سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
در عربستان چه خبر است؛

اختلاف کبوترها و کرکس‌های سعودی درباره تعامل با ایران

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 340541
یک کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به اینکه در حاکمیت عربستان دو دسته کبوترها و کرکس‌ها درباره نحوه تعامل با ایران دچار اختلاف نظر هستند، تصریح کرد که عربستان با تمام قدرت در حال جنگ با جمهوری اسلامی است.
اختلاف کبوترها و کرکس‌های سعودی درباره تعامل با ایران
به گزارش جهان، امیر موسوی کارشناس مسائل راهبردی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تلاش دولت حسن روحانی برای بهبود روابط بین ایران و عربستان تصریح کرد که مسئله بهبود روابط نمی‌تواند یکجانبه باشد و مسئله این است که اکنون سیاست خارجی عربستان یک دیپلماسی بیابانی و بدوی است که بدون مانور سیاسی و بسیار خشن و به دور از نزاکت‌های دیپلماتیک است.

وی با اشاره به اینکه اکنون افرادی که سکان سیاست خارجی عربستان را گرفته‌اند با دیپلماسی مشکل دارند، گفت: این افراد کینه خاصی نسبت به پیشرفت‌های ایران و تحولات مربوط به روابط غرب با ایران دارند که در راس این افراد بندر بن سلطان است که حتی سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان زیر نظر وی است.

امیر موسوی با بیان اینکه عربستان خود را در منطقه در بن‌بست می‌بیند، ابراز داشت که عربستان در سوریه و مصر که میلیاردها دلار هزینه کرده با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود و در مقابل ایران در طرح‌های منطقه در شرایط خوبی قرار دارد.

وی در ادامه بااشاره به اینکه ریاض با تمام قدرت در حال جنگ با ایران در حوزه‌های مختلف است ابراز داشت که دو گروه در حاکمیت عربستان هستند که یک گروه کبوترها هستند که تمایل به همکاری با ایران دارند که پادشاه عربستان و فرزندانش متعب و عبدالعزیز که یکی رئیس گارد پادشاهی و دیگر معاون وزیر امور خارجه عربستان هستند، نظرات مثبتی نسبت به همکاری با ایران دارند، رئیس دفتر پادشاهی هم در این دسته قرار دارد و شاهزاده محمدبن نایف وزیر کشور هم موضعی بینابینی دارد.

وی با اشاره به اینکه دسته دیگر کرکس‌هایی هستند که در حاکمیت عربستان حضور دارند، افزود: بندر بن سلطان، سعودالفیصل و ترکی الفیصل چهره‌های اصلی جریان کرکس‌ها در عربستان هستند که به شدت ضد ایرانی و هم‌ راستا با رژیم صهیونیستی در منطقه عمل می‌کنند.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه جریان کرکس‌ها با هدایت تل‌آویو فعالیت می‌کنند، گفت: ارتش‌های عراق، سوریه و مصر که در گذشته مقابل رژیم صهیونیستی بودند با هدایت و همکاری عوامل وابسته به عربستان در منطقه گرفتار مشکلات داخلی شده‌اند و در حال متزلزل شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران از دوره آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد بارها تلاش کرده تا روابط دو کشور را بهبود ببخشند ولی با ادامه دشمنی عربستان مواجه شده‌، ابراز داشت که عربستان در گذشته دشمنی‌اش پشت پرده بود ولی در حال حاضر دشمنی‌اش به شکل آشکارتر شده است و این کشور در دعوت غربی‌ها برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران نقش بسیاری داشت.

موسوی در پایان با اشاره به اینکه تغییراتی در رویکرد عربستان در قبال ایران با توجه به تحولات منطقه صورت خواهد گرفت، تاکید کرد که این تغییر همان چیزی است که جمهوری اسلامی به دنبال آن است و مقامات دولت ایران علاقمند به همکاری با عربستان برای حل مشکلات منطقه از جمله فلسطین، عراق، سوریه و پایان درگیری‌های مذهبی هست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *