يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۳۰
۲۱۴

گیرافتادن ظریف در دام العربیه علیه حزب‌الله لبنان

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۳۴
کد مطلب: 339780
وزیر امور خارجه کشورمان در میزگردی که از سوی شبکه سعودی العربیه برگزار شد در اظهارنظری منفعلانه، خواستار خروج همه نیروهای خارجی فعال در خاک سوریه از جمله حزب‌الله لبنان شد و این در حالی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله چندی پیش، دستور دوبرابر کردن تعداد نیروهای حزب‌الله در سوریه را صادر کرده است.
گیرافتادن ظریف در دام العربیه علیه حزب‌الله لبنان
به گزارش جهان، وزیر امور خارجه کشورمان در میزگردی که از سوی شبکه سعودی العربیه برگزار شد در اظهارنظری تأسف‌بار، خواستار خروج همه نیروهای خارجی از جمله حزب‌الله لبنان از خاک سوریه شد و این در حالی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله چندی پیش، دستور دوبرابر کردن تعداد نیروهای حزب‌الله در سوریه را صادر کرده است.

شبکه تلویزیونی العربیه در حاشیه اجلاس داووس میزگرد ویژه ای با عنوان «چشم‌اندازهای نهایی حل بحران‌های خاورمیانه» با حضور شماری از وزرای خارجه منطقه خاورمیانه برگزار کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، ناصر جوده وزیر خارجه اردن، مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق، غسان سلامه پژوهشگر در پاریس، ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی امریکا و احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این نشست حضور داشته اند.

محمد جواد ظریف در این گفت وگو در اظهارنظری عجیب خواستار آن شده است که گروه های مسلح از جمله حزب الله لبنان باید از سوریه خارج شود.

متن کامل این میزگرد چنین است:

***

ریما مکتبی، مجری: دیپلماسی شتابان، تاریخی و تغییرات اجتماعی زمینه ساز تغییراتی جدید در منطقه خاورمیانه است. در حال حاضر این پرسش مطرح است که آیا این تغییرات می تواند باعث ثبات و شکوفایی نسل های آینده در منطقه شود. در این برنامه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، غسان سلامه رئیس مدرسه امور بین المللی پاریس، احمد داوود اوغلو وزیرخارجه ترکیه، احمد جوده وزیر خارجه اردن، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق بحث و گفتگو می کنیم. این گفتگو را با پرسش از وزیر خارجه ایران آغاز می کنم. آقای ظریف، ایران به کنفرانس ژنو۲ دعوت نشده است. رئیس جمهور روحانی تاکید کرد باید در این کنفرانس فقط به مبارزه با تروریسم پرداخت، آیا همچنان بر موضع خود پایبند هستید؟

ظریف: مسئله اساسی درباره درک اوضاع منطقه است. در بحران سوریه هیچ طرف برنده و بازنده وجود ندارد. بحران انسانی در سوریه باعث کشته شدن شمار زیادی از شهروندان این کشور شده و این بحران زمینه خوبی برای تروریسم و افراط گرایی فراهم کرده است. نباید در این توهم و خیال باشیم که افزایش کشتارها باعث پایان یافتن تروریسم در این کشور خواهد شد. ما به درک اوضاع سوریه و پایان دادن به درگیری ها در این کشور نیازمندیم. در درجه نخست باید با بحران انسانی در سوریه مقابله کنیم و سپس وارد روند سیاسی شویم که باعث ثبات در سوریه شود. رسیدن به این ثبات بر اساس درک درست از اوضاع این کشور است تا بتوان در مسیر درست حرکت کرد و نباید برخی طرف ها به دلیل منافع راهبردی، رقابت و برخی از ذهنیت های خود از ادامه کشتارها در سوریه حمایت کنند.

مجری: آقای ظریف آیا شما از افراط گرایی سنی و شیعی نظیر حزب الله سخن می گویید؟

ظریف: من به صورت کلی از افراط گرایی سخن گفتم. این افراط گرایی و فرقه گرایی تهدیدی برای سوریه و بسیار خطرناک است. فرقه گرایی نمی تواند محدود به سوریه باشد و ابعاد آن فراگیر خواهد بود و کشورهای همسایه را نیز تهدید خواهد کرد. باید بدانیم که بسیاری از افراط گرایان از کشورهای مختلف نظیر قاره اروپا و منطقه خاورمیانه وارد سوریه شده اند و زمانی که این افراد به کشورهای خود بازگردند برای همه ما فاجعه بار خواهد بود. قبل از این که چنین فاجعه ای ایجاد شود باید آن را حل کرد.

مجری: چگونه می توان به این راه حل رسید؟

ظریف: باید به تخیلات درباره راه حل نظامی بحران سوریه پایان داد.

مجری: آیا از حزب‌الله می‌خواهید که نیروهای خود را از سوریه خارج کند؟

ظریف: من از همه نیروهای خارجی می خواهم از سوریه خارج شوند و از همه تلاش خود در این زمینه استفاده می‌کنیم تا سوری ها بتوانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. همچنین باید ارسال پول و سلاح به سوریه متوقف شود و ملت سوریه سرنوشت خود را مشخص کند و امیدواریم این راه حل در کنفرانس ژنو۲ محقق شود.

مجری: آیا بحران در سوریه پیچیده‌تر خواهد شد؟

غسان سلامه: این مسئله درست است چرا که بحران در سوریه ادامه دارد ولی همه طرف ها می گویند راه حل نظامی به نتیجه نمی رسد. دو طرف درگیر در سوریه همچنان بر گزینه نظامی تاکید دارند و به این دلیل از حداکثر امکانات از داخل و خارج از سوریه استفاده می کنند تا به پیروزی برسند.

مجری: آیا جنگ نیابتی در سوریه در جریان است؟

سلامه: قطعا یک جنگ نیابتی در سوریه در جریان است. پول و مبارزان مسلح وارد سوریه می شوند. در حال حاضر نیروهای سپاه بدر از عراق وارد سوریه شده اند. دو طرف درگیر در سوریه هنوز به این نتیجه نرسیده اند که باید با استفاده از راه حل سیاسی به بحران پایان داد.

مجری: ارتش ترکیه شمار زیادی از نیروهای خود را در مرز با سوریه مستقر کرده است، آیا ورود مبارزان مسلح از ترکیه به سوریه را انکار می کنید، آیا استقرار نیروهای ارتش ترکیه باعث توقف ورود این نیروها به سوریه خواهد شد؟

احمد داوود اوغلو: جنگ جاری در سوریه از ویرانگرترین جنگ های این کشور بوده و تا کنون سه سال به طول انجامیده است و در آن یکصد و سی هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند و ششصد هزار نفر از این آوارگان در ترکیه حضور دارند. جنگ کنونی در سوریه شدیدتر از جنگ (تحمیلی) عراق (علیه) ایران و جنگ داخلی سابق لبنان است. بحران انسانی در سوریه به شدت وخیم شده و این بحران خطرات امنیتی ایجاد کرده است. ترکیه یک هزار و یکصد کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و باید در مرزهای خود با سوریه بسیار محتاط باشیم تا بتوانیم از منافع ملی خود دفاع کنیم. ما در تعامل با بحران سوریه به دو اولویت امنیت ترکیه و بحران انسانی این کشور توجه داریم.

درباره افراط گرایی باید بگویم که ترکیه به هیچ گروه افراطی اجازه نمی دهد از مرزهای ترکیه وارد سوریه شود.

مجری: آیا این نیروهای خارجی یک شبه در سوریه حاضر شدند؟

داوود اوغلو: این نیروها از مسیرهای دیگری وارد سوریه شده اند. ما مخالف ورود اتباع بیگانه از ترکیه به سوریه هستیم. باید این نیروها و مشخصا حزب الله لبنان و نیروهای دیگر از سوریه خارج شوند و این کشور در اختیار شهروندان سوری قرار گیرد. نباید هیچ حمایت نظامی از نظام سوریه صورت گیرد. این حمایت ها به ابزار کشتار این نظام تبدیل شده است. این بحران زمانی آغاز شد که نظام سوریه از گزینه نظامی علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو در سال ۲۰۱۱ استفاده کرد. در آن زمان هیچ یک از نیروهای القاعده و جبهه النصره در سوریه حضور نداشتند. در طول ده ماه اول تظاهرات به صورت مسالمت برگزار می شد و اولین گروه مسلح مخالف نظام سوریه با حضور شماری از ژنرال های جدا شده از ارتش این کشور تشکیل شد. به این ژنرال دستور داده شده بود تا حملاتی علیه ملت سوریه انجام دهند و این ژنرال ها هسته اصلی ارتش آزاد سوریه را تشکیل دادند و حتی در کنفرانس ژنو۱ نیروهای القاعده در سوریه حضور نداشتند و شاید چند صد نفر از اعضای جبهه النصره در این کشور حضور یافتند. گروه های مخالف نظام سوریه از هواپیماهای جنگنده، موشک های اسکاد و بشکه های انفجاری برخوردار نیستند. نظام سوریه آغاز کننده راه حل نظامی بود تا در این کشور هرج و مرج ایجاد و القاء کند با افراط گرایی مبارزه می کند. راهبرد ترکیه حمایت از مرزهای این کشور است. ترکیه کشوری دموکراتیک است و در صورتی که عبور و خروج عناصر مسلح از مرزهای ترکیه به سوی سوریه وجود داشته باشد این مسئله شفاف خواهد بود. ترکیه هیچ حضور نظامی در سوریه ندارد. ما درباره مسائل بشردوستانه مرزهای خود را در برابر آوارگان بازکردیم و به حمایت از آوارگان ادامه می دهیم و تا کنون سه میلیارد دلار به این آوارگان کمک کردیم. ترکیه و دیگر کشورهای همسایه و جامعه بین المللی مسئولیت دارند از ملت سوریه حمایت کنند و این ملت آینده خود را مشخص خواهد کرد.

مجری: رئیس جمهور روحانی در سخنرانی دیروز خود بر گروه های مسلح افراطی در سوریه متمرکز شد، این کشور بیست و سه میلیون نفر جمعیت دارد، انقلاب آزادیخواهانه ملت سوریه به گروه های مسلح افراطی خلاصه شده است، چرا این گونه برداشته می شود و سیاست آمریکا در تعامل با بحران سوریه چیست؟

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: جنگ داخلی و هرج و مرج در سوریه اجازه فعالیت به این گروه های افراطی می دهد. آمریکا تا کنون اقدامات نتیجه بخشی در سوریه نداشته است. واشنگتن در ابتدا خواهان سرنگونی بشار اسد از قدرت شده بود و تلاش کرد وی از قدرت کناره گیری کند. در حال حاضر مقامات آمریکایی می گویند آماده استقرار امنیت و پیشرفت سوریه هستند. من بر این باورم آمریکا در مشخص کردن اهداف بلندپروازانه خود در سوریه با مشکلاتی روبروست و سیاست آمریکا هیچ توازنی با اهداف و سیاست های این کشور ندارد و این سیاست زمینه ساز اوضاع کنونی در سوریه شده است.

مجری: چرا ایران به کنفرانس ژنو ۲ دعوت نشد؟ آیا فکر می کنید ایران بدون این که در این کنفرانس مشارکت داشته باشد می تواند به حل بحران کمک کند؟

ناصر جوده، وزیر خارجه اردن: باید این پرسش از سازمان ملل مطرح شود چرا که این سازمان دعوتنامه ها را ارسال کرده است. کنفرانس ژنو۲ با حمایت بین المللی برگزار شده و قرار است دو طرف درگیر بحران سوریه با یکدیگر گفتگو کنند. این دومین سالی است که شبکه العربیه این میزگرد را در داووس برگزار می کند و ما درباره بحران سوریه سخن می گوییم و امیدوارم در سال آینده سخنی از این بحران نداشته باشیم. پس از صدور بیانیه ژنو۱ می توانستیم از تشدید شدن بحران در سوریه جلوگیری کنیم. متاسفانه تفسیرهای مختلفی از این بیانیه صورت گرفت و ۹ ماه طول کشید تا این کنفرانس برگزار شود. اوضاع انسانی در سوریه به شدت وخیم شده است. شمار زیادی از مبارزان خارجی در سوریه در حال نبرد هستند و تفاوت زیادی میان مذاکره و اوضاع میدانی در این کشور وجود دارد. من خواهان خروج همه مبارزان مسلح خارجی از سوریه هستم و باید به شهروندان این کشور اجازه داده شود روند سیاسی مسالمت آمیزی داشته باشند و نباید در این کشور شاهد اقدامات خشونت بار باشیم.

مجری: کردستان عراق در وضع دشواری قرار دارد چرا که ایران و دولت عراق کمک های نظامی خود را در اختیار نظام بشار اسد علیه گروه های مخالف قرار می دهند و گزارش های رسانه ای نشان می دهد این کمک ها از مرزهای کردستان عراق نیز وارد سوریه می شود، چرا حاضر به پذیرش ارسال این کمک ها شده اید؟

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق: منطقه کردستان عراق و سوریه بیست کیلومتر مرز مشترک دارند و دیگر مرزهای مشترک عراق و سوریه ششصد کیلومتر است. من قاطعانه می گویم یک گلوله از مرزهای منطقه کردستان وارد سوریه نشده است.

مجری: موضع کردهای عراق در تعامل با تحولات سوریه چیست؟

بارزانی: کردهای سوریه حتی از حق شهروندی این کشور محرومند و با مشکلات زیادی روبرو هستند. آنچه در سوریه می گذرد یک فاجعه انسانی به تمام معناست. در حال حاضر دویست و پنجاه هزار آواره سوری در کردستان عراق حضور دارند که بیشتر این افراد از کردهای سوریه هستند. اوضاع در سوریه به شدت پیچیده و به منبع نگرانی و تهدید برای منطقه تبدیل شده و این بحران یک بعد منطقه ای و بین المللی پیدا کرده است. بحران سوریه زمینه جذب تروریست ها از کشورهای مختلف را فراهم کرده است. در حال حاضر مرزهای شرقی سوریه و مرزهای غربی عراق در سیطره گروه های مسلح تروریست قرار دارد و امیدواریم کنفرانس ژنو۲ به ایجاد یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه منجر شود و بر این باوریم با راه حل نظامی نمی توان به این بحران پایان داد. باید این فرصت برای ملت سوریه فراهم شود تا سرنوشت خود را مشخص کند.

مجری: آیا از ایجاد منطقه خودمختار برای کردهای سوریه حمایت می کنید؟

بارزانی: ما از هر تصمیمی که کردهای سوریه با اجماع بگیرند حمایت می کنیم.

مجری: آقای ظریف، آیا موافق اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا هستید که گفت بشار اسد زمینه را برای ورود تروریست ها به سوریه فراهم کرد؟

ظریف: من با این نظر موافق نیستم چرا که افراط گرایی نتیجه دخالت خارجی و سیاست کوته بینانه در تعامل با بحران سوریه است. برخی ها در منطقه ما فکر می کنند می توانند با استفاده از پول طرف هایی را برای جنگ نیابتی به خدمت بگیرند ولی این افراد تجربه افغانستان را فراموش کرده اند. کسانی که طالبان را ایجاد کرده بودند در نهایت بهای تشکیل این گروه را با خون خود پرداختند. شکی در این نیست آتشی که در منطقه برپا می شود زبانه های این آتش به همه خواهد رسید. همان طور که مسعود بارزانی تاکید کرد «گروه های افراطی که در شرق سوریه حضور دارند در غرب عراق نیز فعال هستند.» برخی از این گروه ها از چچن و عده ای دیگر از اروپا وارد سوریه شده اند و خواسته این گروه ها حمایت از خواسته های ملت سوریه نیست و اهداف این گروه ها فراتر از خواسته های این ملت است.

مجری: آیا ایران از القاعده حمایت می کند به ویژه آنکه خانواده اسامه بن لادن در ایران زندگی می کرد؟

ظریف: ایران همیشه مورد حملات القاعده قرار داشته است. هفته گذشته عناصر القاعده یکی از دیپلمات های ایران را در یمن به قتل رساندند و یک انتحاری سفارت ایران را در بیروت هدف قرار داد و این انفجار به شدت به ساختمان سفارت آسیب زد.

مجری: آیا می دانید چه تعداد از افراد در سوریه کشته شده اند؟

ظریف: من به شمار افراد کشته شده از دو طرف واقف هستم و باید به این بحران پایان داد. اگر ابتدا برخی از طرف ها بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید نمی کردند شمار زیادی از این افراد کشته شده زنده بودند. کسانی که بر توهم کناره گیری اسد از قدرت تاکید می کنند هرج ومرج را در منطقه ایجاد کردند و در این هرج و مرج شمار زیادی کشته شدند.

مجری: چه زمانی بشار اسد از قدرت کناره گیری خواهد کرد؟

ظریف: نمی توان درباره گذشته سخن گفت و باید به آینده چشم دوخت. ملت سوریه در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. هیچ کس خارج از سوریه نمی تواند برای این ملت تصمیم گیری کند.

مجری: آیا بشار اسد بدون حمایت ایران در قدرت می ماند؟

ظریف: شکی در این نیست هیچ فردی در قدرت نمی ماند مگر این که از مشروعیتی داخلی برخوردار باشد.

مجری: چرا حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعی را به سوریه اعزام می کنید؟

ظریف: ما هیچ نیرویی را به سوریه اعزام نکردیم. حزب الله خود تصمیم گرفت و اعلام کرد با حضور در سوریه از لبنان دفاع می کند. اماکن مذهبی شیعه در سوریه از اهمیت زیادی برای شیعیان برخوردار است و به هیچ کس اجازه نمی دهیم به اماکن مذهبی شیعه متعرض شود. تعداد زیادی از این اماکن مذهبی در دمشق و نقاط دیگر سوریه وجود دارد.

غسان سلامه: همان طور که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در سخنان خود در کنفرانس مونترو مطرح و امروز محمد جواد ظریف بر آن تاکید کرد باید مبارزان خارجی از سوریه خارج شوند. باید شورای امنیت با صدور قطعنامه ای خواهان خروج فوری همه مبارزان مسلح غیر سوری از این کشور شود. خروج این مبارزان باعث کاهش تنش در سوریه خواهد شد و زمینه را برای محقق شدن یک راه حل سیاسی فراهم خواهد کرد و باید با استفاده از بیانیه ژنو۱ که درباره آن توافق بین المللی صورت گرفته است به این بحران پایان داد و بندهای آن را اجرا کرد.

ریچارد هاس: هنوز زود است که در باره مسئله هسته ای ایران خوش بین یا بدبین باشیم، هنوز در روزهای آغازین اجرای توافقنامه انتقالی هستیم و بیشتر مسائل مهم تا زمان رسیدن به توافق فراگیر به تعویق افتاده است. این اقدام دیپلماتیک پیچیدگی های زیادی دارد. هیچ کس بخصوص در منطقه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نمی پذیرد زیرا این امر اوضاع را در خاورمیانه بدتر می کند. وقوع جنگی جدید در منطقه خاورمیانه بعید است. دستیابی به توافق به ایرانی ها کمک می کند اما برای همه طرف ها کافی نیست بلکه به موافقت های زیادی از جانب ایران نیاز دارد که هنوز تمایل خود را برای کاهش شدید قدرت خود در زمینه اورانیوم و غنی سازی آن نشان نداده است. در صورت فقدان این امور توافقنامه فراگیری در کار نخواهد بود و ناچار خواهیم بود به راهکارهای دیگر بیندیشیم.

ناصر جوده، وزیر خارجه اردن: اردن معتقد است که مسئله هسته ای ایران باید به صورت دیپلماتیک حل و فصل شود. اما مسئله فقط به هسته ای مربوط نمی شود. این توافقنامه گام اول در راه رسیدن به توافقنامه فراگیر و حل کامل مسئله به شمار می رود. مسئله رابطه ایران با کشورهای عربی نیز باید بخشی از برنامه باشد. مسائل جدی است و راه حل آنها هم باید جدی باشد.

مجری: آیا عربها حاضرند ایران را با نظام کنونی آن بپذیرند؟

ناصر جوده: به اعراب ربطی ندارد که نظام ایران را تعیین کنند. ما در امور ایران دخالت نمی کنیم. مسئله به مشکلات و تهدیدات و دخالت ها مربوط می شود. مسائل زیادی وجود دارد. مسئله هسته ای ایران یکی از این مسائل است. دخالت در امور کشورهای عربی نیز مسئله ای دیگر است. امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس نیز سومین مسئله به شمار می رود. دخالت برخی کشورها در سوریه نیز مسئله دیگری است. هنوز هم می توانم مسائل دیگر را برای شما بشمارم. من با آنچه آقای ظریف گفت موافق هستم. اکنون باید به آینده نگاه کنیم. روندی در خصوص مسئله سوریه و همچنین مسئله هسته ای ایران آغاز شده است.

مجری: برای اعراب در خصوص مسئله امنیت چه پیامی دارید؟

محمد جواد ظریف: گمان می کنم اولین سفر من به یک کشور عربی یعنی عراق بود. من برای تحلیل اوضاع منطقه به این سفر رفتم. من همچنین به کویت و قطر سفر کردم. من به سلطان نشین عمان، اردن، لبنان و سوریه نیز سفر کرده ام تا درباره اوضاع منطقه و همکاری و روابط خوب همسایگی گفتگو کنیم. من در مقاله ای خواستار امنیت و ثبات برای منطقه شده ام. مسائل مشترک بین ما بسیار بیشتر از اختلاف نظرها و سوء تفاهم هایی است که بین ما وجود دارد. من بارها گفته ام که برای سفر به عربستان آماده ام. ما نیاز به آن داریم که گفتگوها را آغاز و مسائل را بررسی و برخی مسائل را حل کنیم. گفتگو کار خوبی است، اگر تمایل به گفتگو دارید باید فرضیه ها و پیشداوری ها را کنار بگذارید. سوالی که شما از آقای ناصر جوده درباره پذیرفتن نظام ایران پرسیدید سوال بدی بود. دولت ایران حمایت هفتاد و سه درصد از مردم را دارد که به این دولت رای داده اند. رئیس جمهور ایران بر اساس انتخابات تعیین شده و مردم او را انتخاب کرده اند. ما مایل به برقراری روابط خوب هستیم و گمان می کنیم مسئله هسته ای نقطه آغاز است. دوستان ما نباید نگرانی داشته باشند. ایران درباره مسئله هسته ای با غرب به توافق رسیده است و این امر باید نگرانی ها را در خصوص تولید سلاح هسته ای در ایران از بین ببرد. چرا برخی از کشورهای منطقه نگران هستند.

مجری: شاید به سبب سپاه پاسداران و اقدامات ایران در منطقه باشد؟

ظریف: اینگونه نیست. تلاش می شود مشکلات موجود در منطقه بزرگنمایی شود. مشکلاتی در منطقه وجود دارد. در منطقه مشکل اعتماد وجود دارد که باید آن را حل کنیم. باید با یکدیگر گفتگو کنیم و به سبب مشکلات داخلی خود دیگران را سرزنش نکنیم.

ناصر جوده: در اردن گفتگوهای خوبی با ظریف داشتیم. در این جا می خواهم بگویم نباید دموکراسی را انحصاری کنیم. در کشور ما و دیگر کشورهای منطقه نیز دموکراسی وجود دارد.

ظریف: من برای پادشاه اردن احترام قائل هستم و از نظام اردن نامی نبردم.

مجری: اگر مجازات های ایران لغو شود ترکیه با توجه به روابط تجاری که با ایران دارد چگونه از روابط خود با ایران و روابط خوب ایران با غرب استفاده خواهد کرد؟

احمد داوداوغلو: بدون شک ترکیه و ایران روابطی تاریخی با یکدیگر دارند و مرزهای دو کشور از سیصد و پنجاه سال پیش پابرجاست. ما همه تلاش خود را برای حل مسئله هسته ای ایران به کار گرفته ایم تا ایران را در چارچوب اقتصاد خود قرار دهیم زیرا این کار به نفع همه است. من اطمینان دارم که همه به یاد دارید که در سال دو هزار و چهار توافقنامه ای بین ایران و ترکیه و برزیل در تهران امضا شد و در آن توافقنامه به مسئله هسته ای پرداخته شد. در آن زمان ایران به غنی سازی بیست درصدی نرسیده بود. اگر آن توافقنامه اجرا می شد مجازات ها بر ایران اعمال نمی شد و اعتماد زیادی بین ایران و جامعه بین المللی و کشورهای منطقه به وجود می آمد. متاسفانه به جای استفاده از این فرصت، مجازات های بیشتری بر ایران اعمال شد و چهار سال را از دست دادیم. ما از توافقنامه اخیر که بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شده است بسیار خوشحالیم. در خصوص مسئله هسته ای باید بگویم که هیچ قدرت هسته ای در منطقه نباید باشد چه ایران باشد یا دیگران و منظور من اسرائیل یا هر کشوری است که توانایی هسته ای خود را اعلام نکرده است. نکته دیگر این که نباید هیچ محدودیتی برای دستیابی به فناوری هسته ای به عنوان منبع انرژی وجود داشته باشد. بر اساس این دو مسئله، هر مسئله دیگری را می توان حل کرد. ما از این که روند جدیدی آغاز شده است خوشحالیم و ترکیه از آن حمایت می کند. در اینجا می خواهم به مسئله دیگری که ظریف درباره طایفه گرایی به آن اشاره کرد، بپردازم. روابط ترکیه و ایران و روابط اعراب و ایران برای جلوگیری از تنش های طایفه ای بسیار مهم است. هزار و پانصد مسجد در حملات هوایی نظام سوریه ویران شده است و قبر خالد بن ولید نیز تقریبا به سبب حملات هوایی به کلی ویران شده است.

ظریف: باید به شما بگویم که به قبری اهانت شده و جسد از آن خارج شده است. من دوست دارم از همه قبور دینی محافظت شود اما پس از این حوادث اتفاقات زیادی افتاد. اجازه بدهید گذشته را رها کنیم و توجه خود را بر آینده متمرکز کنیم و به این طایفه گرایی و خشونت و خونریزی ها و افراط گری ها پایان دهیم. اجازه بدهید گذشته را رها کنیم.

داوداوغلو: اگر سنی ها و شیعیان بشنوند که حرم حضرت زینب (س) هدف حمله قرار گرفته است هزاران تن از سنی ها و شیعیان برای دفاع از آن می روند. منظور من همین است. اگر به دیگران اجازه دهیم برای دفاع از این اماکن به سوریه بروند، دخالت خارجی به پایان نمی رسد. همه کسانی که چنین جنایاتی علیه قبور مرتکب می شوند جنایتکار هستند. این ها کارهای خوبی نیست و باید تلاش کنیم مانع از این اقدامات شویم.

غسان سلامه: باید بگویم با وجود آن که اماکن مسیحی نیز در سوریه هدف حمله قرار گرفت، ولی گمان نمی کنم که فردا حملاتی صلیبی برای دفاع از آنها صورت بگیرد. یادآوری می کنم که راهبه های معلول هنوز آزاد نشده اند. ما در مرحله ای تاریخی هستیم به گونه ای که هم اکنون دو روند به صورت موازی و همزمان در حال انجام هستند یکی مذاکرات درباره برنامه هسته ای و دیگری مذاکرات صلح سوریه است. این دو روند تا حد زیادی از یکدیگر جدا شده اند و این کار خوبی در مرحله کنونی است اما این امر تا ابد ادامه نمی یابد. باید بدانیم که برخی مسائل برای برخی کشورها مهمتر از دیگر کشورهاست. مثلا سوریه برای روسیه اهمیت دارد اما شاید سوریه برای آمریکا به این اندازه اهمیت نداشته باشد. در خصوص ایران نیز اول ایران مهم است و سپس سوریه. بسیاری از کشورها در سوریه سرمایه گذاری کرده اند و بسیاری هم نگران مسئله هسته ای هستند. باید این حقیقت را در نظر بگیریم که هر دو مسئله برای بسیاری از کشورها اهمیت دارد. کشورهای حوزه خلیج فارس از یکسو نگران مسئله هسته ای ایران و از سوی دیگر نگران مسئله سوریه هستند.

مجری: آیا نگران جنگ طایفه ای و شاید جنگی سنی - شیعی هستید؟

سلامه: بدون شک همین گونه است. باید این نکته را درک کنیم که این دو مسئله را نمی توان از یکدیگر جدا کرد زیرا در هم تنیده اند و ممکن است یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهد و متوقف کنند. یا به توافقی فراگیر درباره برنامه هسته ای ایران دست پیدا می کنیم که این امر به مسئله سوریه کمک می کند یا این که این مسئله به سبب تداوم دخالت در سوریه ادامه می یابد.

مسعود بارزانی: بدون شک روابط خوبی بین ایران و عراق وجود دارد، اما عراق کشوری مستقل است و ما از سیاست حسن همجواری و درهای باز بین عراق با ایران، ترکیه، سوریه، اردن، عربستان سعودی و کویت حمایت می کنیم. به نظر من این یک سیاست درست است که عراق با همه کشورها روابط خوبی داشته باشد.

مجری: خاورمیانه در یک سال آینده چگونه خواهد بود؟

بارزانی: امیدواریم شاهد خاورمیانه ای بهتر از آنچه بوده است، باشیم. منطقه خاورمیانه منطقه ای با اقوام و ادیان و مذاهب مختلف است. بسیاری از این ملت ها و ادیان نادیده گرفته شده اند و در محرومیت به سر برده اند که یکی از آنها کردها هستند. ما می خواهیم همه، محاسبات خود را مورد بازنگری قرار دهند و فرهنگ همزیستی و تسامح و پذیرفتن دیگران را در پیش بگیرند و خاورمیانه جدید را با دستان اهالی این منطقه بسازیم به گونه ای که تفاهم و همکاری حاکم باشد.

هاس: متاسفانه نمی توانم خوش بین باشم. به نظر من خاورمیانه سال آینده نیز همین گونه خواهد بود. پیش بینی می کنم که جنگ و درگیری ادامه پیدا کند زیرا هیچ نشانه ای دال بر موفقیت تلاش های دیپلماتیک در خصوص بحران سوریه وجود ندارد. در خصوص نزاع اسرائیل و فلسطین نیز گمان نمی کنم این مسئله به پایان برسد. گفتگوها درباره مسئله هسته ای نیز ادامه خواهد یافت. آمریکایی ها بیشتر به خوش بینی تمایل دارند اما ممکن است اوضاع خاورمیانه بدتر و بدتر شود. ما در دوره ای هستیم که کشورها نمی توانند آنچه را در مرزهای آنها روی می دهد کنترل کنند. امیدوارم که من اشتباه کنم و سال آینده شاهد خاورمیانه ای بهتر از آنچه هست باشیم ولی واقعگرایی باعث می شود خود را برای خاورمیانه ای شبیه خاورمیانه کنونی یا حتی بدتر از این آماده کنیم.

ناصر جوده: از زاویه نظری امیدواریم که شاهد کشورها و ملت هایی باشیم که از دموکراسی و عدالت بیشتری برخوردار باشند اما واقعیت موجود نشان می دهد که به شدت از این هدف دور هستیم.

احمد داوداوغلو: من همیشه سعی می کنم خوش بین باشم. با وجود حوادثی که روی می دهد نباید خوش بینی خود را از دست بدهیم.آنچه در منطقه ما روی می دهد پایان جنگ سرد است. جنگ سرد در بالکان در دهه نود قرن گذشته به پایان رسید اما در منطقه ما ادامه دارد. نظام های استبدادی دیگر مشروعیتی ندارند و باید کنار بروند. تاریخ نمی تواند به عقب برگردد. ترکیه و ایران و کشورهای عربی باید با هم بنشینند و گفتگو کنند و ببینند چرا بیشترین منابع و ثروت ها را داریم ولی اقتصاد متحدی نداریم. چرا این همه پیشینه تاریخی داریم ولی از آن استفاده نمی کنیم.

محمد جواد ظریف: گمان می کنم اکنون سر دوراهی قرار گرفته ایم و می توانیم هر راهی را که می خواهیم انتخاب کنیم. تصمیم در دست ماست و ما اسیر ساختارهای خشک نیستیم بلکه باید اوضاع را در خاورمیانه تغییر دهیم. به نظر من ما می توانیم آینده و سرنوشت خود را تعیین کنیم و آینده ای بدتر از اکنون برای خود رقم بزنیم و سال آینده که به اینجا آمدیم باید خودمان و نه دیگران را سرزنش کنیم اما می توانیم تصمیم دیگری بگیریم و گفتگو را آغاز کنیم تا به تفاهم برسیم و امور کلیشه ای را متوقف کنیم و به آینده ای بهتر برسیم. ما می توانیم این کار را انجام دهیم. سال پیش هیچ کس گمان و باور نمی کرد که ما امسال چنین اقدام مهمی در خصوص برنامه هسته ای انجام دهیم. سال اینده می توانیم در حالی به اینجا بیاییم که مسئله سوریه را حل کرده باشیم. این مسئله امکان پذیر است. کار در دست ماست که تصمیم بگیریم و اجرا کنیم. به نظر من این کار می شود و ایران به این آینده پایبند است.

غسان سلامه: من با بدبینی های هاس موافق نیستم. علائم و نشانه های مثبتی وجود دارد. توافق مربوط به برنامه هسته ای ایران علامت خوبی است. علامت مثبت دیگر همه پرسی قانون اساسی در مصر است. من اذعان می کنم که به این اهداف نزدیک نیستیم زیرا تردیدهای زیادی با ما همراه است که شاید مهمترین آنها بحران سوریه باشد که امروز یا یک شبه حل و فصل نمی شود و به فشارهای زیاد و دخالت های همه ما برای سوق دادن اوضاع به سمت حل و فصل نیاز دارد.

منبع: ایران هسته‌ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هادی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
کاملا" درست گفته آقای ظریف همه نیروهای خارجی باید بروند توجه کنید همه نیروهای خارجی
امين
Iran, Islamic Republic of
نكته اينجاست كه بقيه، نيروهاي تكفيري را جزو مخالفين حكومت مي دانند نه نيروهاي نظامي و بدنبال گرفتن تاييد از ايران براي خروج حزب الله هستند.
Netherlands
...
ایکاش می دانستیم ( می فهمیدیم ) ، آمریکا در ژاپن و فلیپین و پاکستان و مکه معظمه و مصر و لیبی و آلمان و هلند ووو نشسته و حزب الله باید همچون فلسطینی ها از خانه خود رانده شوند!!!
یا حق
حزب الله از ایران شروع شد. یادتان هست شعار حزب الله پیشمرگ روح الله و یا شعار حزب الله میمیرد سازش نمی پذیرد.
حزب الله یک سپاه کاملا مردمی است که در حال حاضر یکی از پایگاه های علنی و فعال آن در لبنان است.
این سپاه در همه جهان نیرو دارد. حتی غیر مسلمانان نیز از جان برکفان این سپاه هستند. حزب الله سپاه امت اسلام است. و این سپاه هر جا و به هر صورتی که امت اسلام نیاز داشته باشد ظاهر خواهد شد. حمله به مردم سوریه هم به دلیل حمایت از حزب الله بوده است. چه کسی می تواند مرا از خاک خودم بیرون کند که حزب الله را بتواند از سوریه بیرون کند. بسیاری از سپاه مردمی حزب الله را خود جوانان سوری تشکیل می دهند. عملیاتی شدن این حرف یعنی در محاصره قرار دادن گروهی از این سپاه تا قربانی تکفیری ها شوند.
شما هم جز مردم سوریه هستین؟
Netherlands
تن آدمی شریف است....
طبق فرمان الهی همه مسلمانان با هم برادر هستند. پیامبر نیز فرموده اند اگر صدای مظلومیت مسلمانی را بشنوی و به یاری او نشتابی مسلمان نیستی.
شما هم جز مردم سوریه هستین؟؟؟
بله من از مردم سوریه هستم در حالیکه ایرانی الاصل هستم و در ایران هم زندگی می کنم و عاشق سرزمینم هستم، میدونی چرا؟
من بچه خراسانم ولی جانم را به خاطر تک تک مردم ایرانم فدا خواهم کرد همان طور که برادر شهیدم این کار را کرد. برادر من در خوزستان شهید شد.
سوریه هم گوشه ای از خاک امت اسلام است و من مسلمانم، پس اهل سوریه هستم همان طور که اهل ایرانم، اهل لبنانم، اهل افغانستانم اهل ...
ظریف لا مچکریم!
خانه اش لبنان است
حزب الله را ایران برای دفاع مظلومان از دست استبداد استعمار گران با توجه به آیات مبارکه سوره مجادله بوجود آورد. در تمام دنیا حزب الله داریم. در سوریه ، ایران ، عراق ، افغانستان ، و ...
حزب الله مرز ندارد ولی فقط حزب الله لبنان رسما شناخته شده است.
مهدی
راههای پیروزی زیادن ولی اگه شمابخواید همه روراضی کنید حتما شکست می خورید این آقایان همیشه خواستن دشمناشون روراضی کنن به همین علت ازهدفشون کوتاه میان شمامطمئن باش اگرازنیروهای آمریکایی مستقر دربحرین می پرسیدن یانیروهای عربستانی ایشان جوابی این شکلی نداشت!
هرچند هدف از حضور حزب الله در سوریه مبارزه با تروریست است ...
در روابط دیپلماسی سوریه، لبنان را قسمتی از خاک خود می داند. این لبنان است که ادعای استقلال دارد. جنگ سوریه هم به دلیل حمایت مردم سوریه از حزب الله شکل گرفته، از طرفی حزب الله متعلق به امت واحده اسلام است نه لبنان، پایگاه اصلی آن در لبنان است.
فکر می کنید زمانی که ما از بچه حزب اللهی های ایران و عراق و سوریه و لبنان و پاکستان و افغانستان و ... حرف می زنیم صرفا یک واژه تشریفاتی است؟
حزب الله نیروی خارجی محسوب نمی شود و سپاهی رسمی است که هر وقت مردمی نیاز به دفاع داشته باشد در همانجا آماده خواهد بود.
نظر جناب ظریف کاملا درست بوده...
اگه همه رفتن ...
حتی اگر همه بروند تا وقتی تعهدی درخصوص عدم هتک هرمت به مقدسات شیعیان وجود نداشته باشد حزب الله باید بماند
... نیست یک جریان فکری و اعتقادی است که در حال حاضر داره به مردم سوریه کمک می کنه...
حزب الله متعلق به کشور لبنان نیست حزب الله متعلق به همه انسان های آزاده جهانه...
لفظ خارجی در شان حزب الله نیست به نظر من این یک گاف بزرگ از مرد همیشه خندان دیپلماسی است...
ایرانی
اگه دین ندارید ازادمرد باشید...
اشكذري
چرا العربيه از خروج نيروهاي اشغالگر عربستان از بحرين سخني نگفته است؟
مگر غير از اين است كه حزب الله به درخواست دولت رسمي سوريه و براي حمايت از مظلومان در مقابل تروريست هاي تكفيري جنايت كار وارد آن كشور شده است؟
متاسفانه در دولت قبل این وزارت خانه کم فعال بود بجاش این دولت داره از اونور میوفته
شاید اقای ظریف دوست داره فقط رو جلد مجلات و روزنامه ها باشه
سعید
حزب الله آخرین گروهی بود که در حمایت از مردم مظلوم سوریه وارد سوریه شد و باید آخرین گروهی هم باشد که از سوریه خارج می شود.
ظریف بسه دیگه جون هرکی دوس داری ....
...ظریف
ولی این صحبتش غلط نیست...
فقط درمقابل این نظر باید بگم متاسفم همین
حمید رحیمی نژاد
Iran, Islamic Republic of
اصل حرف درسته ولی در مقابل سوالی که مجری حزب الله رو افراطی و بالطبع تروریست جلوه می ده باید موضع گیری می شد در ضمن در طول این بحث داوو اغلو به حزب الله می تازه ظریف هم می تونست با نام بردن گروهای درگیر و حامیان خارجیشون جبران کنه
داریوش
باید اول این آقای ظریف و هم فکرانش انقلابی فکر کنند...
maryam
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب جواب نداره .اگر بناست بیرون روند همه نیروهای خارجی باید بروند.
درسته عزیز ولی دفاع و تجاوز دو بحث جداست........
مهدی
به نظر شما توی دنیای امروز حرف حساب وجودداره مثلااسرائیل بمب اتم داره هروقت بخواد به هرجاحمله میکنه هیچ کس صداش درنمیاد واقعا حرف حسابی هم هست خواهرم توی دنیایی که این شکلی فقط دنبال منافع کشورت باش
...دفاع از حرم دفاع از اسلام است،
مگه حرم حضرت سکینه و حضرت رقیه و حضرت معصومه برای شما بی اهمیته؟ دفاع از حرم دفاع از اسلام هست، نه دفاع از یک کشور
واقعا متاسفم
Iran, Islamic Republic of
با زیرکی جواب داده

جهان دوست دارم...
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
خوب اينکه حرف درستيه. سياست کلي نظام ما اينه که مسئله سوريه به دست مردم خودش حل بشه و هيچ گروه يا حزب خارجي توش دخالت نکنه. اگه تمام گروه هاي درگير برن بيرون خوب ديگه چه احتياجي هست به موندن حزب الله؟
حزب اللهی که در سوریه می جنگد بیشترشان سوری هستند. حزب الله یک ارتش جهانی است که از ایران و با انقلاب ایران شروع شد و در تمام جهان نیرو دارد و برای دفاع از امت اسلام در مقابل استبداد مستکبران شکل گرفت. تا قبل از آن امت اسلام سپر دفاعی نداشت.
حزب الله برای منافع غرب و سعودی ها نرفته سوریه. حزب الله داره به مردم سوریه کمک میکنه تا از فتنه بپا شده توسط عربستان و غرب و جنایات تکفیری های ملعون آزاد شن.
رضا
من هم موافقم جناب ظریف بازیرکی جواب داده اند.
....
United States
بابا اينا فقط دنباله رضايت دشمن هستند همين و بس
Iran, Islamic Republic of
ظریف... هست که کشور رو ...
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا خیلی هم هوشمندانه بود
...
حالت خوبه
سیدمحمدعلی سیادت ازآبادان
United States
ازتحصیل کردگان درغرب انتظاری جزدل دادن به غرب بیهوده است اصلا اگر ظریف ظرافت داشت با این شبکه منحوس مصاحبه نمیکردوچرا دراین مصاحبه عربستان رابه چالش نکشاند؟...
با قسمت اول نظرت کاملا مخالفم اطلبوالعلم ولو بالصین .اما کلا مصاحبه با شبکه العربیه با آن سابقه درخشان مخصوصا در خصوص فتنه 88 کاردرستی نبوده است
طاهر
Iran, Islamic Republic of
آقا سید سلام
شما متن را کامل بخوان بعد نظر بده !!!!!!فقط تیتر را خوندی و نظر دادی؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
از شما بعید هست . ایشان کاملا" منطقی حرف زدند. در ثانی ایشان دستور خروج ندادند. و نمی توانند بدهند ولی اگر همه تکفیریها بیرون بروند حزب الله هم می رود . مگر غیر از این است.؟؟؟؟
غیر از این است طاهر جان، مردم سوریه خودشان حزب اللهی هستند و یکی از پایگاه های اصلی حزب الله محسوب می شوند. حزب الله رسما یک حزب است که خداوند آن را طراحی کرده و با همین نام،
حزب الله خارجی محسوب نمی شود و سپاهی است شکل گرفته از امت اسلام.
Iran, Islamic Republic of
به هر حال از نظر مصاحبه کننده ، حزب الله یعنی گروهی با ساختار حزبی ، سلسله مراتب سازمانی ، بودجه عملیاتی و سلاحهای پیشرفته و پاسخ ظریف هم یعنی هر وقت دیگران (همه خارجیان) دست از سر مردم سوریه برداشتند حزب الله هم از سوریه خارج خواهد شد ومردم سوریه خود برای خود تصمیم خواهند گرفت. در ادامه ظریف می گوید حضور حزب الله در سوریه در واقع دفاع از لبنان است در مقابل جریان تکفیری (این پاسخ بسیار زیرکانه و دیپلماتیک بوده و امکان هر گونه سوء استفاده را از مجری این شبکه منحوس گرفت)
پيام
Iran, Islamic Republic of
تو استخدام شدي تمومه!!!!!!فقط نام پدر رو فراموش كردي.
United States
آقای ظریف به اعصابت مسلط باش
مبین
عزیزم ..ما مبینیم اینهای که اینجا درس خوندن چی شدند و چطور اقتصاد و روابط خارجه این کشور را نابود کردند ... و در مورد مصاحبه با شبکه که به قول شما منحوس است ولی در جهان بینندگان زیادی دارید که میتوانند نیت پاک ایران را ببینند ...
S
اتفاقا اون تحصیل نکرده ها هستند که اقتصاد رو خراب کردن کسانی که از مدیریت هیچ چیز نمی دونن با پول وپارتی اومدن بالا
خودت از کجا نظر دادی. دم خروست را ببینیم یا قسمت رو !؟ (آبادان و IP آمریکا). یا نه جهان رو هم با فیلتر شکن می بینی؟
United States
حالا از کجا میدونید دام بوده؟
در قانون می گویند اعتراف عقلا به زیان خودشان است. ...
Iran, Islamic Republic of
چرا تأسف بار ؟؟؟؟ خب معلومه در خاك سوريه نبايد هيچ نيروي خارجي وجود داشته باشه !!!! ...
تکفیری ها... خشن و بی مغز که از طرف آمریکا و اسرائیل حمایت می شوند و در تمام جهان به جذب نیرو مشغول اند.
هدف آنان نابودی تمام منتطقه است تا اسرائیل سریع تر بتواند به نقشه اسرائیل بزرگ که از فلسطین تا آب ها خلیج فارس ادامه دارد برسد. یعنی قرار است ایران ما هم بشود قسمتی از خاک اسرائیل!
به همین خاطر سپاه جهانی امت واحده اسلامی به نام حزب الله با تدبیر ایران شکل گرفت. این سپاه در تمام دنیا نیرو دارد. حزب الله سوریه را خود جوانان سوری تشکیل می دهد ولی حزب الله لبنان در کنار آنهاست و این تنها به لبنان ختم نمی شود.
طبق آیات قرآن این سپاه خارجی محسوب نمی شود. ولی حرف آقای ظریف حزب الله را در عرصه دیپلماسی محکوم می کند و موجب تقویت تکفیری ها می شود.
مهدی خانی
خب وقتی همه نیروهای خارجی از سوریه بیرون بروند اونوقت نیروهای حزب ا... برای چی بمونند....
شما خیلی ساده تشریف دارینا....
United States
مثل ظریف
با كمال احترام حرف مردمي رو زده كه بهشون راي دادن....
ولی این حرف من نیست. من در درجه اول حزب اللهی ام و چون یک خانم هستم دارم به عشق خدمت به امت پیامبر پزشکی می خوانم!
لازم باشد اسلحه هم به دست خواهم گرفت در هر نقطه ای از بلاد اسلام که باشد.
در اسلام ایران و سوریه و افغانستان و ... نداریم. رنگ و نژاد نداریم. اسلام، مسلمانان را برادرانی می داند که اگر صدای مظلومیتی را شنیدند و پاسخ ندادند و به حمایت مظلوم قیام نکردند دیگر مسلمان نخواهند بود.
این ارتش اسرائیلی تکفیرها هستند که باید از سرزمین مسلمانان خارج شوند.
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف لطفا یه خورده هم انقلابی باش. اینهمه دیپلمات بودن هم خوب نیست.
خودتون می دونید که حزب الله خط مقدم ماست. حزب الله خط قرمز ماست. بنابراین سنجیده تر سخن بگوئید. خیر سرمان شما صدای مردم ایران را به جهان می رسانید. ما مردم ایران خیلیهامون عکس سید حسن نصرالله را بر روی دیوار خونه هامون نصب کردیم.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید شما تو خونه چند تا از مردم ایران تشریف بردید که عکس..رو روی دیوار خونه شون دیدی؟
من عکس سید حسن نصرالله را ندارم ولی حزب اللهی هستم
Iran, Islamic Republic of
عکس سیّد حسن نصرالله در قلب ماست...
United States
در جان ماست
انقلابی بودن به معنای بی کله بودن نیست برادرمن
وقتی دست تکفیری ها بهت برسه خواهی نخواهی بی کله میشی، یعنی سرت را از بیخ می برند.
سست آمدن در مقابل دشمن قسم خورده تنها موجب می شود خودمان را در ضعف قرار دهیم.
اصلا حزب الله سپاه جهانی امت اسلام است که از ابتکارهای دولت اسلامی ایران بوده است و برای حمایت از زیاده خواهی مستکبران در جهان شکل گرفت تا به دفاع از مسلمانان قیام کند.
شعارهای اول انقلاب را به خاطر بیاورید. حزب الله متعلق به امت اسلام است و در همه جهان نیروی فعال دارد...
Iran, Islamic Republic of
اتفتقا خوب زیرکانه جواب داده است.
United States
زیرکانه به نفع کی؟
United Kingdom
گفته نیروهای خارجی.
اسمی از حزب الله نیاورده. باید توجه داشت ما حزب الله رو نیروی خارجی نمیدونیم.
اره در اروپا هم رسمه زن جلوی مرد پا نمیشه!
با سلام
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان یک استاد دانشگاه در علوم سیاسی با این که به دولت آقای روحانی رأی نداده ام عرض می کنم از این سخن دکتر ظریف هیچ گونه کوتاهی در اصول برداشت نمی شود ...
علیک سلام
استاد محترم چقدر از فضای سیاسی و دیپلماسی سوریه و لبنان مطلع هستید. آیا هرگز با این مردم از نزدیک ارتباط داشتید. هرگز بریده شدن سرهای کودکان را مشاهده کرده اید. می توانید تصور کنید که اگر سر پدر و مادری را جلوی فرزندش قطع کنند چه فاجعه ای رخ خواهد داد. اگر شما در این شرایط بودی چه می کردید؟ تسلیم می شدید یا دست یاری به سوی دیگر مردم دراز می کردید.
حزب الله همان سپاه مردمی و جهانی امت اسلام است. در تمام دنیا هم نیرو دارد. ایشان باید تکفیری ها را محکوم می کرد که مردم بی گناه را قربانی می کنند. نه اینکه از یک کنار حق و باطل را محکوم کند.
سیاست با مطالعه ایجاد نمی شود قدم به عرصه بگذار تا بفهمی که سیاست در عمل چیز دیگری است.
حرف بدی زذه ؟
ایران که همیشه میگه باید خود سوری ها تصمیم بگیرند
مردم سوریه بخشی از امت حزب الله هستند. پس این حرف شامل حزب الله نمی شود.
تکفیری ها سپاه غیر علنی اسرائیل هستند و به نام اسلام به مقابله برخواسته اند. هدف اصلی شان مصادر سوریه به نفع اسرائیل است.
اغتشاش در سوریه هم به این دلیل است که سوریه هم مرز لبنان است و مردم آن به شدت حامی حز ب الله هستند. مردم سوریه دارند تقاص حزب اللهی بودنشان را پس می دهند.
مشاهده بفرمایید سوریه، عراق، ایران، این همان خطی است که اسرائیل خواهان نابودی آن است.
یک شهروند
به نظر بنده آقای ظریف آنقدر پخته هستند که در دام مصاحبه کننده نیفتند به نظر من مسئله عمیق تر از این حرفهاست...
حسین
خروج همه نیروها کمک به صلح می کند
حزب الله متعلق به عالم اسلام است. مردم سوریه هم به خاطر حمایت از حزب الله و حزب اللهی بودن درگیر چنین جنگ کثیفی شدند. با حمله تکفیری ها به مردم مظلوم سوریه حزب الله سوریه هم قیام کرد و حزب الله لبنان و دیگ نقاط هم به یاری آن ها شتافتند.
این دستور اسلام است که اگر صدای مظلومیت مظلومی را بشنوی و به یاری او نروی مسلمان نیستی. حزب الله در تمام بلاد اسلامی و از همان امت سپاهی عظیم و جان برکف دارد. وقتش برسد قدرت حزب الله را درک خواهند کرد.
از این... چیز دیگه ای انتظار نمی ره
kardarblash
Iran, Islamic Republic of
باور این خبر دشوار است
...
Iran, Islamic Republic of
به خدا این بنده خدا یه مشکل ... چیزی داره . عجب دولتی داریم ما
ظریف مچکریم!
واقعا براتون متاسفم ....
.... تيتر جناحي ...
شايد بايد جواب مي داد تا همه دنيا بشنوند...
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم اگر به این نتیجه برسم که این دولت مردان... اسلام و ایران هستند به تنهایی علیهشان قیام میکنم و کم نیستند امثال بنده اون از ذلیل کردن مردم با توافق ژنو و تبدیل 20 درصد به 5 درصد که پدر روحیه ما را درآورده این هم از .....
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
با سلام
...
یعنی حزب الله هم نمی خواهد در سوریه بماند ...
به آیات آخر سوره مبارکه مجادله مراجعه بفرمایید. طبق آیات قرآن خود خداوند سازمان دهنده حزب الله است و مرام نامه حزبی آن را نوشته است. هر کجا در سرزمین اسلامی حزب الله وارد شود خارجی محسوب نمی شود. کما اینکه به صورت رسمی در تمام جهان نیرو دارد. نیرویی که از طرف غیر مسلمانان هم حمایت می شود. حمله به مردم سوریه هم به دلیل حمایت آنان از حزب الله بود.
توجه فرمایید، لبنان با اسرائیل هم مرز است، سوریه با لبنان و عراق، و عراق با ایران!
سال هاست که در تدارک شکستن این خط که معروف به خط شیعی است می باشند. حالا حزب الله باید به کجا برود که خارجی نباشد؟

اگر یادتان باشد حتی در جنبش 99 درصدی آمریکا هم پرچم حزب الله دیده می شد. در حالیکه بر دست مسلمانان نبود. و این تحقق عینی کلام سید الشهدا ست که فرمودند: اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
China
به نظر این اظهارنظر تاسف بار نیست. چراکه خروج همه نیروهای نظامی کاملا صحیح و به نفع حزب اله است....
حزب الله را خداوند تشکیل داده است. به سوره مجادله مراجعه بفرمایید. حزب الله امت جهانی اسلام است. نیروی خارجی محسوب نمی شود. نیروهای نظامی هم در اسلام که با عنوان مجاهدان فی سبیل الله از آن ها یاد می شود از مهم ترین ارکان جامعه اسلامی است. توجه بفرمایید مهم ترین نماز در بین نمازهای جماعت، نماز جمعه است و اگر امام آن مسلح به سلاح روز نباشد نماز نماز گزاران صحیح نخواهد بود.
این فکر غلط از زمانی شروع شد که اسرائیل احساس خطر کرد و گفت باید روحیه جهادی در بین مسلمانان از بین برود. در اسلام همه موظف هستند آموزش نظامی ببینند و جهاد یکی از فروع دین ماست مانند نماز و روزه که تخلف در آن کم از کاهل نمازی نیست.
آقای رئیس یکم در صحبت هات دقت کن
Iran, Islamic Republic of
احسنت به آقای ظریف چه پاسخ تیز هوشانه ای داده اند
این نتیجه جمله روحانی است که گفت من سرهنگ نیستم. نمیفهمند اگه سوریه فرو بریزد فردا باید تو خیابونای تهرون از خودمون دفاع کنیم
خطی را که به نام خط سرخ شیعی مطرح شده بود را به خاطر بیاورید،
فلسطین _ لبنان _ سوریه _ عراق _ ایران
هدف نابودی این خط است.
تمام شعارها هم گرد همین موضوع می چرخد.
این یک فیلم سینمایی نیست که دو طرف دزد و پلیس به روی هم اسلحه کشیده باشند و بعد به این نتیجه برسند که در یک صحنه هماهنگ هر دو اسلحه هایشان را زمین بگذارند و مذاکره کنند. فاسطین را با همین روش تکه تکه کردند.
Iran, Islamic Republic of
ایشان حرف بدی نزده اند. بایستی هه گروه های خارجی از سوریه بروند. حتی حزب الله.

نه اینکه فقط حزب الله برود و بقیه بمانند.
دائم در خبرهای مشاهده می کنیم که احزاب در ایران باید حمایت شوند. بودجه مصوب دولت برای احزاب و ...
هرگز توجه کرده اید که خداوند در زمان بعثت پیامبر اولین حزب جهانی را به نام حزب الله و از امت اسلام تشکیل داده است. مرام نامه حزبی حزب الله نیز توسط خود خداوند در قرآن واضح آمده است. کسی که معتقد به این مرام و آرمان است حزب اللهی محسوب می شود و دیگران حزب شیطان هستند.
حزب الله تنها متعلق به لبنان نیست. اسم آن با لبنان به دلیل هم مرزی و مبارزاتشان با اسرئیل گره خورده است و در حال حاضر یکی از پایگاه های فعال می باشد.
اینها کلاً پشت پا زدن به ارزش ها و حتی اقدامات مثبت دولت قبل(مانند موضوع فناوری هسته ای) را برای خود افتخار می دانند البته بدون فکر و بررسی تبعات بعدی آن
جناب وزیر:
اول اندیشه و انگهی گفتار(چون کشور ارثیه بابات نیست هر چه بخوای انجام بدی و هر حرفی رو بزنی)
Russian Federation
خوباينا به اين قضيه اعتقاد دارن كه كار ملت عرب به ما ربطى نداره و نظرشون راجع به مسأله فلسطين در حقيقت همونيه كه ر... ميگه
در اسلام عرب و عجم و ترک و لر و فارس و بلوچ و ......نداریم
پیامبر فرمودند اگر کسی از امت من صدای مظلومیت مردمی را بشنود و به یاری او نشتابد مسلمان نیست.
نکته جالب این است که نفرموده اند اگر کسی مثلا نماز نخواند مسلمان نیست. با اینکه نماز و جهاد هر دو از فروع دین ما هستند و به ظاهر از یک جایگاه برخوردارند.
کار ملت عرب به ما ربط نداشته باشد که طبق آموزه های اسلام حرف بسیار غلطی است. آیا کار توهین به حرمین هم به ما ربطی ندارد و باید اجازه می دادیم تکفیری ها خیلی راحت سوریه را دست بگیرند و مزار مطهر حضرت زینب و رقیه را نبش قبر کرده به آنان بی حرمتی کنند.
این هم به ما مربوط نیست؟
... لطفا کمی دقت نظر و تامل بفرمایید.
روزبه
Iran, Islamic Republic of
سلام
...مجبور نیستید برای القاء نظرات خودتان از هر ترفندی استفاده کنید
ظریف حزب الله را محکوم کرده در حالیکه تکفیری ها سوریه را گودال قتل گاه کرده بودند و حزب الله به کمک آنان شتافته است.
ظاهرا در مرام آقای ظریف حق و باطل به یک اندازه مقصر اند. آیا باید اجاز می دادیم تا همان طور که در عربستان منزل حضرت خدیجه و محراب اختصاصی پیامبر را که محل نزول بسیاری از آیات وحی بوده است را خراب کرده به جای آن توالت عمومی ساخته اند بروند راحت به پیکر مطهر حضرت زینب هم بی حرمتی کنند؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر ظریف...
Iran, Islamic Republic of
... واقعا كه جهان ......
واقعا که جهان کار شما قابل تقدیر است.
حميد
...چرا اينا رو نمي فهميد
هادی
Iran, Islamic Republic of
چرا منفعلانه ؟؟؟...
باید محکم تکفیری ها را محکوم می کرد
Iran, Islamic Republic of
بی جهت ایراد نگیر...
Iran, Islamic Republic of
ایول ظریف
Iran, Islamic Republic of
بهتر است جواب هاي ظريف را با داوود اوغلو مقايسه كنيد
متاسفانه وزير خارجه عليرغم ادعا اصلا زيرك نيست و واداده عمل مي كند خدا به داد اين مملكت برسد
Iran, Islamic Republic of
چرا تاسف بار! حزب الله هم نیروی خارجی است و قاعدتا باید انجا را ترک کند
حزب الله یک حزب مانند حزب دموکرات یا دیگر احزاب در دیگر نقاط جهان نیست.
مردم سوریه خودشان حزب اللهی هستند. حزب الله را خداوند بوجود آورده است و دستور العمل کاری آن را تعیین فرموده است و متعلق به تمام مسلمانان است.
حزب الله نیروی خارجی نیست. سپاه رسمی امت اسلام است.
Iran, Islamic Republic of
وقتی میگیم خارجی ها باید خارج شوند منظور همه است....
Iran, Islamic Republic of
کمی در تیتر زدن منصف باشید طوری نوشتید که جناب ظریف گفته حزب االه باید ترک کند....
وقتی یک ایرانی می گوید همه حتی حزب الله، اولین مسئله ای که بوجود می آید هم ردیف سازی حزب الله و تکفیری ها به عنوان عامل کشتار مردم سوریه است.
نتیجه دوم آن در خوشبینانه ترین شکل محکومیت جهانی حزب الله و تکفیری ها به جرم دست داشتن در جنابات سوریه می شود.
و چون از سخن از زبان وزیر خارجه کشوری که حامی اصلی حزب الله است خارج شده اولین انگشت اتهام به سوی ایران اشاره خواهد رفت که بساط حزب الله را جمع کن حالا که خودت به مسئول بودن حزب الله در کشتار مردم سوریه اذعان داری.
بار دیپلماسی این سخن بسیار سنگین است و به منزله خودکشی است.
سید سجادی
.... آیا امنیت وسلامت حرمی را که چند وقت پیش زیارت کردید تضمین میکنید یا میکنند؟
تکفیری ها برای تخریب خط شیعی آمده اند و به حمایت اسرائیل قیام کرده اند، چه نضمینی می تواند وجود داشته باشد. حزب الله زمانی دست به کار شد که عملا همه چیز از دست رفته بود. حالا هم اگر قرار به خروج است باید تکفیری ها خارج شوند و مرزهای سوریه امنیت پیدا کند.
متاسفم ظریف
محمد
جهان جان بی النصلفی نکن، اتفاقا ظریف جواب هوشمندانه ای داده: در جواب اینکه حزب الله باید از سوریه خارج شود می گوید همه خارجی ها باید خارج شوند و کمک های مالی قطع شود.
این حرف یعنی حزب الله هم در کشتار مردم سوریه مسئول است.
در حالیکه حزب الله نیروی خارجی محسوب نمی شود. ارتشی است مردمی که وابسته به هیچ حکومتی نیست و در تمام دنیا نیرو دارد. غالب مردم سوریه حزب اللهی هستند به همین دلیل هم سوریه جزو خط سرخ شیعی محسوب می شود. و اسرائیل خواهان نابودی سوریه شده است.
مصطفی.د
Iran, Islamic Republic of
وقتی قراره دروازه های جهانی بروی ما باز بشه خوب معلومه دیگه ما باید همه چیزمون حتی نظراتمون جهانی باشه !
جناب آقای ظریف غیر از این میفرمودن باید شک کرد.
با کجای حرف ظریف مشکل دارید؟
آیا باید می گفت همه نیرو های خارجی باید از سوریه خارج شوند به غیر از حزب الله ؟ تا شما براش کف و سوت بزنید
من با نظر شما موافق نیستم ولی سوال شما را محترم می دانم.
شما اگر به آیات آخر سوره مبارکه مجادله رجوع بفرمایید مشاهده می کنید که حزب الله نیروی خارجی محسوب نشده شامل تمام امت اسلامی می شود.
این نام فعلا با لبنان مطرح می شود و الا حزب الله بزرگترین حزبی است که وجود دارد و فرامرزی است. در اسلام، ایرانی و غیر ایرانی نداریم. حزب اللهی و غیر حزب اللهی داریم.
مسلمانان امت واحده هستند.
Iran, Islamic Republic of
گفتن حرفها و اینکه جوری حرف بزنی که در تنگنای جواب دادن گیر نکنی کار یک دیپلمات که متاسفانه ایشون نشون داد بلد نیست. نمونه های دیگری هم دارد
1- تحریم ایران توسط آمریکا مفاد موافقتنامه رو بهم نزده.
2- امریکا با یک بمب تمام توان دفاعی ما رو از بین میبره.
3- ما حاضریم بر سر ابو موسی با امارات مذاکره کنیم
4- اونی که مخالف هولوکاست بود رفت و ...
این مثالها و بسیاری دیگه از عدم پختگی ایشون دلالت میکنه متاسفانه. و اصلا هم جای حمایت نداره.
مهدی آقائی
Australia
سلام
سلام واقعاً دراین 1و2و3و4 همه چیز را روشن بیان
کردی واقعاً عالی وحقیقت را گفتی
بابا اين آقاي ظريف به ما رحم نميكنه...
Malaysia
با این حرف زدنش....
... دليل بودن حزب الله در سوريه حضور تروريست ها ست و در صورت خروج آنان لزومي به بودن حزب الله نيست ...
...كجاي حرفهاي من بي ادبي بود و يا كدام حرف من اشتباه بود كه سانسورش كردي . سانسورچي ... لياقت شما گفتگو نيست همان بهتر كه اسم و صفتتان را صدا بزنيم.....
حزب الله از ابتدا در سوریه بوده، به بیانی دیگر مردم سوریه خودشان حزب اللهی هستند. فقط به دلیل هجوم سنگین نیاز به یاری داشتند که دیگر یاران هم به کمک آن ها شتافتند.
در سوریه تنها حزب الله لبنان نیست که مبارزه می کند. از تما کشورهای اسلامی نیروهای داوطلب حزب الله برای دفاع حضور دارند.
بساط تکفیری ها که جمع شد و سوریه امنیت خود را پس گرفت اگر مردم حزب اللهی سوریه دیگر نیازی نداشته باشد دیگر یاران به کشورهای خودشان بر می گردند.
ایرانی و مسلمان
واقعا که شما ها دیگه کی هستید ....
من هم ایرانی هستم و هم مسلمان
وقت آن رسیده است که تجلی گوشه دیگری از آیات الهی آشکار شود.
ما حزب اللهی هستیم همان طور که خداوند در سوره مجادله فرموده است و بر اساس همان مرام نامه هم عمل می کنیم.
اگر اهل دلی بسم الله.
ظریف لا مچکریم!
سورنا
اوج وقاحت سعودیها!!!!!
ازچیزهایی صحبت میکنندکه ذره ای در وجودشان نیست
Malaysia
چرا مجلس استيضاح نميكنه؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ظریف دقت کن!
Iran, Islamic Republic of
.. انتقادات قابل توجهی به وزیر خارجه وارد است. از جمله اینکه ملت و نمایندگان آن ها را در مجلس از دانستن جزئیات مذاکرات منع می کند در حالیکه طرف های غربی منتشر می کنند. ...
Iran, Islamic Republic of
اگر کلا این نظر رو منتشر نمی کردید سنگین تر بودید!!! بخش اصلیش رو حذف کردید! همین کارها باعث می شود که عده ای دفع شوند! نکنید این کار را!
کاش آقای ظریف خودش رو یه لحظه جای سوری های مظلوم می زاشت
Iran, Islamic Republic of
مقايسه نظر ظريف با داوود اوغلو نشان از ضعف و وادادگي ظريف مي كنه خدا كنه استقلال و عزت مملكت را بر باد نده
خواننده
Iran, Islamic Republic of
کجای حرف ظریف اشتباه بود...
اگر بخواهیم سخن آقای ظریف را به ساده ترین شکل بیان کنیم این می شود که،
یه مشت قداره کش به جان هم افتاده اند و راه نفس را بر مردم محل بسته اند. همه شما بروید بیرون!
فکر می کنید حرف درستی زده؟ جنگ به مردم سوریه تحمیل شد چون خودشان حزب اللهی بودند. اسرائیل جدی به آن ها هشدار داد دست بردارید و نپذیرفتند و از مرام خودشان عبور نکردند پس با تجهیز و حمایت از وهابیون تکفیری ها را شکل داد. این ها در کل سرزمین های اسلامی فعال هستند و نیرو جذب می کنند. حتی به صورت رسمی در عراق می جنگند تا جایی که زنان در نجف و چند نقطه دیگر در عراق در حال دیدن دوره نظامی هستند. بعد از سوریه و عراق نوبت ایران است.
حرف آقای ظریف در مقابل این نقشه کثیف حزب الله را به عنوان یک نیروی خارجی مسئول در قتل عام مردم سوریه در سطح جهانی معرفی خواهد کرد. آیا شما می توانید حضور و جنایت تکفیری ها را در ایران تحمل کنید.
آیا تخریب حرم امام هشتم را می توانید بپذیرید؟
ظریف مچکر نیستیم!
... این شیطنت هارو پایان بدین ...
محمد
به این میگن آقای دکتر باهوش و وزیر امورخارجه زرنگ!
....
محسن
Iran, Islamic Republic of
مگه حزب ا... نیروی داخلیه؟....
بله؛
شاید تعجب کنید ولی حزب الله در قرآن مطرح و طراحی شده، متأسفم که تا کنون رسما معرفی نشده است. و طبق فرمان الهی مسلمانان همه موظف به ورود در این حزب هستند.
و باز طبق فرمایش خداوند همه باید اهل جهاد باشند و حتی امر شده که باید با تمام قوا در مقابل دشمن مجهز شوید.
اگر بخواهم تصویر ذهنی نزدیک به روش اندیشه قرآنی خدمت شما ارائه کنم باید بگویم یک جبهه را در نظر بگیرید. سنگرهای متفاوتی در کنار هم قرار می گیرد تا از یک هدف واحد در مقابل دشمن دفاع کند. نگاه اسلام این گونه است و عملا هر سرزمینی سنگری محسوب می شود که مردم آن سرزمین موظف هستند از سنگر خودشان دفاع کرده حامی دیگر سنگرها هم باشند.
پس اگر هجوم دشمن به یک خاکریز شدت گرفت به گونه ای که امکان دفاع را از آن مردم سلب کرد دیگر سنگرها باید به یاری او بشتابند.
بسیار زیبا و جالب جواب داده است و هیچ ابهامی در مطالب استاد ظریف وجود ندارد دنبال بهانه نگردید
محسن
تاسف بارتر از مسائلی عایدات حاصله از ثروت و داشته های خودمان از بیگانگان در مذاکرات هسته ایی، بخاطر آب و نان،. و از بین رفتن تعصب مسلمانی و ایرانی بودن در لابلای تشکل های حزبی و گروهی از سوی دیگر ،و صد تاسف اینکه با از دست دادن امتیازاتی در مذاکرات توقع آنها بیشتر و دست آورد بیخودی ما کم رنگتر میشود.
..
ایشان حربه ای برای محکوم کردن حزب الله و ایران به دشمنان تکفیری داده است.
بهزاد
United States
تاسف آوره که حالا حزب الله باید مورد هجمه قرار بگیره!
...
...
فکر بیکاری و گرونی و بدبختی ملت باشید!!!
Iran, Islamic Republic of
...در پی اجرایی کردن شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای امریکایند
مبارز
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه دوستان اگر بقیه ی مسائل رو هم اینجوری تحلیل می کنید که واویلاست! دامش اینجاست که ایشون افاضه کردند همه نیروهای خارجی باید خارج بشن! تنها نیروی سازمانی خارجی که در سوریه وجود داره حزب الله است! تروریست ها و تکفیری ها و معارضان سازمان رزمی خارجی نیستن یعنی یک سازمان نظامی که از خارج آمده باشه تو سوریه بجنگه! سازمان و فرماندهانشون سوری هستن نیروهاشون خارجی! حالا چطور میخوای تفکیک کنی که کیا باید برن کیا وایسن؟!!
حزب الله نیروی خارجی محسوب نمی شود. ولی تکفیری ها خارجی محسوب می شوند.
خود مردم سوریه طرفداران حزب الله و حزب اللهی هستند.
تحمیل جنگ هم به مردم سوریه به خاطر همین حزب اللهی بودنشان طراحی شده است و در حال حاضر دامنه جنگ به عراق هم رسیده است و حزب الله عراق در کنار ارتش در حال مبارزه با تکفیری ها هستند.
ظریف در مورد حزب الله به تنهایی نگفته و گفته همه نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند که حرف درستی است...
حزب الله خارجی نیست. حزب الله یک حزب رسمی است که شاخه های مختلفی دارد ولی همه آنها نظامی هم هستند. من هم حزب اللهی هستم و اصالتا ایرانی. سوره مجادله را بخوانید.
احمد علی جهانبین
جنا ب آقای وزیر امور خارجه ، هوشیار باشید که ملت ایران مسئول اشتباهات شما در بحث هسته ای و سوریه و حزب الله قهرمان نخواهد بود این تو هستی که باید در برابر ملت و شهدا و خانوده شهدا پاسخ گوی باشی در قضیه خاور میانه هم با اعتدال نمی شود رفتار کرد ...
Iran, Islamic Republic of
به نظر من حرف اشتباهي نيست. ..
علی
خب این دامی که گفتید کجاس؟؟؟/

...
سعید
... یکم انصاف خوب چیزیه
ما هم به همین دلیل می گوییم آقای ظریف نباید حزب الله را نیروی خارجی و در حد تکفیری ها پایین می آورد. حزب الله نیروی خارجی نیست.
آقاي ظريف نماينده ملت ايران است و بايد درمجامع بين المللي هوشيار باشد و فقط در باره ايران تصميم بگيرد و درباره نظر خواهي در باره كشورهاي ديگر صحبتي نكند ...
Jafar
اين اقا كه خودش را سياسي مي داند چطور متوجه نشده كه العربية متعلق به عربستان است و در جهان عرب به العبريه مشهور است/ مگه وزير خارجه عربستان يا قطر مي آيند با العالم يا پرس تي وي مصاحبه كنند/چرا اقاي ظريف اين نكته بديهي را متوجه نبوده
وحید
آره حزب الله از سوریه خارج بشه که آمریکا و عربستان و تکفیری های بی شرف راحت تر جان و ناموس مسلمون های سوریه رو هتک کنن!
اقای دکتر ظریف لطفا ......
Iran, Islamic Republic of
اینجاس که باید بگیم ظریف : چی ششششووود
محمدخ
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد که نه سیاست مدار بود ونه دیپلمات تمام خبرنگاران مطرح غربی رو پیچوند و همشون رو به گریه انداخت و اقتدار نظام رو بالا برد.
بعد نفر اول دستگاه دیپلماسی ما این طوری گاف میده
خدا عاقبتمون رو ختم به خیر بکنه ان شاالله
کیوان
سلام.برای اشنایی بادیدگاههای اقای ظریف کتاب گفتگو با اقای سفیرراتوصیه میکنم.اگریافت نشدبهم ایمیل بزنیدرایگان میفرستم.اون وقت خیلی چیز ها دستتون میاد.بدون پیش داوری.خوبه؟
کاف
China
به دلیل اینکه قدر دولت مقتدر احمدی نژاد را ندانستیم دولتی سر کار آمد که از سایه خودش هم می ترسد. دولت ترسوهای سازشکار
اسی
Iran, Islamic Republic of
تنها راه پایان دادن به بهران سوریه همین است که آقای ظریف فرمودند . شک نکنید به فهم و شعور آقای ظریف
Iran, Islamic Republic of
چقدر مجري سعي كرده از دكتر ظريف سوتي بگيره ولي نتونسته دكتر هم با ظرافت جوابش داده اگر مجري مجدد ميپرسيد آيا حزب الله نيروي خارجي ؟دكتر قطعا ميگفتن نه
مهدی
United States
با سلام ووقت بخیر

من بیشتر اخبار را از سایت جهان نیوز دنبال می کنم و بعضی وقتها دلخوری هایی دارم و این متن و نوع تفسیر شما نیز یکی از این دلخوری هاست . شما همیشه عنوان میکنید نباید توی میدان دشمن بازی کنیم ولی خود شما همین کار را می کنید به نظر من آقای ظریف باظرافت خاصی جواب مجری راداده اند ....
درود بر حزب الله
محمد
یکی به این آقاظریف بگه اگه حزب الله درجنگ سوریه دخالت نمی کرد العان تکفیری ها پشت دروازه ایران بودنند الحق که اینان بزدل هستند
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
زمان جنگ بسیجی ها با ایثار از به دشمن باج نمی دادن و امتیاز می گرفتند .حالا هم باید با حرف ها وسیاست خارجی امتیاز گرفت و باج نداد ..
لطفا یک سیاستمدار دارا ی عرق ملی این مصاحبه هارو انجام بده
Malaysia
دكتر ظريف ...
سياست رو رها كن!
این آقای ظریف که تحصیل کرده ی غرب است اصلا بویی از سیاست مداری اسلامی نبرده!
احمد
من موندم چرا اين مقامات ما اينقدر عشق مصاحبه كردن دارن ، كدوم مقامات خارجى اين قدر راحت در دسترس خبرنگاران هستن ، فكر كنم مقامات ايرانى ركورد دار مصاحبه تو جهان هستن
..... شما از ایشان چه انتظاری داشتید؟... پردازد.
ظریف حرف دلش را زده . ما چرا اصرار داریم بگیم جور دیگری است.
United States
بابا من که طرفدار شماهام....
بارک الله اقای ظریف . کاملا به جا گفته
دولت مشروع هر کشور با هر گروهی یا کشوری که دلش بخواهد پیمان نظامی میبندد واین به خاطر صیانت از خود ومردمش میباشد شاید جناب ظریف دولت بشار اسد را قانونی نمی داند ونیز حزب اله را مانند تکفیری ها وتروریستها که به صورت غیر قانونی وارد سوریه شده اندمی داند این طور که نظر ایشان می باشد ارتش ازاد سوریه نیز باید به کشور خود باز گردد واز سوریه خارج شود
مجتبی
United Kingdom
دیگه اینا باید چه کار کنند...
...
آقای ظریف همه نمیتوانند حرف زدن بلد باشند ولی همه بلا استثنا میتوانند حرف نزدن بلد باشندبرادر بزرگوار اگر حرف زدن بلد نیستی از واجبات نیست که حتما حرف بزنی
ماشاا الله
صادق
روحانی وتمام رفقا مچکریم!!!!!!!!!!!
بنده یکی از منتقدان سیاست های آقای ظریف هستم. ولی در این مورد برداشت اشتباه از این جمله آقای ظریف شده.این طبیعی است که اگر نیروی خارجی و مخالف از سوریه بروند ، تهدیدی در سوریه نیست و در پی آن نیرو های مدافع مقاومت خارج می شوند و لزومی برای ماندن ندارند.
این تحلیل شماست ولی کلمات آقای ظریف دو طرف را در یک حد مخاطب قرار داده و باز در مقابل سوال اختصاصی مجری تأیید کرده اند که بله حتی حزب الله!
....
United States
کلا از کوره زود در می ره
همون برد برد معروفه . اقا نخواستیم . نتیجشو دیدیم . برد برد همه چیو برد.
آقای ظریف در ادامه علت ماندن نیروها لبنانی را بیان کردند که به این ترتیب دو طرف در یک حد قرار نگیرند.
United Kingdom
متاسفانه دوستان فریب بازی با کلمات سیاسی راخوردند
...
درود بر ظریف!
درود بر ظریف
حرف درستی زده اگر همه نیروهای خارجی بیرون بروند ...
ظریف در این حد نیست که بگه حزب الله چکار کنه و نکنه....
قریشی
گیر افتادن چیست؟ حرف دلش را زده است....
مواضع جناب ظریف بسیار عالی و منطقی و سیاستمدارانه است ....
خوب اگه بقیه نیروها بروند حزب الله باید بمونه به نظر شما؟ حرف بدی نزده
سعید110
با سلام
ويژگی مهم آقای ظریف...
خراسانی
آقای وزیر .. حداقل آزاده باش....
Iran, Islamic Republic of
بعید میدونم این آقا محمدجواد ... باشه
پس چی فک کردید روحانی هم موضعش در رابطه با سوریه در زمان تبلیغات ریاست جمهوری همین بوده مردم نیز به همین رای دادند که آقا نیروهای ما در سوریه چه کار می کنن؟حزب الله لبنان در سوریه چه می کند؟ زنده باد روحانی زنده باد ظریف
Germany
به اين روش ميگويند ديپلماسي
Germany
من نوشته بودم ديپلماستي!! چرا عوضش كردي؟؟؟؟؟
دانشجو
شماها دیگه خیلی گیر الکی میدین.اگه دقت کنی گفته تمام نیروهای خارجی
سید
مجری گفت حزب الله نه ظریف. این هم از رندی و زیرکی و ظرافت ظریفه.
ظریف چی بگم؟؟؟
حسن زاده
از خواب بیدار شوید هدف جنگ سوریه نابودی ایران و شیعه در مرحله بعدی است اشتباه است اگر فکر کنیم که وهابیت و صهیونیزم دست از سر ما بر می دارد از خواب غفلت بیدار شوید استعمار خواب سناریوی سوریه را برای ایران هم دیده است
احمد علی جهانبین
آقای ظریف شما با این دیپلماسی منفعلانه ات نمی توانی دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی مان را به سر عقل بیاوری استدعا دارد قاطع و شفاف بر خرد کنید و عزت مندی ایران و ایرانی را پایمال نکنید خواهشا