يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

سلاح مرگبار نظامیان آل‌خلیفه علیه بحرینی‌ها

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 339408
یک نویسنده غربی با اشاره به کارگیری گسترده گاز سمی و اشک آور از سوی نظامیان رژیم بحرین از آن به عنوان یک سلاح مرگبار که تاکنون قربانیان زیادی گرفته است، نامبرده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پایگاه مراه البحرین در مطلبی با اشاره به کاربرد گسترده گاز سمی و اشک آور از سوی مزدوران رژیم بحرین در طی انقلاب مردم این کشور که از فوریه ۲۰۱۱ آغاز شده است،‌ به نقل از «پل آدریان ریموند» نویسنده غربی آورده است: فعالان و طرفداران دموکراسی همواره خواستار توقف ارسال محموله های گاز‌اشک آور به بحرین شده‌اند زیرا نظامیان آل خلیفه از آن به عنوان سلاحی ضدبشری استفاده می‌کنند.

این نویسنده غربی با اشاره به قربانیان این گاز می نویسد: سید هاشم سعید پانزده ساله یکی از قربانیان به کارگیری این گاز بود. وی هنگام یورش نظامیان رژیم به یکی از مناطق شهر «حمد» از سوی آنها تحت تعقیب قرار می گیرد و از نزدیک و قسمت فوقانی بدن مورد اصابت گلوله گاز اشک‌آور قرار گرفته و بر روی زمین می افتد. شلیک گلوله های دیگر گاز اشک آور سبب آتش گرفتن لباس‌های وی می شود و هاشم سعید از ناحیه سینه دچار سوختگی شدید می شود.

پس از آن بود که برخی از جوانان تلاش می‌کنند وی را نجات دهند اما نظامیان آل خلیفه با پرتاب گلوله های متوالی گاز اشک آور مانعاز این اقدام می‌شوند. منطقه پر از گاز سمی می شود و جوانان نمی توانند کمکی به آن بکنند و هنگام که این جوان بحرینی به بیمارستان رسانده می‌شود فوت می کند.

این نویسنده غربی می افزاید: در واقع هاشم یکی از ۳۹ بحرینی بود که در اثر به کارگیری گاز اشک آور از ابتدای انتفاضه در این کشور کوچک خلیج فارس به شهادت رسیده اند.

المرات به نقل از پل آدریان ریموند ادامه می دهد: تظاهرات مردم بحرین به طور روزانه ادامه دارد و وحشی گری نظامیان از فوریه۲۰۱۱ تاکنون متوقف نشده است وبرای پراکنده کردن تحصن مسالمت آمیز مخالفاناز قوه قهریه استفاده می‌کنند.

این نویسنده غربی آورده است: جمعیت های حقوق بشری از بازداشت و شکنجه ده ها فعال بحرینی خبر داده اند اما در خیابان های بحرین سلاحی که ترجیحا مورد استفاده قرار می گیرد گاز اشک آور است.

یوسف المحافظه رئیس مرکز حقوق بشری بحرین دراین باره معتقد است: از گاز اشک آور به عنوان یک سلاح کشنده استفاده می‌شود و آن سلاحی نیست که فقط برای پراکنده کردن مردم مورد استفاده قرار گیرد. به اعتقاد این فعال حقوق بشری نظامیان رژیم معمولا به قسمت فوقانی بدن افراد شلیک می کنند. نظامیان رژیم از گاز اشک آور به گونه ای استفاده می کنند که تاثیر مرگبار داشته باشد. آنها به طور عمد در راستای مرگ تظاهرات کنندگان عمل می کنند. بیش از سی مورد مرگ ناشی از به کارگیری این سلاح گزارش شده است که بیشتر آنها را سالخوردگان و افراد معلول تشکیل می دهند به ویژه که این گاز به داخل منازل آنها شلیک شده است. بسیاری از زنان باردار نیز در اثر به کارگیری گاز سمی تحت تاثیر قرار گرفته اند و سقط جنین کرده اند.

المراه می افزاید: سازمان پزشکان حقوق بشر در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد: به کارگیری گاز اشک آور به عنوان سلاحی مرگبار از سوی نظامیان رژیم بحرین مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از تاکتیک های نظامیان رژیم بحرین استفاده گسترده و شلیک وسیع گاز سمی و اشک آور است.

پایگاه المراه به نقل از آدریان ریموند می نویسد: دولت آمریکا فروش گلوله های گاز اشک آور ساخت آمریکا را به بحرین ممنوع کرد اما در عمل اتفاقی رخ نداد.

این رسانه می افزاید: در اکتبر گذشته مرکز حقوق بشر بحرینی از درخواست رژیم آل‌خلیفه از کره جنوبی برای دریافت مقادیری از گلوله گاز سمی و اشک آور خبر دادند. بر اساس این گزارش درخواست ارائه داده شده از سوی رژیم بحرین شامل۱.۶ میلیون گلوله گاز اشک آور است؛ یعنی برای هر بحرینی یک گلوله. اما پس از تلاش فراوان گروه های حقوق بشری بحرین و ایمیل های فراوانی که از سوی این فعالان به سوی مسئولان کره جنوبی ارسال شد، ارسال این محموله ممنوع شد.

المراه بیان کرد: فعالان بحرینی نگران وارد کردن این گلوله ها از طریق کشور سوم و با پرداخت بهای بیشتر از سوی رژیم است.

سعید یکی از تظاهرات کنندگان بحرین می گوید: معمولا باید از گاز ضعیف استفاده شود اما نظامیان گاز سمی را به کار می گیرند که برای مدتی موجب بی‌هوشی و از دست دادن کنترل افراد می‌شود.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه ای و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر درباره گاز سمی و اشک آور می گوید: رژیم آل‌خلیفه مردم را از حق مسلم خود در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز منع کرده است و از گاز اشک آور استفاده می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *