو حضور داشته باشیم در حالی که تحریم هایی را بر ملت سوریه تحمیل کرده است؟

وی بار دیگر با انتقاد از دعوت نشدن جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس ژنو ۲ خاطرنشان کرد سازمان ملل متحد با دعوت نکردن از ایران و مخالفان ملی سوریه و نهادهای جامعه مدنی کوتاهی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *