پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

خط و نشان خشکسالی برای سیستانی‌ها

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 340876
خشکسالی ۱۶ ساله در منطقه سیستان که اکنون به دلیل ایجاد وضعیت بحرانی پای مسئولان کشوری و بین المللی را به این منطقه باز کرده است موجب شد تا استاندار نیز با ایجاد و راه اندازی کارگروه ویژه و بازدید برای سومین بار متوالی از سیستان برای اندیشیدن تدبیر با مدیران استانی و مردم به مشورت بنشیند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی اوسط هاشمی عصر پنجشنبه با حضور در جمع مردم شهرستان زهک و دیدار با روحانیان، علما و سران طوایف و اعضای شوراهای اسلامی این شهرستان از تمامی اقشار مختلف مردم خواست تا برای مدیریت خشکسالی و همچنین اندیشه برای برون رفت از بحران فعلی با مسئولان همفکری و همراهی کنند.

توفان نفس مردم سیستان را گرفته است

امام جمعه شهرستان زهک با بیان اینکه توفان و ریزگرد ها نفس کشیدن برای مردم سیستان را سخت کرده است در جمع مردم زهک اظهار داشت: شرایط زندگی به حدی برای مردم سخت و غیر قابل تحمل شده است که بسیاری از مردم سرزمین آباء و اجدادی و میراث فرهنگی پدران خود را رها کرده و راه هجرت را برگزیده اند.

حجت السلام عیسی خدری با بیان اینکه برای کمک به رفع مشکلات مردم این منطقه باید تصمیم عاجلی اتخاذ کرد و نگاه ویژه ای داشت ادامه داد: امروز منطقه سیستان با تهدید جدی از جمله مهاجرت روبرو است.

وی ادامه داد: فرهنگ و تمدن سیستانی و صبر و نجابت او هرگز اجازه نمی دهد که برای مشکلات اعتراضی کند یا دست به اقدامات غیر فرهنگی بزند و لذا باید به واسطه احترام به این نجابت اقدامی عاجل در نظر گرفت.

حجت الاسلام خدری بیان داشت: ریزگردها متاسفانه سلامت مردم منطقه را با مشکل جدی روبرو ساخته است تا آنجا که این منطقه مقام نخست ابتلا به سل در کشور را به خود اختصاص داده است و بسیاری از مردم به دلیل تنگدستی حتی از پرداخت هزینه های درمان خود ناتوان هستند.

وی ادامه داد: با وجود بسته شدن در و پنجره ها بر روی مردم و گرمای ۵۵ درجه بالای سانتی گراد در این منطقه اما کمکی در راستای کاهش تعرفه های برق در این منطقه به مردم نشده است.

وی ادامه داد: خشکسالی موجب شده است تا ۹۰ درصد مردم طی سال های گذشته به زیر خط فقر سقوط کرده و مجبور به تحت پوشش قرار گرفتن نهاد های حمایتی از جمله کمیته امداد شوند.

وی با اشاره به اینکه نهاد های حمایتی نیز با کمک اندک خود مشکلی را از پیش پای مردم این منطقه بر نداشته است افزود: خانواده ۵ نفره ای که در طول ماه تنها ۶۰ هزار تومان دریافت می کند باید چگونه نیاز های خودش را برطرف سازد.

وی پیشنهاد داد تا برای برون از این وضعیت ابتدا نسبت به یکپارچه سازی مدیریت آب و تصمیم گیری در خصوص آن اقدام شود سپس با بهره گیری از ظرفیت مرز برای کمک به معیشت مردم گام برداشته شود.

وی بیان داشت: در حالی که مرز در تمامی نقاط دنیا برای همگان فرصت است اما در این منطقه به تهدید برای مردم تبدیل شده است و هر اداره ای راه خودش را طی می کند.

مشکلات سیستان ناشی از سوء مدیریت است

امام جمعه شهرستان زهک ادامه داد: بخش عمده ای از مشکلات سیستان بعد از خشکسالی به سوء مدیریت در منطقه سیستان باز می گردد.

حجت السلام خدری بیان داشت: به طور مثال یک روز سد کهک با ده ها میلیار تومان احداث می شود اما روز دیگر شاهد برچیدگی آن هستیم یا روزی دیگر دیوار مرزی احداث شده با هزینه بیت المال تخریب می شود.

وی توزیع آب در سیستان را نیز نامناسب دانست و افزود: با وجود یک میلیارد مکعب آب در چاه نیمه ها اما به دلیل سوء مدیریت در توزیع ناعادلانه آب این مایه حیات به عاملی برای تهدید و نزاع بین مردم تبدیل شده است.

تکیه بر معاهده کشور افغانستان نادرست است

سرپرست فرمانداری شهرستان زهک نیز با بیان اینکه تکیه بر معاهده بین ایران و افغانستان و وابستگی به حقی که سرچشمه آن در کشوردیگری است کاری نادرست است افزود: در این راستا باید طرح های نوین کشت هر چه سریعترجای خود را به طرح های قدیمی و منسوخ داده و نقشه راه جدید قرار گیرد.

امیر راحت دهمرده اضافه کرد: منطقه سیستان قابلیت و ظرفیت مناسبی برای ورود دام و همچنین ایجاد کشتارگاه و یا ایجاد صنایع پروتئینی دارد اما از این صعنت و ظرفیت متاسفانه محروم است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی بازاچه های مرزی نقش مهمی در کمک به معیشت مردم دارد افزود: در این راستا سیستان از ظرفیت مناسبی در خصوص ایجاد اشتغال در صنایع دستی برخوردار است که باید فعال سازی کارگاه های فرش سیستان در دستور کار قرار گیرد.

دهمرده با بیان اینکه خشکسالی منابع آبی سطحی سیستان را از بین برده و بهداشت مردم را تحت الاشعاع خود قرار داده است افزود: توفان های شن موجب ایجاد بیماری های حاد چشمی، تنفسی و همچنین قلبی شده است.

سرپرست فرمانداری همچنین خواستار راه اندازی هر چه سریعتر بیمارستان ۴۸ تختخوابی زهک به دلیل فراگیر شدن بیماری سیل در این منطقه شد و گفت: در حال حاضر تعداد نیروهای درمانی و بهداشتی متناسب با جمعیت ۷۲ هزار نفری شهرستان زهک نیست.

باید از شرایط آب و هوایی صیانت کرد

استاندار سیستان و بلوچستان نیز عصر پنجشنبه با بیان اینکه باید با اقداماتی پیشگیرانه همچون تثبیت شن های روان از آب و هوای این منطقه صیانت کرد افزود: مقوله تثبیت شن های روان باید به عنوان یکی از اولویت های نخست مدیران مربوطه قرار گیرد تا از هوا و حق مردم صیانت شود.

وی همچنین تدبیر برای ایجاد اشتغال و شرایط زیست لازم به منظور حفظ ماندگاری و دستیابی به استقلال و توسعه را ضروری خواند و افزود: وزیر محترم نیرو و همچنین ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور اختیارات خود را به استانداری تفویض کرده اند و لذا بنا بر اهمیت این موضوع همانند شورای تامین، شورای احیای هامون نیز در بازه زمانی هر ۱۵ روز یک بار تشکیل جلسه خواهد داد.

استاندار با بیان اینکه فقر زایش سوء تدبیر است افزود: بخشی از مشکلات به دلیل سوء تدبیر است که با تغییر نگاه اصلاح خواهد شد.

وی ادامه داد: در طی ۸ سال گذشته در عین دارایی و برخورداری از منابع مالی اما مشاهده می شود که امروز با انباشت مشکلات روبرو هستیم.

هاشمی اضافه کرد: تمامی ۱۸ واحد تولیدی و خدماتی در شهرک صنعتی زهک تعطیل شده است و تنها کارخانه آن نیز در حال حاضر با ۱۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است که باید در این راستا گره گشایی شود.

وی خظاب به مردم شهرستان زهک اظهار داشت: باید با خرد جمعی و تقویت روحیه همکاری این داشته ها را از جمله شهرک های صنعتی را احیا و به تولید نزدیک کرد تا دولت نیز با اعمال بسیاری از معافیت ها و یا بسته های حمایتی تولید را همراهی کند.

استاندار در خصوص کاهش قیمت تعرفه برق نیز گفت: این موضوع پیش از این به وزیر نیرو منعکس شده است و این نکته که مردم سیستان به دلیل طوفان اجازه بازکردن پنجره را نیز ندارند مطرح شده است.

وی ادامه داد در این منطقه هم گرما وجود دارد و هم تهدید توفان که باید وزیر محترم برای کاهش تعرفه های برق تصمیم حمایت آمیزی از این استان داشته باشند.

وی به منظور ایجاد اشتغال در منطقه نیز گفت: در این راستا دستور داده شده تا دام سبک از طریق مرز ورود پیدا کرده و پس از پرواربندی و کشتار در استان برای مصارف کشور ارسال شود.

هاشمی تاکید کرد لذا در این راستا اجازه منفی شدن شمار دام های نژاد اصیل سیستانی به قیمت واردات دام از مرز های استان داده نخواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه دولت برای ایجاد صنایع بزرگ در استان خیز برداشته است افزود: چون کار های بزرگ صنعتی در استان انجام نشده و خرده شرارت ها سایه ناامنی بر سر استان انداخته است لذا حضور و ضرورت مشارکت دولت در طرح های سرمایه گذاری الزامی است.

استاندار ابراز داشت: در همین راستا دولت با میزان سهم آورده به میزان۴۹ درصد و از طرفی با سهم ۴۹ درصدی مردم نسبت به ایجاد صنایع اقدام خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *